0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker det ser ut som du har rätt klart för dig hur du vill ha det.
Eftersom det verkar vara ganska nära mellan garaget och bostadshuset så finns det ingen anledning att sätta värmepumpen inne.
Om oljepannan står inne i huset så förlorar du spillvärmen från den och pannrummet måste värmas istället. Tänk på att ta detta i beaktande när du (eller nån annan) dimensionerar värmesystemet så att det inte blir för klent.
Vad har du tänkt dig värmepump, mark eller luft? Vart i Sverige finns huset? Har du tänkt köpa en färdig lösning, eller kommer du att plocka ihop systemet själv?
Skillnaden mellan L/V och bergvärme är betydligt mindre än 100 000 kr. Det angivna beloppet är snarare skillnaden mellan luft/luft och bergvärme. Skillnaden mellan L/V och bergvärme är i bästa fall 20 000 kr men kan bli det dubbla. Vad som är vettigast beror på hur mycket värme som skall produceras. Huset lär inte dra mycket men hur mycket drar garaget?
Men är inte nackdelen med borrhål att man "tömmer" dom efter hand och efter kanske fem år så börjar det ge sämre och sämre utvinning?
VVM är den enhet som Nibe rekommenderar att man dockar uteenheten till. Vet inte riktigt vad den innehåller förutom varmvattenberedare och rätt hög effekt elpatroner.
Det är en seglivad skröna... Det som händer är att borrhålet blir en liten aning kallare de första åren för att sedan stabiliseras.
Mitt borrhål har kanske blivit 0,3 grader kallare på 8 år. Det är lite mindre än vad beräkningar säger att minskningen borde ha blivit men givarna kan ha åldrats och kanske andra faktorer spelar in. Att ett borrhål töms på värme är som sagt en skröna. Det kan dock bli större temperatursänkning några decennier fram i tiden om alla grannar också borrar. Det beror på storleken på tomterna. VVM är den enhet som Nibe rekommenderar att man dockar uteenheten till. Vet inte riktigt vad den innehåller förutom varmvattenberedare och rätt hög effekt elpatroner. En L/V-pump ger inte så hög effekt när det är kallt ute så det behövs ordentlig elpatroneffekt vilket ofta leder till att man behöver större huvudsäkring än vid bergvärme. Kostnaden för det bör tas med i kalkylen.
Har du tomt så det räcker så kanske jordvärme är ett billigare alternativ än borra och bättre än luft/vatten.//Micke
Säger inte regelverket numera att det ska dimensioneras för 100% effekttäckning vid nybygge?Jag har idag 100% effekttäckning och är mycket nöjd med det.Bättre lite för mycket än lite för lite.Dock ångrar jag mig att jag inte tog ett snäpp större pump, då det är marginell prisskillnad, för att klara mitt framtida behov.//Micke
Vad menar du med 100% effekttäckning? I mina öron låter det som att man täcker sitt värmebehov. Men betyder det något annat här?
Detta resonemang stöds också av de regler som gäller för nybyggnation (dock inget direkt krav för icke nybyggnation).
Om man gör en ombyggnad som kräver bygganmälan så gäller de nya reglerna för hela huset.
När man bygger till en byggnad ska tillbyggnaden uppfylla de krav som finns i Boverkets byggregler (BBR) och Boverkets konstruktionsregler (BKR). Vid tillämpning av kraven ska dock hänsyn tas till ändringens omfattning och byggnadens förutsättningar.
Vad menar du med 100% effekttäckning? I mina öron låter det som att man täcker sitt värmebehov. Men betyder det något annat här?Jag skall inte bygga nytt. Byta ut bef. oljepanna handlar det om. Möjligen i framtiden sätta på en våning till men det vet jag inget om nu. Det var just det jag menade att om jag vet hur mycket mitt behov av värme är (till 100%) och sedan går jag upp i dimension en bit över det så jag är överdimensionerad och om man har något att vinna på det?
Växelventilen är också rätt vanlig felorsak som då inte behövs i en CTC.
Citat från: Carl N skrivet 20 januari 2011, 12:46:25Växelventilen är också rätt vanlig felorsak som då inte behövs i en CTC.Men i sig är inte konstruktionen med en växelventil dålig? Den verkar ju finnas på väldigt många installationer. Enda nackdelen är då att det är en komponent till som kan haverera med tiden?