Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?  (läst 9965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« skrivet: 09 februari 2016, 01:59:27 »
Tar tacksamt emot tips på bästa sättet att koppla ihop dessa två. Antingen bara sätta Anslut-pumpen på radiatorreturen eller mot de två dockningsrören på elpannan. Jag tror att minsta panntemp är 50 grader så då antar jag att det blir tufft för Lvpn och elpatronen i pannan kommer gå hela tiden?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2016, 11:25:22 »
Det rimliga är ju att docka på radiatorreturen med flytande kondensering. Man kan utgå från Nibes principschema för dockning av LVVP till EVC 240: http://www.nibe.se/nibedocuments/12863/M10889-3.pdf
Sedan behövs ju lite termostater m.m. för att få det att fungera styrmässigt. Det har skrivits mycket om Anslut etc. här på forumet, förvänta dig inga höga prestanda av den värmepumpen när det är kallt ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2016, 17:54:21 »
Tror också på att docka på returen. Har för mig att den pumpen har en tendens att bli "lat" om den jobbar med för hög temp/elpatron
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2016, 18:42:28 »
Tror också på att docka på returen. Har för mig att den pumpen har en tendens att bli "lat" om den jobbar med för hög temp/elpatron
Jo, håller med här. Man bör ju komma ihåg att vid -7C har man bara ca 3kW effekt kvar i pumpen och ska den värma upp vattnet till +50C så bör man nog inte räkna med nån vidare verksamhetsgrad heller. Har själv inte jobbat med 6kW enheterna då kostnadsskillnaden till 9&11kW är så pass liten att så gott som alla väljer nån av de större varianterna för att ha lite mer effekt i "bakfickan" när det blir kallare. Men i rätt omgivning gör den säkert sitt jobb bara man håller begränsningarna i åtanke och inte försöka krama ur den nåt den inte klarar av.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2016, 22:05:30 »
Stort tack alla tre för era svar!

Ang. pumpen så har jag inga förväntningar för jag vet inte vad jag kan förvänta mig :-) Läste trådarna innan jag köpte den och förutom låg effekt så är jag väl mer orolig för kvaliten. Jag tror Jula ska sluta med sin LVP för de säljer ut 6kw för 16999:- just nu och den fanns bara på ett fåtal varuhus, alla större modeller är helt slut överallt.

Josth: Den inkopplingen hade varit toppen, dock tror jag den kräver Nibes reläkort som kostar skjortan. Att man inte dockar direkt mot pannan, på de befintliga dockningsrören, är det för att pumpen inte orkar med den temperaturen? Läser man Nibes dockningsanvisning står det att man ska köra fast kondensering på 55 grader mot EVC 240.

Huset är en föreningslokal, hyffsat välisolerat och treglasfönster. Idag sitter det en CTC oljepanna som bara går på elpatronen och förbrukningen är skyhög. Bara värmen drar 100-150 kW/dygn och då är det ingen hetta inne och alltså inget VV. Köpte en billig begagnad EVC 240 som jag tänkte var lite mer isolerad än den gamla spisen men har inte kopplat in den ännu. Och nu alltså Anslut pumpen på rean :-)

Jag försöker förstå hur pumpen och pannan ska jobba ihop, är ny på det här med vattenburet. LVPns dumma en-fas elpatron skall väl absolut inte vara inkopplad om jag kör mot pannan?
« Senast ändrad: 09 februari 2016, 22:07:07 av nCo »

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2016, 22:35:10 »
Hmm rätta mig om jag har fel :-) Men om jag dockar in den på returen så hamnar den ju på "utsidan" shunten i pannan. Om då värmekurvan baserat på utesensorn i pannan bestämmer sig för en viss temperatur på slingan så shuntas det ut mer varmvatten i slingan. Om då LVPn har en annan uppfattning om vad som är rätt, t.ex lägre temp så kommer den stanna eftersom elpannan trycker ut varmare vatten?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2016, 23:27:33 »
Därför ställer du LVVP högre än pannan. Då går pannan in när pumpen inte orkar
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2016, 00:09:49 »
Jösses, jag känner mig dum :-) Om jag förstått rätt så jobbar pannan med utetemperatur och värmekurvor om man inte köpt till rumstermostat. Så utan LVPn så värms pannan till standard 55 grader och pumpen shuntar ut en blandning som ska passa till deras värmekurvor. Vi leker med tanken, 35 grader i slingan och då blir det med husets förutsättningar 20 grader inne. Jag startar igång LVPn. Den kan jobba mot antingen rumstemperatur eller vattentemperatur, antar att det är det som menas med flytande och fast kondensering? För att den då ska börja jobba måste jag ställa upp rumstemperaturen till t.ex 22 grader. Då går LVP igång och försöker värma vattnet så att rumstemperaturen ökar till 22 grader. I bästa fall orkar den detta och då slutar pannan shunta ut vatten och LVPn värmer hela slingan själv. Pannan ligger då endast med tomgångsförbrukning på elpatronen. Men var jag nöjd med innetemperaturen innan LVPn har jag nu tyvärr fått 2 grader mer inomhus. Bättre då att ställa LVPn på 20 grader och vrida ner elpannans justering av värmekurva/effekt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2016, 12:10:40 »
Fast kondensering innebär att värmepumpen alltid kör med en fast temperatur mot tanken, t.ex. 55 °C mot panndelen i den dubbelmantlade tanken. För fast kondensering finns en särskild dockningssats till EVC 240. Då kan värmepumpen (eller annan värmekälla) göra både varmvatten och uppvärmning men problemet är att COP blir låg vid så hög temperatur. Anslut 6kW hade dessutom tidigare ett max på 45 °C och numera 50 °C (?). Enda rimliga då att docka på radiatorreturen med flytande kondenseringstemperatur och låta EVC 240 själv göra det varmvatten som behövs och komplettera uppvärmningen åt LVVP när den inte räcker. Nibes lösning för detta är att en rumstermostat kopplas in via relä till shuntmotorn så att om innetemperaturen är över ett visst värde så är shunten på EVC 240 helt stängd i ändläget men när innetemp sjunker och termostaten slår till så frigörs shuntmotorn och den shuntar ut värme från tanken för att komplettera den framledningstemperatur som LVVP orkar ge upp till beräknade framledningstemperaturen enligt värmekurvan i EVC 240. Anslut har väl bara en rumsgivare i displayen på inneboxen för att styra temperaturen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2016, 19:34:56 »
Grymt Josth! Nu föll poletten ner. Då gäller det bara att hitta rätt delar, får kontakta Nibe. Det som gör mig lite konfunderad är följande text:
"Rumstermostaten (33) är av typen två-steg och ställbar i steg om 0,1 °C. Steg 1 startar och stoppar kompressorn i F20XX."

Enligt manualen ska den kunna köra några grader över 50 men det är väl tveksamt. Jag har så hemska kostnader för uppvärmningen ändå så pumpen betalar sig fort även utan VV. (Så länge den inte går sönder). Det sitter en rumsgivare i displayen ja.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2016, 20:21:31 »
Det gick lite fort, kollade på elschemat och det är ju en enkel termostat, bara att låta bli att koppla in dem mot värmepumpen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2016, 09:07:48 »
Jo precis det är en 230V 2-stegs dubbeltermostat i Nibes lista. Om det ändå inte går att styra Anslut på det sättet som en Nibe F20xx räcker det ju med en vanlig 230V enkel rumstermostat. Kanske den dubbla är extra dyr?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2016, 14:23:40 »
Ja den kostar runt 2000 kr, lär funka likabra med denna för 679:-

http://www.elbutik.se/product.html/rumstermostat-2-pol-16a?category_id=15213

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
« Senast ändrad: 11 februari 2016, 18:29:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2016, 22:59:38 »
Grymt tack! Eller varför inte gå all-in och titta på en trådlös termostat så att man faktiskt kan mäta på rätt ställe istället för i pannrummet :-) Nu får jag nog ihop det, ska kolla vad nibe vill ha för reläet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2016, 09:03:03 »
Trådlösa termostater är smidigt men kostar ganska mycket. Finns några hos Conrad under rubrik Rumstermostater. Viktigt att termostaten går att ställa i läge brytande, dvs "lämplig även för luftkonditionering", eller att det går att fixa detta på något sätt. Den ska ju bryta strömmen till reläet och frigöra shunten när innetemperaturen sjunker. Rumstermostaten i mitten ovan, Salus Controls RT200, verkar inte gjord för detta såg jag nu. Den längst ner, Renkforce, är kanske lämpligast(?). Den överst går att fixa till enligt recensionerna.

Det finns en firma pÃ¥ nätet som annonserar här och säljer reservdelar till bl.a. Nibe, http://jsenergi.com/  Med Nibes artikelnummer pÃ¥ reläet gÃ¥r det kanske att beställa via dem om det inte gÃ¥r direkt frÃ¥n Nibe. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2016, 10:55:18 »
Dom hade den inte men Nibe skickar gärna, dock kostade den 510 kr exkl. moms plus frakt, så ca 800 kr för ett relä, HUGA :-) Nåja, orkar inte jaga, hade garanterat gått att köpa ett enkelt löst och koppla in men denna skulle levereras med sockel osv. Vi får se när den kommer. Får ta igen det med en billig termostat.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #17 skrivet: 14 februari 2016, 11:16:10 »
Ska bli intressant att följa denna tråd och invänta resultatet :-)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #18 skrivet: 14 februari 2016, 12:42:13 »
Lovar att ta lite bilder och skriva under resans gång. Rent ekonomiskt borde jag byta allt direkt men det finns en viss risk att det kommer dra ut lite på tiden. Reläet kommer redan på mån/tis från Nibe. Får hoppas att det är någon färdigkopplad historia annars är det hutlöst.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2016, 10:04:42 »
Reläet med sockel finns avbildad sist i "Monterings- och skötselanvisningar" för EVC 240. Manualen kan laddas ner under dokument. Hoppas det följer med några ledningar som behövs till inkopplingen in i EVC 240 samt gärna anvisning för var/hur den monteras på lämpligaste sätt bakom el-panelen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2016, 23:05:41 »
Blåst av Nibe :-) Ett standard Releco-relä utan kablar eller instruktion. 150 kr på Elfa för exakt samma grejer. Det blir att returnera med hjälp av ångerrätten och spara minst 500 kr...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #21 skrivet: 21 februari 2016, 11:20:41 »
Det var ju lite trist upplevelse. Det visar ocksÃ¥ att kopplingsschemat i Nibes dockningsschema inte helt stämmer dÃ¥ reläutgÃ¥ngarna vilar pÃ¥ utgÃ¥ng 14 och 24 medans alla reläer jag sett inkl Releco vilar pÃ¥ utgÃ¥ng 12 och 22. Kan vara lite förvirrande. StÃ¥r i alla fall i manualen för EVC 240 att det ska finnas plats för reläet vid anslutningsplinten för inkommande elkraft. Med en sockel till Releco som t.ex. https://www.elfa.se/sv/relaesockel-releco-s7c/p/14808839?q=*&filter_Buyable=1&filter_Category4=Rel%C3%A4tillbeh%C3%B6r&filter_Category3=Industrirel%C3%A4er&page=4&origPageSize=50&simi=98.05 borde den sitta bra där. Sedan behöver man räkna ut vilka kopplingsledningar som behövs. Elfa har mÃ¥nga färger pÃ¥ ledningarna i sortimentet som tur är. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #22 skrivet: 21 februari 2016, 22:12:27 »
Den levererades med en S7C sockel precis som du länkade till. Dock finns det ju ingen DIN-skena så vill man montera den snyggt får man hitta på nåt kul :-)
Motorshuntens kablage går in bakom panelen, ska kolla om den får plats där. Om man monterar den vid anslutningsplinten får man klippa strömen till shunten där, borde gå bra då den passerar strax bakom.
Intressant det du nämner med utgångarna, måste jag kolla upp!

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #23 skrivet: 21 februari 2016, 22:50:53 »
Ser vad du menar nu men det är väl inte utgångarna som är fel utan att de ritat ut hur det ser ut när rumstermostaten är tillslagen och shunten aktiverad. När den vilar på 12/22 så får shunten av nån anledning spänning på fas från reläet och nolla från pannan. Sen slår termostaten till och shunten får då fas från pannan istället samt den svarta kabeln aktiveras (shuntens styrning?).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #24 skrivet: 22 februari 2016, 12:02:17 »
Enligt manualen för EVC 240 står det: "Om en befintlig anläggning saknar potentialfria kontaktfunktioner kan ett hjälprelä med manöverspänning för 230 V monteras på förberedd plats invid plint för inkommande matning (9). Hjälpreläet finns som tillbehör."
Tycker då det borde finnas någon plåt att klicka fast Releco-sockeln på där Sc:,h

Ett alternativt industrirelä för skruvmontering är annars t.ex. https://www.elfa.se/sv/industrirelae-vaexlande-kontakter-230-vac-va-hongfa-hf92f-230a-2c21s/p/13715821?q=*&filter_Category3=Industrirel%C3%A4er&filter_Category4=Industrirel%C3%A4er+f%C3%B6r+skruvmontering&filter_Ucoil%7E%7EVAC=230&filter_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=99.17

När rumstermostaten är tillslagen (t.ex. >20 °C inne) ska shunten stängas och dÃ¥ dras "vipporna" mot reläspolen och svart ledning till shunten ska kopplas bort och brun ledning till shunten fÃ¥ konstant 230V för att gÃ¥ till stängt läge. Kanske bra att ohm-mäta ut- och ingÃ¥ngarna för att undvika missförstÃ¥nd p.g.a. numren. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #25 skrivet: 25 februari 2016, 22:14:23 »
Haha, alltid är det nåt. Nibe försökte gå runt distanshandelslagen och säger att de inte betalar tillbaka frakt och gör ett värdeminskningsavdrag på 25%. Lite upplysning om att de inte får göra så här så ändrade de sig. Nu är grejerna beställda från Elfa och 500 kr intjänat. Skall göra som du säger och mäta upp det där innan inkoppling.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #26 skrivet: 26 februari 2016, 11:47:46 »
Ja det är klart att man har 14 dagar på sig att returnera en oanvänd vara. Blev det någon beställning av en rumstermostat från Conrad eller blev det något annat alternativ?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nCo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #27 skrivet: 26 februari 2016, 14:08:49 »
Inte ännu, är tyvärr ett tag kvar innan inkoppling, måste gjuta en platta till markstativet och dra en rör för returen. Borde göras omgående, sista elräkningen var på 4600 kr och det är bara för uppvärmningen...

Pontus R

  • Gäst
Pontus R
SV: Docka Anslut 6kw mot en Nibe EVC 240?
« Svar #28 skrivet: 31 augusti 2020, 11:49:57 »
Intresserad av att veta om denna installation löste sig bra i slutändan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!