Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Frånluftsvärmepumpar => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: Peter Berglund skrivet 16 januari 2016, 10:46:00

Titel: Skulle behöva en bild innanför "el luckan" på en IVT 490.
Skrivet av: Peter Berglund skrivet 16 januari 2016, 10:46:00
Hejsan

Har läst ett antal trådar hela gårdagskvällen och halva natten här på forumet :). Det är så att vi bor i en villa sen ett halvår tillbaka. Vi har en IVT 490 rego 411 som är ca 12-15 år gammal. Den driver golvvärme i två rum samt producerar varmvatten till oss. Igår natt vaknade jag och det var kallt i sovrummet. Så efter jobb igår började jag felsöka maskinen in till halva natten. Inga larm har kommit. Men pumpen startade om sig några gången igår. 3-4 gånger i samband med att kompressorn hade startat 5sekunder innan. Men sen slutade pumpen med omstarter

Följande kom jag fram till:
Trycket i systemet låg på ca 0.7-0.8bar så jag fyllde på mer så det blev strax över 1-1.1bar.

Luftade golvvärmen, fanns ingen luft men vattnet var jätte brunt (är det normalt?). Luftade även varmvattentanken (kom ut mycket luft).

Tittat till shunten. Den var intryckt och på den varmaste inställningen

Kännt på cirkulationspumpen, man känner att den är ljummen och vibrerar.

Automatsäkringen ovanpå elboxen hade löst ut, en kompis tryckte på den och då klicka den till.

Överhettningsskyddet gick och trycka in (har inte löst ut mer än den gången)

Har gått in i service läget och startat kompressor manuellt (den går igång utan problem), även startat elpatron manuellt (går också igång utan problem).

Såg att spillvatten slangen från förångaren är rätt så äcklig inuti ser att där sitter löv?! i slangen men inget som täpper till, ser inte att det finns vatten fast i slangen. Vågar inte ta loss slangen för plastklämman ser rätt så bräcklig ut.

Det sista jag såg nu som är det sista försöket för mig att försöka lösa innan jag ringer servicetekniker på måndag. En blå sladd hänger löst bakom el luckan och där finns en plint tror jag det heter som där inte sitter nån sladd på. Bifogar en bild. Är det möjligt att den blåa sladden ska sitta där. När jag såg den så låg den på höger sida om den blåa sladden den hör ihop med, och låg och rörde metalldelen där bredvid. Luddigt förklarat, förlåt.

(http://i276.photobucket.com/albums/kk25/canonbyair/DSC_0453.jpg) (http://s276.photobucket.com/user/canonbyair/media/DSC_0453.jpg.html)

Kontentan av allt detta är att jag trodde att pumpen gick igång inatt och började värma med både elpatron och kompressor. Såg att värmen på alla lägen ökade sakta men säkert och tempen i golvvärmen började gå från +17 till +20. Jag gick och la mig och nu imorse när jag vaknade så hade där i stort sätt inte hänt någonting. Pumpen gick på både elpatron och kompressor men värmen på dom flesta GT låg bara på 30 och lite under. Golvvämens temp ligger på stadiga +21.

Någon som har någon idé samt kan hjälpa mig och klura ut var den blåa sladden ska sitta?

Ursäkta för ett långt inlägg, hoppas ni orkade läsa och förstå vad jag skrev. Är totalt novis på detta :)

MVH:Peter
Titel: SV: Skulle behöva en bild innanför "el luckan" på en IVT 490.
Skrivet av: Josth skrivet 16 januari 2016, 11:16:25
Den blå sladden som är nollan ska sitta till vänster där du ritat "Rätt". El-patronen har med största sannolikhet 3 st  2kW-slingor plus 3 st 1kW-slingor, totalt 9 kW eleffekt. För att detta ska stämma ska "andra sidan" av slingorna vara anslutna till nolledningen.
Titel: SV: Skulle behöva en bild innanför "el luckan" på en IVT 490.
Skrivet av: Peter Berglund skrivet 16 januari 2016, 11:18:13
Toppen, tack för snabbt svar. Ska trycka dit sladden och se om det händer nått :)
Titel: SV: Skulle behöva en bild innanför "el luckan" på en IVT 490.
Skrivet av: Josth skrivet 16 januari 2016, 11:52:20
Tror inte det löser alla problemen tyvärr. Om automatsäkringen löser ut ibland kan det vara kompressorn som börjar bli dålig och svårstartad. Shunten ska troligen vara utsläppt på ett visst läge där den 'pluppar ut' för att shunta automatiskt (ESBE 60-serien). Värmevattnet kan vara missfärgat, det viktiga är att det inte innehåller större föroreningar som kan påverka termostatventilerna eller cirkulationspumpen. Systemet ska renspolas åtminstone när man byter panna men ej heller för ofta.