Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 smygläcker kanske, ska röda ventilen vara känslig?  (läst 650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi har en F370 som installerades 2018, en egen brunn och i garaget har vi vattenfilter samt radonavskiljare tillsammans med en Grundfos Presscontrol PC15 (pump). När vi sätter på en kran i huset startar pumpen direkt och det kommer vatten i kranen. När vi stänger kranen stängs även pumpen av strax efter. Vi har OK tryck i vattnet.

Däremot, de sista två veckorna stängs pumpen inte alltid av längre. Den står på för att det finns nåt litet vattenflöde in till huset. Efter att vi kollat alla kranar och toaletter etc. så har vi hittat att det är under värmepannan något förmodligen inte står rätt till.

När pumpen är avstängd visar tryckmätaren på värmepumpen runt 1,3 till 1,6. När en kran öppnas (oavsett varmt, kallt eller en toalettspolning) och pumpen sätts på i garaget så ökar trycket direkt till 2,5 för att stanna där så länge pumpen är på. När pumpen stängs av sjunker trycker sakta neråt igen. Är det normalt att det ska bli så? I de texter jag läst så pratas det endast om tryck på max 1,5 och kanske lite högre. Men nu blir det 2,5 så länge pumpen är på.

Nu när pumpen inte alltid stängs av så kan jag se att det kommer ut lite vatten i spillkoppen som sen rinner ner i det vita röret på golvet, det är hett vatten och lyfter jag på locket på golvet så känner man tydligt att det är väldigt varmt där.

Det står i manualen att man kan vrida den röda ventilen moturs för att släppa ut vatten, men här fungerar det att vrida den åt båda håll samt även att dra den utåt för att släppa ut vatten, är det normalt? Den svarta kan jag endast vrida moturs för att få ut vatten.

När jag fixat lite med den röda så slutar pumpen snart att låta (för att inget vatten nu åker till huset). När nån sen sätter på vatten på nytt så börjar det om igen (oftast men inte alltid).

Om pumpen stått på väldigt länge (för att vi inte hört eller inte varit hemma) så kommer det ut lite vatten från gängorna under den röda ventilen och röret är alldeles varmt. Det är inte en stril men det kommer små droppar då o då som hamnar på golvet. Jag fixar då lite med den röda (vrider till vänster o höger) för att släppa ut vatten och efter en liten stund stannar pumpen igen.

I displayen finns inga errors eller felmeddelanden. Vattentemperaturen står på 50 grader.

Jag håller på att få fram papper från installationen (av den tidigare ägaren av huset) och ev. garantier men vet inte riktigt i vilken ordning jag ska göra saker. Om det blir/är ett försäkringsärende och kontakta dem först eller en servicefirma som får kolla först. Eller finns det något mer jag kan göra själv, typ tömma allt vatten eller något sånt?

Mvh Mikael

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Detta var intressant, det krävs förmodligen en del "hålla isär" för att veta vad som pågår.

Men det är nog bäst att fokusera först på panndelen av värmepumpen.
Panndelen är ett slutet system mellan värmeavgivare, laddsidan av dubbelmanteln i pannan, en cirkulationspump, ett expansionskärl och den röda säkerhetsventilen.
Säkerhetsventilen bör uppföra sig så som du beskriver. Men kunna vrida medurs känner jag inte till.

Vad har du för panntryck när den läcker? Mätaren sitter där nere vid röran.
Vad får du för panntryck om du dumpar allt vatten via röda säkerhetsventilen?
Återhämtar sig trycket efter väntan?
Den ska inte återhämta sig.
« Senast ändrad: 25 augusti 2022, 22:32:23 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 smygläcker kanske, ska röda ventilen vara känslig?
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2022, 11:00:08 »
Jag tycker det låter som det kan ha rostat ett litet hål mellan varmvattenberedaren och dubbelmantelutrymmet!?? Har man egen brunn kan vattnet vara väldigt korrosivt så man bör göra en vattenanalys på något laboratorium innan man väljer varmvattenberedare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MikaelS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har inte tömt ut allt vatten via den röda någon gång, det kommer fort och spillkoppen rinner lätt över. Men om jag gör långsamt så går det säkert. Hur mycket vatten rör det sig om då? 70 eller 170 liter hett vatten?

Jag hittar ingen annan mätare än den som är på sidan (enligt bilden nedan).
När vi inte använder vatten (och pumpen i garaget är av) står den nu på 1,4.
När vi slår på vattnet nånstans i huset stiger den till 2,5 så länge pumpen i garaget är igång.

Under tiden jag vrider på den röda så sjunker trycket i mätaren, men så fort jag släpper så hamnar den direkt på 2,5 igen eftersom pumpen är på i garaget.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Det är dags att beställa ny panna om du inte har någon försäkring. Beredaren är kass på det sätt som Josht beskriver.
Du som har egen brun bör ta vattenprov nu. Det kan finnas problem i vattnet som behöver åtgärdas. Brunnarna kan ändra sig. Var tredje år rekommenderas provtagning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Döm inte ut pannan riktigt än! Förvissa dig först om att det inte finns en påfyllning till värmesystemet som spökar.

Oftast finns det någonstans ett rör med en kran på som går från inkommande kallvatten över till värmesidan av systemet, som används för att fylla på vatten i den delen. Om den kranen läcker eller inte ens är ordentligt stängd kan man få sådana här problem.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad MikaelS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar!

Om jag hittat rätt så är det påfyllningsventilen på bilden, den kan jag vrida och den ser ut att stå på helt av. Jag hör ingen skillnad (vatten) när jag vrider på den.


Det skumma är ju att det fungerar som det ska när jag släpper ut lite varmvatten med den röda ventilen, och ibland fungerar det rakt av utan att jag behöver släppa ut varmvatten.
Så om det vore ett hål någonstans inne i värmepannan, borde det inte vara problem hela tiden då?

Omfattande vattenprover togs 2018, så det låter som läge att göra det på nytt då.
Vi får kontakta försäkringsbolaget och se i vilken ordning vi ska göra, så får en firma komma och kolla.


En fråga till (ni som har egen brunn med en pump), när ni t.ex. spolar i toaletten och pumpen startar i garaget, ökar då tryckmätaren på er värmepanna till t.ex. 2,5 då, under tiden toaletten fylls på (enligt bilden ovan).

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Capt.M har en bra synvinkel att lugna sig. Det finns en backventil i kallvattenpåfyllningen, så det kan bli så här om kranen är kass inte håller stängt. Speciellt med ditt vattensystem som inte många har.

Du visar rätt kran. Du behöver plugga båda ändarna där du kan ta bort flexslangen. Alternativt om du har en huvudkran in till pumpen att stänga, så kan du fortsätta testerna på samma vis som tidigare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!