Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten, golvvärme  (läst 7249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #15 skrivet: 01 november 2014, 22:48:26 »
Tjena,

Till att börja med - tack för all hjälp du ger mig Carl!

Var nere och kollade till systemet och jag tror mig ha funnit följande saker:

1. Manometern stod på typ 0,2 bar. Tyder inte det på att någon av golvslingorna läcker? Jag vet att den ska vara på 1 bar och det var den senast jag kollade i somras.

2. Vattnet mot golvvärmen är betydligt varmare än bypass-röret och det går inte ut direkt varmt vatten mot värmepumpen. Det är definitivt svalare än framledningsröret.

3. Pumpen råkade gå igång med en körning lämpligt nog när jag var där. Den värmde upp varmvattnet och började sedan skjuta ut 50-gradigt vatten i golvvärmen i 2-3min innan det gick ner till 26 grader vilket känns mer rimligt. Kanske har hittar anledningen till varför det knäpper trots allt? Kanske är så att den alltid har hunnit gå ner till under 30C innan jag fått på mig trällerna och staplat ner till systemet?

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #16 skrivet: 02 november 2014, 00:38:50 »
Återkoppling ang. manometern så behöver inte läckan vara i golvvärmeslingan enligt det jag läst. Förmodligen är det exp.kärlet dom spökar.
Tog bara 3-4sek att gå från 0.2-1 bar så gissningsvis är det för högt lufttryck i expansionskärlet som jag fattat det. Får kolla upp detta mer senare. Har ingen kompressor så jag kan inte fylla på med luft om jag råkar tappa ut för mycket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #17 skrivet: 02 november 2014, 14:34:08 »
Man kan fylla expansionskärlet med en vettig cykelpump med manometer.

Sen skickar värmepumpen alltid ut en skvätt 50 °C vatten när den växlar mellan varmvatten och husvärmning.
Det är tämligen vanligt att detta orsakar knäppningar i radiatorsystem, men det kan tydligen även hända i golvvärme...
I ditt fall är nog en "knäpptank" (sök på forumet) det enda som kan avhjälpa...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, golvvärme
« Svar #18 skrivet: 02 november 2014, 21:35:45 »
Såg att Clas Ohlsson säljer för typ 200kr, borde räcka då!
Så länge det inte orsakar någon skada på trägolvet så orkar jag nog inte göra något just nu, men det är bra att veta att det finns lösningar!

Återigen, tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!