Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt golv men varma element  (läst 1033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kallt golv men varma element
« skrivet: 04 januari 2024, 23:57:45 »
Jag har ett system med Bosch 3000 EW där jag har element på övervåningen och golvvärme på undervåningen. Jag har problem med att jag har stor skillnad mellan temperaturen på övervåningen och undervåningen, mellan 3 och 5 grader. Alla termostater på övervåningen står fullt öppna då jag läst att man helst vill styra temperaturen från värmepumpen. Men det som händer är att golvvärmen fortfarande är låg, just nu ca 19 grader (visserligen -10 ute), men övervåningen 22 grader. Cirkulationspumpen på bilden är alltid varm (man kan hålla max 1-2 sekunder innan det bränns på fingret), är det normalt? när jag känner på rören strax innan (dock efter termostaten) och strax efter pumpen är det också stor skillnad samt att de två termometrarna sällan går över 30 grader trots att framledningstemperaturen kan stå på ex 50 grader. Är det någon som kan ge något tips på vad man kan göra?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2024, 14:54:44 »
Nått stöppar flödet till golvvärmen, cirkpumpen ska inte bli skållhet och du måste känna på rören under fördelarna för att få en uppfattning om temperaturen, annars blir du lurad av att cirkpumpen leder värme till rören runtom.
Jag skulle kolla övertemp-termostaten, den vita under cirkpumpen, lossa den och kolla att piggen går ut som den ska?
Vad står denna termostat på?

Kolla även övriga ventiler, de jag ser verkar OK, men nån är skymd.
Den du ringat in ser jag inte heller exakt vad den står på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2024, 23:32:20 »
Jag kände på de rören och de är ungefär så varma som den övre tempgivaren visar, dvs inte som framledningstemperaturen visar på f.v.pumpen och inte heller som på röret upp till övervåningens radiatorer. Termostaten står på max men jag vet inte om den här stålvajern som är kopplad till den är någon slags temperaturbegränsare och att det kanske inte spelar så stor roll vad jag ställer termostaten på? Ska testa att ta loss den imorgon och motionera den. Lägger in en bild på ventilen du frågade om. Är lite osäker på dess funktion dock? Vet någon också något om vad de små en röd och en blå ventilerna har för funktion?

Jag sänkte för övrigt tempen på radiatorerna tidigare under kvällen för att testa och då gick golvvärmen upp något, men jag tror ändå att det är något som stoppar flödet då det är en klar skillnad i temperatur på rören samt att jag inte får temperaturen till golvvärmen som jag får till radiatorerna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2024, 12:44:30 »
Du har en stad-ventil där.
Och den vita ratten ser ut som en shunt?
Jag har inte sett denna modell tidigare så jag vet inte exakt hur den ska rattas in men är den oförändrad så är den kanske injusterad?

Lossa den vita termostaten och kolla att piggen på ventilen under fjädrar ut när du trycker in den, den kan ha fastnat i intryckt läge?
Annars är det troligen fel på cirkpumpen, den kan ha fastnat.
Här är en instruktion på hur man hjälpstartar en sån.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 12:46:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2024, 14:24:46 »
En liten uppdatering. Jag tog loss termostaten och den rörde sig fritt. Det verkar inte heller som att temptråden som är kopplad till termostaten gör någon skillnad men det är kanske svårt att se. Jag har i alla fall senaste 5 dagarna haft loss termostaten, haft shunt(?)ventilen i upprätt läge (antar att den är stängd då, men lite oklart om den läcker något?), samt dragit ner elementen på övervåningen till ca 3 av 9. Sedan dess har temperaturen i golvet gått markant upp, det har varit ca 23 grader nere och 22,5 uppe. När det har varit mellan 0 och -10 grader har temperaturmätaren till framledning golvvärme visat mellan 34 och 40 grader vilket har gjort det mycket mer behagligt, på båda våningarna. Pumpen har ju dragit väldigt mycket när det varit under -5, mer än 100kWh/dag, men det kanske ska vara så? Pumpen är dessutom fortfarande skållhet, men det kanske beror mer på något annat? Den går i all fall, då det definitivt blivit varmt i golven.
« Senast ändrad: 13 januari 2024, 14:27:18 av meki »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2024, 09:07:16 »
Eftersom övertempskyddet (vita termostaten) är bortmonterad så bör du ställa in din Bosch 3000 EW på max framledning = 40 C.
Detta verkar tydligen räcka fint på övervåningen med om jag förstår det rätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2024, 09:25:13 »
Den där ventilen med röd ratt som bara syns litegrann, verkar vara en strypventil för returflödet ut från golvvärmefördelaren, den ska vara öppen, om den är hårt strypt samtidigt som du har en recirkulation mellan fram och retureldning via den vita ventilen som du ringar in så kommer det mesta av flödet bara snurra runt där, och vattnet värms då av cirkpumpens driveffekt, både vattnet och cirkpumpen (som normalt ska kylas av vattnet) blir då varma.
En cirkpump som sitter fast blir också väldigt varm, så kolla att motoraxeln roterar när du öppnar upp muttern på baksidan av motorn.
Jag skulle öppna den röda ratten max och stänga den vita ventilen max.
Ser att du har alla termostater på golvvärmen demonterade, det säkerställer flöde i kretsen, så den där vita bypassventilen behöver inte vara öppen, den finns där bara så att maxbegränsningstermostaten ska reagera om du får nollflöde i alla golvvärmeslingor.
Eller kör ut alldeles för varmt vatten från värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad meki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2024, 23:03:34 »
Carl N, jag kan inte se att jag kan ställa in det. Kan det vara någon särskild mjukvaruversion som jag har?

Rickard, är det ventilen på bilden du menar? Isf går den inte att öppna mer, annars lät din teori ganska rätt med tanke på att det blev en sån effekt när jag stängde den vita ventilen. När du skriver den vita ventilen och den vita bypassventilen menar du samma sak? Bara så jag inte missförstått något. De två små ventilerna med blå respektive röd ’krage’ vet någon vad de har för funktion?

Pumpen är för övrigt fortsatt skållhet, det blir väl till att öppna den och om det är något som skaver.

När temperaturen går under ca -10, går patronen hela tiden, förbrukning på ca 5-6 kWh/h, är det rimligt? Kan det vara någon särskild inställning som jag har som går igång då, dvs mer än ’Önskad framledningstemperatur’?

« Senast ändrad: 16 januari 2024, 23:07:49 av meki »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2024, 09:02:08 »
Blå och röd "ventil" är mät-uttag, den röda ventilen finns där så man ska kunna mäta upp vilket flöde man justerat in den på.
Glömde skriva att när man gör förändringar i systemet alltid ska kolla och skriva ned hur många varv ventilen var öppnad INNAN man ändrar, så man enkelt kan gå tillbaks till samma inställning om det blir sämre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2024, 10:11:37 »
Låter inte Ok om pumpen är skållhet, den kan ha fastnat och att det är värmepumpen som trycket genom vattnet i golvvärmen nu när shunten är stängd (vita ratten som pekar rakt upp).
Sen ska max framledning gå att ställa in om man kommer in i installatörsmenyn.
Men den manualen är superhemlig, jag har sett den nånstans men hittar inte igen den.
Tror det är nån manual som beskriver själva regon för denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2024, 00:16:48 »
Rickard, tack för svar. Den röd var i maxläge så det var lätt att komma ihåg, tack för rådet!

Carl N, finns det något sätt att se att den inte är igång? Den bilden som du tidigare skickat är en annan modell, har ex ingen luftningsskruv i mitten, iaf inte som ser ut som den i instruktionen. Det är en sexkantig svart bult. Apropå inställning blir knepigt utan att veta hur man kommer in i den menyn. Hade gärna velat veta detta då det känns som att vanliga menyn är lite väl begränsad.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2024, 07:30:13 »
Hej,

Du måste skruva loss den svarta bulten och sen följa instruktionen som Carl har skickat

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2024, 08:45:39 »
Jepp, svarta bulten har samma funktion som skruven, och det kommer ut vatten när du lossar bulten så ha hink och trasa redo.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2024, 14:22:25 »
Carl N kan du dra dig till minnes hur det skall gå till eller var du har läst det.

"Sen ska max framledning gå att ställa in om man kommer in i installatörsmenyn.
Men den manualen är superhemlig, jag har sett den nånstans men hittar inte igen den"

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2024, 14:57:39 »
Har inte lusläst allt, men på första fotot med fördelare och text om att inte GV blir varm. På höger sida sitter baypassrör som inte går att stänga. Flödet går runt och inte ut i slingorna, det är inte bra. Ta stora rörtången och kläm ihop röret så kommer flöde och tryck öka mot GV. Då ska även en slinga vara öppen helt, tex bad, för att VP ska få flöde över sig. Baypassen behövs inte, den ställer bara till problem med flöde och tryck till GV.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!