Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Westinghouse  (läst 1408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasssan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Westinghouse
« skrivet: 30 augusti 2016, 14:18:00 »
Tjena allihopa. Tänkte slänga ur mig en fråga, hoppas den hamnar på rätt ställe bara. Någon snäll moderator flyttar säkert om den om det skulle behövas =).
Har hemma ett Westinghouse luftvärmesystem som recirkulerar och värmen luften i kåken. Tänkte om någon kände igen detta och kunde svara på vad alla märkningar betyder och innebär. Typskyltarna syns i länkarna nedan. Skulle vilja veta kapacitet på fläkten m.m. Ett mer tränat/lärt öga kanske kan utläsa det mitt undgår, vad vet jag. Märkning för Heaters, blir jag inte riktigt klok på heller. KW är landskod Kuwait?, kW är kilowatt. Och kollar man talen 15, 20 & 20 så verkar det helt bisarrt om det skulle vara så. Systemet är från -79/-80 då huset byggdes och inget vara för evigt. Vattenbatteriet värms av en Nibe Fighter 1215 så jag antar att dessa värmare inte används alls. Innan Bergvärme en luft/vatten grunka som stod ute.

http://www.ladda-upp.se/bilder/fmbbbauvrhhpjw/  fläktsystemet
http://www.ladda-upp.se/bilder/yljjjvwywtwvjt/     vattenbatteriet

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Westinghouse
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2016, 14:30:38 »
När det är frågan om amerikanska prylar är det inget ovanligt att kilowatt förkortas med enbart stora bokstäver, alltså KW. Amerikaner gör ingen betydelseskillnad mellan stor och liten bokstav i tekniska sammanhang, så en amerikan uppfattar KW, kW och kw som samma sak och avgör beroende på sammanhanget om man menar kilowatt, Kuwait eller någonting annat.

Helt klart är i alla fall att det är någon slags gammal luftvärmepump som använder kylmediet R22. Listan över "Heaters" på den stora typskylten avser olika modeller av elektriska värmeelement (troligen någon typ av kanalvärmare) som kan kopplas ihop med den, och det ska markeras med ett kryss i kolumnen "MARK", vilken slags värmare som är installerad. Eftersom inget är ikryssat så har antingen installatören slarvat eller också finns ingen elvärmare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hasssan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Westinghouse
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2016, 18:05:22 »
Ok. Tack för svar. Om jag nu inte kan läsa mig till fläktkapacitet, kan jag mäta mig till den faktiska? Mäta vid insuget i källaren eller vid varje utblås och addera, eller hur bär jag mig åt för en sådan grej? Eller måste jag skruva upp skrället och kolla om det finns någon märkning direkt på fläkt eller fläktmotor? Den låter rätt illa, eller illa och illa, den låter mycket. Man kanske kan byta ut skiten mot något modernare, effektivare och tystare.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Westinghouse
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2016, 07:37:27 »
Man kan väl dra vissa slutsatser av fläktmotorns effekt och hur fläkthjulet är utformat, och jämföra med dimensioneringen för fläktar med kända data. Gamla skolböcker i teknologi, energiteknik mm kan vara bra utgångspunkter för en sådan jämförelse.

Om fläkten väsnas mycket så kan det med lite tur bara vara frågan om smörjning, lagerbyte eller obalans pga smuts som har fastnat i fläkthjulen. Om fläktmotorn är kullagrad så är det med största sannolikhet lager av standardtyp som är lätta och billiga att få tag på. Om det är glidlager och de inte är alltför slitna så kan de gå att rädda genom noggrann rengöring och smörjning. Om lagren utsätts för ensidiga krafter så att bussningarna bara är slitna på ena sidan, så kan man ibland vända dem för att lösa problemet. Tänk dock på att s k självsmörjande glidlager med porösa, sintrade bussningar INTE får utsättas för fett eller "patentoljor" med fasta partiklar i (teflon, MoS2, grafit etc), sådant sätter igen porerna och förstör de självsmörjande egenskaperna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hasssan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Westinghouse
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2016, 08:34:18 »
Ok. Tack så mycket för tipsen. Hittade på lite dokument angående det Electrofilter? som sitter i insuget i hallen. Också nåt Amerikanskt tror jag. ElectriMaid 1400RA som är utlagd för "up to 1400CFM (2380 cu. meter/Hr)". "Upp till" indikerar ju ganska klart att det är maxflödet, men kan man ändå anta att fläkten jobbar runt detta flöde? Ingen annan som har ett liknande system hemma hos sig som kan dela med sig av hur mycket luft deras system snurrar runt? Min kåk är på ca 150 kvm boarea och ca 60 kvm biarea.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!