Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin - Uppkopplad?  (läst 9233 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Lundgren

  • Gäst
Martin Lundgren
Daikin - Uppkopplad?
« skrivet: 24 januari 2017, 09:07:37 »
Hej,
Finns det något sätt att koppla upp sin Daikin bergvärmepump på nätet så att man kan övervaka/ändra parametrar online?

Mvh
Martin

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2017, 09:23:55 »
Skulle också vilja veta detta. Jag behöver inte ett komplett system där jag kan styra och övervara (har jag ett eget ;-)) så för min del räcker det med ett att pumpen har någon form av interface som man kan prata med.

Har en gammal Thermia idag som sjunger på sista versen så funderar på ny pump. Fördelen med dessa gamla pumpar är att de har ett väldigt enkelt I2C interface som jag kopplat en Orange Pi (billigare variant av RPi) till och skickar driftdata till en egen server. Att göra detta på nya pumpar blir svårare och svårare.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2017, 10:44:09 »
God dag,
Det kommer inom 2 månader en LAN adapter till maskinen som gör att den kan styras och övervakas over nätet via smartphone eller en tablet.
I dagsläget kommer inte det gå att skapa några loggfiler med denna men eventuella felkoder kommer att kunna avläsas.

Mvh
Daikin

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2017, 21:53:54 »
Hur går det med lan adaptern? Funderar på att skaffa antingen daikin eller ivts inverter och ivts anywhere app verkar ju helt värdelös, så då blev jag nyfiken på hur det går för daikin på den här fronten?

Utloggad KarlXII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2017, 14:11:00 »
Allt uppkopplat och klart nu?  :)

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2017, 08:54:49 »
Råkade av en slump bläddra i viivilla som oönskat dyker ner i brevlådan då och då. Där gör luftmiljöbutiken reklam för daikin bergvärmepump som kan styras från app. Borde ju indikera att det finns ett interface att snacka med.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2017, 10:34:48 »
Har inte Daikin_ något svar på detta?

Kommer att installera bergvärme inom 3mån. Om det går att få ett LAN-interface som kan kan få till andra BVP som Nibe, Thermia, Bosch/IVT så ligger Daikin mycket bättre till i urvalsprocessen...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2017, 15:41:02 »
Sorry, missade denna tråd.
LAN adaptern finns ute nu.

Mvh
Daikin

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2017, 10:20:52 »
Gött!  tummenupp

Finns det någon information om den? Vad kan den styra? App i telefonen? Api?
Pris?

Skanehill

  • Gäst
Skanehill
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2017, 14:53:36 »
Jag har via mejl fått konfirmerat att det finns en modul till försäljning men inte vad den har för funktioner, priset var ett ca pris på 1900kr exkl. installation. Svaret kan tyckas lite konstigt att man har något till försäljning med ett ca pris utan info om appen.
För min egen del så är jag först och främst intresserad av den information som ges under givarinformation i daikinpanelen då jag redan idag har koll på effektförbrukning via egen mätare och eliq samt styr pumpen via N-genic och två givare som fungerar lysande.
Bara att vänta och se...

Fredrik Larsson

  • Gäst
Fredrik Larsson
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #10 skrivet: 05 november 2017, 21:48:23 »
Har precis fått min BVP installerad. Berätta gärna mer om Ngenic Tune. Daikin verkar inte vara kompatibelt enl deras hemsida. Har du fått det att funka alltså? Ang LAN adapter så finns den tillgänglig nu, men valde bort det. Såg ingen direkt med ing med det.

Mvh

Fredrik

Skanehill

  • Gäst
Skanehill
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #11 skrivet: 06 november 2017, 19:44:11 »
Har precis fått min BVP installerad. Berätta gärna mer om Ngenic Tune. Daikin verkar inte vara kompatibelt enl deras hemsida. Har du fått det att funka alltså? Ang LAN adapter så finns den tillgänglig nu, men valde bort det. Såg ingen direkt med ing med det.

Mvh

Fredrik

Fungerar ypperligt med Daikin bergvärmepump. Daikin finns med i deras lista när man beställer.
Bra info i historiken med diagram, håller temp plus minus någon tiondel. Kan användas med app eller via webben.

Utloggad andrease

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2018, 12:57:46 »
Hej!
Har i förra veckan installerat en Daikin bergvärmepump. Trodde enligt info på Daikins hemsida att wifi-styrning skulle ingå (framgår inte klart att det är ett tillval...)
Speciellt med tanke på att man går ut med att "allt är inbyggt" citat: "Allt som behövs för värme, varmvatten och enkel styrning är inbyggt..." (https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/bergvärme.html)
Frågan nu är: kostnad? Går det att använda annan wifi modul än Daikins egna?
Hade jag vetat innan så hade jag ju beställt det samtidigt som installationen av pumpen. Surt att åka på en extra installationskostnad :-/
/Andréas

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2020, 20:15:50 »
Jag beställde min värmepump med nätverkskortet, men installationspartnern missade att installera den (men det är med i kontraktet och fakturan). Trots åtskiliga påstötningar så får jag ingen response alls på detta.

Verkar som det finns två kort BRP069A61 och BRP069A62 som kan komma på tal (den tidigare verkar ha smart-grid funktionalitet). Jag lyckas dock inte hitta någon info om vilka pumpar dessa passar till. Jag har den förra (installerade dec-18) EGSQH10S18AA9W.
Eftersom min installatör verkar ha dålig koll och jag får inte kontakta Daikin direkt så har jag ingen aning om hur jag skall veta...

Någon som har koll?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2020, 20:30:39 »
Jag beställde min värmepump med nätverkskortet, men installationspartnern missade att installera den (men det är med i kontraktet och fakturan). Trots åtskiliga påstötningar så får jag ingen response alls på detta.

Verkar som det finns två kort BRP069A61 och BRP069A62 som kan komma på tal (den tidigare verkar ha smart-grid funktionalitet). Jag lyckas dock inte hitta någon info om vilka pumpar dessa passar till. Jag har den förra (installerade dec-18) EGSQH10S18AA9W.
Eftersom min installatör verkar ha dålig koll och jag får inte kontakta Daikin direkt så har jag ingen aning om hur jag skall veta...

Någon som har koll?

Båda korten passar till din maskin.

Mvh
Daikin

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #15 skrivet: 13 februari 2020, 07:27:23 »
Båda korten passar till din maskin.

Mvh
Daikin

Men Altherma 3 har väl nätverksmodul som standard?
Allt som
Behövs är väl wifi och appen?

Annars känner jag mig lurad

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #16 skrivet: 13 februari 2020, 07:39:03 »
Båda korten passar till din maskin.

Mvh
Daikin
Kanon, tack för snabbt svar!

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2020, 21:46:23 »
Men Altherma 3 har väl nätverksmodul som standard?
Allt som
Behövs är väl wifi och appen?

Annars känner jag mig lurad
Egsax06/10 har det som standard.

Mvh
Daikin

Utloggad Bearberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad? Ny App!
« Svar #18 skrivet: 15 februari 2020, 11:49:42 »
Nybliven med daikin altherma geo 3 sedan 1 vecka. Börjar bli bekant med den även om injusteringen kommer ta sin tid. Slående hur bristfälliga manualerna är på en annars genomtänkt produkt. Installatören visste givetvis inget om LAN-kompatibiliteten men visst gick den att koppla upp! Att hitta rätt app för ändamålet krävde mer detektivarbete. På leverantörens svenska hemsida marknadsförs gamla appen som inte ger någon info alls. Via holländska(tror jag) hemsidan hittade jag istället ”daikin residental controller” som är avsedd för BVC levererad 2020. Den ger betydligt bättre överblick. Har svenska menyer(!) men verkar låst i ”installlationsläge” vilket påverkar möjligheten till fjärrstyrning.
_Daikin kanske har kan råda bot på det?

Finns det för övrigt någon möjlighet att ställa upp flödet på cirkulationspumpen? Har ett 3,5m panelradiator i källaren (som är väl sval) med på tok för högt delta T. Eller kanske ska jag ta till annan åtgärd?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #19 skrivet: 15 februari 2020, 19:33:31 »
Ändra värmeavgivare från radiatorer till fläktkonvektorer. Då kan du ändra flödet genom att sänka delta T.
Gå även in på användarbehörighet på din maskin och slå in koden 1234 (du ändra och bekräftar med vredet) Då kommer maskinen ut ur installatörsläget och du kan styra den med appen.

Anledningen till att vi inte lade upp den nya appen på hemsidan var att den inte fanns för nedladdning när jag tittade i början av förra veckan.
Ändrar detta n.v.

Mvh
Daikin

Utloggad Bearberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #20 skrivet: 15 februari 2020, 21:01:22 »
Ändra värmeavgivare från radiatorer till fläktkonvektorer. Då kan du ändra flödet genom att sänka delta T.
Gå även in på användarbehörighet på din maskin och slå in koden 1234 (du ändra och bekräftar med vredet) Då kommer maskinen ut ur installatörsläget och du kan styra den med appen.

Anledningen till att vi inte lade upp den nya appen på hemsidan var att den inte fanns för nedladdning när jag tittade i början av förra veckan.
Ändrar detta n.v.

Mvh
Daikin

Perfekt nu funkar appen som den ska och jag kan trimma vidare på mitt system.

Tack för snabb och bra service! tummenupp

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2020, 22:08:36 »
Egsax06/10 har det som standard.

Mvh
Daikin

Hej!

Lurad var lite förhastat.
Men den "lilla" har alltså inte någon wifi-adapter som standard utan "endast" möjlighet att dra nätvärkssladd till router och sen använda app?
Och den stora har wifi-adapter som standard och hittar nätverk trådlöst?

Har jag förstått det rätt?
Tack för svar // Jonas

Utloggad Bearberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #22 skrivet: 15 februari 2020, 22:26:41 »
Nu har jag den stora spisen men trådlös är den så vitt jag förstår inte. Nätveksadaptern är integrerad och Wi-Fi löste jag med en billig extender med ethernetingång. Så för 300:- slapp jag dra kabel genom hela huset. Kunde givetvis ha integrerats men det kan jag leva med.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #23 skrivet: 15 februari 2020, 23:18:02 »
Hej!

Lurad var lite förhastat.
Men den "lilla" har alltså inte någon wifi-adapter som standard utan "endast" möjlighet att dra nätvärkssladd till router och sen använda app?
Och den stora har wifi-adapter som standard och hittar nätverk trådlöst?

Har jag förstått det rätt?
Tack för svar // Jonas

Hej Jonas,

Ingen har wifi.
Lan är standard.
Koppla en sladd mellan maskinen och en extender eller en strömplug som finns på bl.a Kjell o Co.

Mvh
D

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2020, 10:21:59 »
Hej Jonas,

Ingen har wifi.
Lan är standard.
Koppla en sladd mellan maskinen och en extender eller en strömplug som finns på bl.a Kjell o Co.

Mvh
D

Okej!

Tack för svar, jag är mer sugen på att dra sladd dock det blir säkrare.
Nästa vecka kommer min Altherma :)

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2021, 21:40:03 »
Båda korten passar till din maskin.

Mvh
Daikin

Och nu såhär 1 år senare när kortet legat ovanpå pumpen nästan 1 år så är det dags att koppla in :)

Verkar som om den skall in på X5M 1 och 2 parallellt med panelen/användargränsnittet (ja, det står NÄSTAN så i installationsmanualen, men jag är en försiktig general). Någon som installerat kortet och just satt den parallellt med panelen?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #26 skrivet: 19 februari 2021, 07:31:43 »
Och nu såhär 1 år senare när kortet legat ovanpå pumpen nästan 1 år så är det dags att koppla in :)

Verkar som om den skall in på X5M 1 och 2 parallellt med panelen/användargränsnittet (ja, det står NÄSTAN så i installationsmanualen, men jag är en försiktig general). Någon som installerat kortet och just satt den parallellt med panelen?
EGSQH = 1+2
EGSAH(X) / Altherma luft-vatten= 11+12

Mvh
D

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin - Uppkopplad?
« Svar #27 skrivet: 12 mars 2021, 09:22:27 »
Då har jag kopplat in kortet och allt fungerar. Var lite osäker på att koppla in parallellt med displayens koppling, men det fungerar ju fint.
Proceduren är ju att först ta bort de två skruvarna längst ner på pumpen och ta loss hela fronten. Bakom den finns en plåt som täcker kanske 1/4-1/3 av pumpen som man lossar med kanske 6-7 skruvar. Där bakom är elektroniken och det är enkelt att se stora X5 kontakten och skruva dit sladdarna från LAN adaptern på 1+2 parallellt med sladden till displayen.

Nu börjar det roliga med smartgrid och att försöka prata med maskinens "API".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!