Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laddpump 10%  (läst 4764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Laddpump 10%
« skrivet: 03 maj 2012, 09:19:06 »
Har sett nu när Ecoheat310 har gått in i sommar läge så går laddpumpen konstant mellan VV laddningarna med 10% varvtal mot nedre tank. Vad är vitsen med detta? Är det fär att få en jämn temperatur i hela nedre tanken? Nedre tanken blir ju ganska varm pga skiktning från övre när man inte tar ut någon värme. Det finns väldigt gott om VV i alla fall.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Laddpump 10%
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2012, 11:24:21 »
Ingen som har några ideer varför laddpumpen går med 10% mellan körningarna?
Jag har sett nu att det inte har att göra med sommarläge utan temperatur på nedre tank, är den 45C eller högre så går laddpumpen. Har tittat på lite gamla loggar i forumet och det är inte bara min pump som beter sig så.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Laddpump 10%
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2012, 05:47:09 »
Hej Du har väll en hetgasslinga i den där och då har du en styrventil och när laddpumpen startar så öppnas styrventilen på max för att sedan gå ner i % för att hålla i gång varmvattencirkulationen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Laddpump 10%
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2012, 09:49:07 »
Jo så är det när kompressorn går, men när kompressorn står still så går laddpumpen konstant med 10% så länge nedre tank är >45C. Tidigare i vinter/vår när man hade värmebehov så höll sig nedre tank runt 35C och då stannade laddpumpen direkt efter kompressor körning men nu när man inte tar ut värme så blir nedre tank varmare pga skiktning från VV körningarna och då går laddpumpen. Det är säkert nåt listigt men vad.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Laddpump 10%
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2012, 10:07:46 »
Jo så är det när kompressorn går, men när kompressorn står still så går laddpumpen konstant med 10% så länge nedre tank är >45C. Tidigare i vinter/vår när man hade värmebehov så höll sig nedre tank runt 35C och då stannade laddpumpen direkt efter kompressor körning men nu när man inte tar ut värme så blir nedre tank varmare pga skiktning från VV körningarna och då går laddpumpen. Det är säkert nåt listigt men vad.
Hej Du tror inte att det har och göra med varmvattencirkulationen att göra så skiktningen ska fungera bra.Jobbar inte med ctc men med thermia och där kör robusten liknande att styrventilen är lite öppen för du ska ha cirkulation på varmvattnet och på robusten kan ställa i % hur mycket den ska stå öppnen när laddpumpen går.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddpump 10%
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2012, 18:20:42 »
Det låter i mina öron som en bugg.

Någon hetgasväxlare finns inte på denna maskin. Det skulle väl ändå inte göra någon nytta att köra laddpumpen på 10%.

Det maskinen gör är alltså att ta kallt vatten från botten och skicka upp i toppen hela tiden. Det låter inte som något bra. Det borde öka på antalet varmvattenladdningar en hel del.

Jag hade nog slått CTC en signal....

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Laddpump 10%
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2012, 19:56:19 »
CTC säger att det ska vara så, fick aldrig reda på varför.
Den cirkulerar i bottenhalvan av tanken, toppen är inte inblandad.
Det man kan tänka sig är att det inte ska bli jättekallt runt förvärmningsslingan till varmvattnet, eller att det ska bli varmare vatten i botten till när det ska göras varmvatten.
Finns säkert fler tänkbara anledningar.

När jag matar min vp med varmvatten från vedpannan sätter jag pumpen i rundstyrningsläge för att bli av med denna cirkulation.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Laddpump 10%
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2012, 20:08:46 »
Någon bugg tror jag inte att det är och CTC säger ju att det skall vara så. Det jag har märkt är att man har väldigt mycket varmvatten, pumpen startar inte ens av en normal dusch. Och VV körningarna går snabbt då vattnet i botten har värmts upp av cirkulationen i nedre tanken. Enda nackdelen jag kan se är att pumpen drar lite ström då den går med 10%

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Laddpump 10%
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2012, 20:18:58 »
Vill minnas att cp:n drar 60W på fullt pulver, så 6W borde det bli.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddpump 10%
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2012, 21:54:28 »
Är det så att växelventilen står så att flödet går från botten till mitten så är det ju för att skjuta ner värme i nedre delen av tanken för att öka varmvattenkapaciteten sommartid. Dock så förstår jag inte riktigt varför man har valt att göra så. All form av skiktning i nedre delen av tanken försvinner och allt blir utblandat.

För att nå en högre varmvattenkapacitet sommartid när det inte går ut något värme på radiatorkretsen så skulle man lika gärna, vid en varmvatttenladdning, ladda hela volymen och stoppat varmvattenladdningen på bottengivaren.

Cirkpumpen drar ju inte så mycket på 10%. Mer än 6W är det säkert, skulle tro 10-20W beroende på pump. Men det är ju ganska försumbart ändå.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Laddpump 10%
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2012, 22:11:17 »
Wilo stratos tec nåt heter pumpen.
Lär väl vara 10% styrsignal sen om pumpen omvandlar det till 10% flöde, tryck eller effekt är frågan.
Borde ju finnas nån med en separat elmätare till en ecoheat 3** som kan prova.
Vill minnas att man kan köra vbpumpen manuellt från testmenyn i procent.

Edit:
Skickar de in 5-10 gradigt vatten i värmeväxlaren kan man ju misstänka att det inte blir några 65 grader ut i toppen i början av laddcykeln, och dessutom svårreglerat nere på nån enstaka procent på laddpumpen.
Tror dessutom att bottengivaren sitter en bit ovanför förvärmningsslingan, är inte helt säker, kan nog ta reda på det med tiden, om det behövs.
Givaren sitter inte i botten iallafall, snarare mitt i undre halvan.
« Senast ändrad: 21 maj 2012, 22:37:20 av JNilsson »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!