Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 23 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rikard Hansson
« skrivet: 15 januari 2024, 21:39:38 »

Hej. Hade samma fel som många andra här & mätte enl punkterna i bilden. Fick då ca 11,35 V. Bytte kondensator & fick då ca 13,3 V i början med det föll sedan ner till att alltid ligga runt12,8 V. Men kompressorn vägrar starta. Inga problem att starta den via servicemenyn. Några mer funderingar på vad jag kan kontrollera innan jag tar hi te en tekniker?
Skrivet av: ghupost
« skrivet: 13 december 2023, 09:17:41 »

Nätdelen i en värmepump är inkopplad dygnet runt d v s 8800 timmar/år.

Livslängden för kondensatorer är i databladen angivna för drift vid en viss drifttemperatur ofta 85 grader eller 105 grader.

Används kondensatorn vid 10 grader lägre drifttemperatur fördubblas livslängden.

Exempel:
I datablad: 2 000 h livslängd vid 105 grader.

Vid 95 grader är livslängd 4 000 h
Vid 85 grader är livslängd 8 000 h
Vid 45 grader är livslängd 128 000 h = 15 år

Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 31 augusti 2022, 12:09:36 »

Tack ! 10.000h livslängd (416 dagar) .. det var inte mycket. Min har hållt i 17år och har aldrig bytts ut  :o men den kanske inte används hela tiden ?
Elektrolytkondensatorer brukar inte ha så lång livslängd , den jag hänvisade till har en mycket hög driftstid .
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 30 augusti 2022, 10:44:30 »

Skrivet av: M@ZE
« skrivet: 29 augusti 2022, 17:48:04 »

Så högt rippel när du mätte på VAC 0,834 V tyder på att kondensatorn håller på att ge upp.

Fick dock lite olika värden varje gång ibland VAC 0,780V osv.

Ok ingen förlust att byta ut den för att se om kompressorn börja vakna till liv. Men vågar man byta den själv är frågan .. man vill ju inte ha sönder pumpen liksom.

Men vilken av alla dessa är det .. finns ju en uppsjö 25v 1000uf  :o

https://www.elfa.se/sv/passiva-komponenter/kondensatorer/aluminiumelektrolyter/aluminiumelektrolyter-radiella/c/cat-DNAV_PL_03020103?filter_Kapacitans%7E%7EuF=1000&filter_M%C3%A4rksp%C3%A4nning+DC%7E%7EV=25

Eller är det denna : https://www.electrokit.com/produkt/upw1e102mpd6-1000uf-25v-105c-o10x31-5/
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 29 augusti 2022, 17:41:54 »

Så högt rippel när du mätte på VAC 0,834 V tyder på att kondensatorn håller på att ge upp.
Skrivet av: M@ZE
« skrivet: 29 augusti 2022, 17:15:17 »

Voltmeter även kallad "Multimeter" inställd på likspännings området för att mäta uppåt 15V likspänning.
Ställer du instrumentet på växelspänning så kan den mäta rippel på spänningen, där bör inte vara mycket över en volt.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut123c-multimeter-p40727

Köpte den multimetern och mätte precis mellan punkterna på bilden här ovan, var lite svårt att träffa helt rätt på mätpunkten på 12v punkten kan jag tycka. Ska tillägga att pumpen står i "Husvärme från" och kompressorn går alltså inte då det är 17grader ute och högre än det värdet som är i Menyn för Sommardrift 15,5.

I AC läge och Auto på Växelström/Likström '(verkar bara finnas Auto) = 0,834VAC
I DC läge och Auto på Väexlström/Likström (verkar bara finnas Auto) = 12,20VDC

Indikerar det att kondensatorn är pajj, ser så ut baserat på andras siffror.

Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 26 augusti 2022, 10:13:31 »

Voltmeter även kallad "Multimeter" inställd på likspännings området för att mäta uppåt 15V likspänning.
Ställer du instrumentet på växelspänning så kan den mäta rippel på spänningen, där bör inte vara mycket över en volt.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut123c-multimeter-p40727
Skrivet av: M@ZE
« skrivet: 26 augusti 2022, 09:34:27 »

Hej,

Mycket intressant tråd, jag undrar om det är samma för en IVT 495 Twin angående kondensatorn ?

Vad behöver man för mätare för att mäta isåfall mellan mätpunkterna på din bild @Larsmaja ?
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 12 oktober 2020, 13:11:40 »

De större belastningarna på elektronik spänningen är reläspolarna, därför kommer omstarterna vid dålig kondensatorn på 12V i själva start ögonblicket då reläet/relä aktiveras.
Vid låg 5V spänning (som skapas från 12V) startar CPU-n om och relä går från, när CPU-n aktiverar en utgång börjar det om igen och problemet återkommer.
Skrivet av: jojjas
« skrivet: 11 oktober 2020, 20:54:13 »

Tack till Larsmaja för beskrivning av det här problemet och till Tobias_skåne för illustrativa bilder. Min 16 år gamla 490 ville inte längre starta kompressorn (och inte heller tillskott konstigt nog) Nu är kompressorn väck tänkte jag... Displayen blinkade till och startade om sig oavsett om den försökte starta kompressorn själv eller via servicemenyn.
Hittade den här tråden och uppmätt spänning var 11.3DC och 2.2V AC innan kondensatorbyte. Efter byte blev det 13.4V DC och 0.6V AC.
Hittade ingen 1000uF så jag satte dit en 470uF från en slaktad batteriladdare. :)
Förklaringen till att tillskottet aldrig gick in var väl förmodligen att kontrollen hela tiden startade om och den försökte gång på gång att starta kompressorn..

Nu får den fortsätta fungera ett tag till under tiden som jag ångestfylld funderar på vad jag ska byta till för pump. För den här är på fallrepet känner jag...  :o
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 05 oktober 2020, 21:17:31 »

Ja det verkar normalt med de värden om mätningen skedde i normal drift så problemet är något annat.
Skrivet av: margor
« skrivet: 05 oktober 2020, 21:03:54 »

Våran IVT 490 har liknande problem och när jag mäter DC spänningen på kondenstorn så visar det 14.24V och vid AC så är det 0,145V och jag undrar om kondingen här är ok?
Skrivet av: Cykelreparatören
« skrivet: 18 december 2019, 23:49:50 »

Hej,
I morse så vaknade vi i familjen med kalla golv och inget varmvatten. Checkade våra IVT490 och såg på displayen att varken elpatronen eller kompressorn gick. När man stod vid displayen en stund så såg det ut som den typ startade om emellanåt. Googlade "ivt 490 startar inte" och hamnade här. Mätte spänningen på kortet som föreslagit här till ca 11.3VDC med ca 3VAC. Iväg till Tema Elektronik i Göteborg och köpte en ny kondensator 1mF 25V för 3 kronor. Lödde bort den gamla och lödde dit den nya. Lossade bara kortet från plastklammerna och kom åt på baksidan. Startade upp pannan igen och mätte ca 13.1VDC och 0.3 VAC. Efter stund så var kompressorn igång och även elpatronen och allt ser ut att fungera. Var även inom en IVT-återförsäljare och kolla status på nytt kort. Pris 3300 kr inkl moms.
Ville bara dela med mig av min dag och samtidigt tacka Larsmaja för hjälpen.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 28 oktober 2019, 19:41:35 »

däremot om jag mäter växelspänning från vänstra 0v-skruvkontakten till jord så blir det 6,53v och 1v om jag bara använder pluskontakten på mätaren. Det skall väl inte vara någon spänning där alls eller så kanske man inte kan mäta så?
Den mätningen är nog inte relevant då 12V inte har koppling till jord möjligtvis någon kapacitans.
Skrivet av: uffe1
« skrivet: 28 oktober 2019, 19:20:43 »

Tack, då lutar det åt att jag testar att byta kondensatorn. Min pump är dock från 2010 så har den gröna kondensatorn.
Har bara en enkel mätare så kan nog ej mäta rippel, däremot om jag mäter växelspänning från vänstra 0v-skruvkontakten till jord så blir det 6,53v och 1v om jag bara använder pluskontakten på mätaren. Det skall väl inte vara någon spänning där alls eller så kanske man inte kan mäta så?
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 28 oktober 2019, 17:56:22 »

Ja 11,53 V är tecken på att något inte stämmer och då ligger det när till att det är kondensatorn.
Kanske inte alla instrument/multimetrar är konstruerade för att mäta rippel, mitt FLUKE funkade i alla fall.
Kan kanske funka att koppla en bipolär kondensator på runt 0,1 microfarad i serie med instrumentet inställt på V~.
Det kanske kan funka att bara lödda/ansluta en ny kondensator på de punkter som visas i bilden ovan, tillfälligt för att testa.
Skrivet av: uffe1
« skrivet: 28 oktober 2019, 17:43:41 »

Supertack Larsmaja för bilden. När jag mäter mellan dessa punkter så blir det 11,53V spänning med mätaren inställd på likström och när den är inställd på växelström så går den upp och ner från 0,38v till ca 15v. Jag gissar att det är ganska mycket rippel om jag nu mäter rätt? Skall det ligga konstant på på under 0,3v vid växelströmsmätning?
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 28 oktober 2019, 15:44:50 »

Ett enklare sätt att hitta var man kan mäta fram om de finns rippel på 12 V.
På bilden framgår var man kan hitta mätpunkterna lättast.
Det är samma elektriska punkter som på kondensatorn.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 28 oktober 2019, 14:50:11 »

Kondensatorerna är märkt med + och -. Överst är minus (-) och nederst är plus (+) på kraftkortet, framgår av bilderna tidigare i inlägget.
Tidigare i inlägget hänvisas till länkar där det framgår hur man kan mäta sig till problemet med en multimeter.
Skrivet av: uffe1
« skrivet: 28 oktober 2019, 12:53:44 »

Misstänker att det är precis detta som är felet min IVT-490, den har precis dessa symptom.

Är det lätt att hitta polsättningen dvs vilket ben som skall vara plus respektive minus på nya kondensatorn? Är det uppmärkt på den gamla kanske?
Skrivet av: Tobias_Skåne
« skrivet: 31 mars 2018, 10:44:27 »

Uppdatering

Det har nu gått mer än 5 månader sedan bytet av kondensator.
Värmepumpen fungerar klockrent, inga problem, trots kallaste vintern på väldigt många år.

Jag tror att ett byte av kondensator kan vara en enkel och billig säkerhetsåtgärd för användare som upplever problem med krånglande kretskort och inkonsekvent beteende.
Skrivet av: Tobias_Skåne
« skrivet: 26 november 2017, 17:21:45 »

Uppdatering och beskrivning enligt nedan, som jag till 100% tillägnar signaturen "Larsmaja" här på forumet som hjälpte mig att lösa mitt problem.
Otroligt tacksam för den generösa hjälpen från "Larsmaja" och här nedan ska jag skriva vad jag gjorde och finns även några foto för att illustrera exakt vilken komponent det är som måste bytas, så att det är glasklart för någon annan som behöver byta.
Jag genomförde bytet av kondensatorn för ca 5-6 veckor sedan, och sedan dess har min IVT490 fungerat perfekt.
Felbeskrivningen enligt ovan inlägg, men kan ju också säga att ett beteende som fanns långt tidigare var att styrkortet (displayen) startade om ibland tidigare också. Det verkar inte ske längre sedan kondensatorn bytts.  Så just att styrkortet (display) startar om när belastningen ökar (kallt eller spets på varmvatten) kan vara en indikator på att din värmepump har problem med en kondensator som torkat ut.

Byte av kondensator till samma specifikation, dvs  25V och 1000uF

Glöm inte, innan nedan påbörjas så MÅSTE säkringen slås av till värmepumpen, så att ni inte får ström i er av misstag, samt kanske skadar kretskorten.

Enligt instruktioner från Larsmaja, för att spara lite tid,  så genomförde jag bytet utan att ta bort kortet från värmepumpen, utan den gamla kondensator (bild nedna) klippte jag bort, bit för bit.
Med spetsig avbitartång kommer man åt hyfsat för att klippa bort små bitar till att börja med. När man kommit en bit in så kan man klippa in några mm, och sedan liksom "rulla" höljet runt sin egen axel och på det sättet ta bort den gamla kondensatorn.
Den gamla kondensatorns "ben" (+ / -) vill man behålla för att kunna lödda på den nya kondensatorn på den gamla kondensatorns ben.
När jag satte igång var jag rätt orolig att de gamla kondensatorbenen skulle gå av, då jag inte visste tjockleken på dem, men de är ganska så kraftiga, så det ska nog mycket till om ni ska råka bryta av dem av misstag. Men visst, ta det försiktigt när ni tar bort den gamla kondensatorn.

När väl den gamla kondensatorn är borta, och det är dags att lödda, så se till att för säkerhets skull lägga en pappbit under, utifall ni skulle spilla lödtenn.
Mina ben på den nya kondensatorn var tunna och flexibla så jag formade dem efter gamla benen, så att jag kunde trä på den nya kondensatorn först innan lödning. Så att den egentligen redan satt fast, innan jag lödade fast den.
Sedan är det bara att lödda på. Se till att förvärma lite innan på de gamla benen så att ni får en bra lödning.
Efter lödning är klar, låt lödning svalna ett bra tag innan ni testar värmepumpen igen.

Observera att jag knappast är en van lödare, det var nog 20 år sedan i skolan, så detta arbete kan var man utföra med noggrannhet och tålamod.

Bilder nedan

- Översiktsbild, kortet med kondensator, för att tydliggöra exakt vilket kort det handlar om.

- Gammal kondensator närbild, för att tydliggöra exakt vilken komponent det handlar om.

- Ny kondensator monterad, för att visa hur den borttagna kondensatorn ser ut (+ / - ben) med den nya kondensatorn monterad på.

Åter igen, all cred's till "Larsmaja" vars information och råd sparade mig många tusen kronor.


Skrivet av: Tobias_Skane
« skrivet: 10 oktober 2017, 15:48:27 »

Tack 'Larsmaja' för svaren
Jag skickade dig ett PM här på sidan med ytterligare frågor, vänligen läs detta när du har tid.


Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 09 oktober 2017, 22:23:14 »

Mycket bra input!
Kolla på de här länkarna så får du säkert svaret.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38151.msg678359#msg678359
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61292.msg642490#msg642490
Det är ett vanligt fel. En kondensator för några kronor.
Skrivet av: Tobias_Skåne
« skrivet: 09 oktober 2017, 20:42:07 »

IVT490
14 år gammal

Kompressor o eltillskott kickade inte in längre i början av oktober när det började bli kallt, vilket gjorde att det blev kallare, och bara ca 20-25 grader i varmvatten.
Givarna verkade visa rimliga värden, så det finns ingen omdeldbar misstanke om det.

Gjorde olika åtgärder på pumpen för att säkerställa att det inte var något enkelt, tex rengöra slangarna som leder ned i spillkoppen, där det kan gegga igen annars vilket jag varit med om.
Hade en granne inne som är elektriker och lite kunnig på värmepumpar och han mätte på el/kort och vi kontrollerade att säkringar var ok.

Men vi hittade inga direkta fel. Under dagens felsökande så hade strömmen varit av och på med olika intervall under felsökning och nollställning, och sedan när vi satte på den och väntade en 5 minuter, så plötsligt så gick kompressorn igång (men inte eltillskott vilket det borde då temp var låg).
Lät bara maskinen vara och då gick kompressorn i ca 30 minuter innan lampan till kompressorn slutade lysa igen.

Gav nästan upp, och satte den i manuell styrning över natten.
På morgonen var det lite värme, men ganska begränsat, då manuell styrning inte verkade ge så mycket.

Chansade och satte tillbaka den på normal mode igen (manuell styrning=AV), och efter ett par minuter så började kompressor lysa och komma igång igen. Sedan efter ytterligare ett par minuter så kom även eltillskottet igång, vilket var första gången jag sett det sedan den först slutat fungera.
Lät den sedan bara vara, och döm av min förvåning så fungerade den perfekt i ca 4 dagar.
Kompressor värmde bra uppåt en 60-80 grader vill jag minnas och varmvattnet blev normala 50-55 grader. Kompressor och eltillskott fungerade bra, slog till och från efter behovet under dessa 4 dagarna.
Det enda jag reagerade på var att trycket varierade lite mycket, från 0,2 --> 1,9 bar, men det kanske är normalt. Jag har ju aldrig tidigare studerat trycket så i detalj tidigare så jag har inget att jämföra med.

Sedan efter 4 dagars perfekt funktion så var det dags i natt igen. Plötsligt på morgonen så kickade inte kompressor och eltillskott in efter dusch, och jag noterade att temperaturen i huset sjönk efter hand, då ingen värmning skedde.
Temperatur på varmvatten efter att ha kommit hem från arbetsdagen ca 25 grader, och har försökt med samma trick ikväll för att få igång den. Ström av och på. Stänga av säkringar under en tid, men inget vill få kompressorn att kicka in igen.

När man går in under servicemode i menyerna och ska handköra varje funktion för sig själv, och trycker på att kompressor ska handköras, så klickar det till och den ser ut att starta om i menyn.
Att handköra eltillskottet verkar däremot fungera, och den lyser och det verkar fungera.


Så, är det någon som upplevt ett liknande fel tidigare ?  Samt vad kan felet bero på ?
Först tänkte jag att det var kompressorn som var trasig, men med tanke på att den fungerade i 4 dagar emellan felen så känns det som den faktiskt har funktion.
Även eltillskottet verkar fungera när man handkör den funktionen, och eltillskottet fungerade också under den period av 4 dagar då plötsligt allt fungerade.
Även kretskort gissade vi först, men det verkar ju också fungera fläckfitt när den väl kommer igång, och visar inget direkt konstigt heller när den så kallar inte fungerar.


Tacksam för hjälp och tips

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!