Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag började installationen av Energicentra-pumpen  (läst 15559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Dock inte klart ännu.
Men riktigt kul att det är igång!

Det saknas lite saker så det blir nog inte färdigt föränn i nästa vecka, trist men det är väl så då.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2008, 10:18:43 »
Blir inte klar den här veckan heller då installatören inte hade tid igen förrän nästa vecka. Jaja, då är det väl så.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2008, 09:48:55 »
Nu sitter den där! Fläktkonvektorn levererar skön värme i min kalla källare, Pumpen värmer ack-tanken, tanken matar vvb. Allt fungerar! Roligt!
Känns riktigt skönt.

Men hur hett vatten kan man ta ur den utan att korta livslängden? Enligt styrpanelen är maxvärdet 60 ºC, det känns ju inte som en fungerande lösning i långa loppet. Den står på 47 ºC set-värde är det högt/lågt?

Nästa fråga, källaren är numera betydligt varmare men det är ju en tvättstuga så fukt finns. Det märks mer nu när det blev varmt. Kommer det att "torka ut"? Har funderat på att montera en datorfläkt i utluftkanalen i skorstenen, kommer det att göra någon skillnad?? Orkar den trycka ut fukt den vägen eller krävs det kraftigare grejjer?

Jag har en luftavfuktare som jag funderar på att köra igång men jag har inte så mycket ström kvar... Den drar ju en heldel men den kanske drar mindre nu när det är varmt? Vet inte hur bra de fungerar när det är 13-15 ºC. Ska jag stänga friskluftintaget, så man inte försöker avfukta "hela världen", även om det kanske behövs, regnar en del här... Det är ju öppet upp till de övriga våningsplanen, så det kanske är fallet ändå?

Ett annat sätt är ju att elda i vedpannan någongång per vecka/månad kan ju hjälpa?

Vad skulle ni ha gjort? Ni brukar ju ha många bra ideér! Thumbsup

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2008, 12:23:19 »
Grattis till nya pumpen.

Jag vill också ha en sådan pump.

Min undran är:
Hur mycket hörs innedelen?
Min innedel måste monteras utanför sovrumsväggen och jag vill ej störas.

Rob
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2008, 13:06:28 »
Kan inte påstå att den är knäpptyst, det hörs en del om circ.pumpen.

Om du kommer störas eller inte kan jag inte svara på.

Jag vill sänka circ.pumphastigheten, men vredet sitter så tokigt till i innerdelen.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2008, 15:29:16 »
Nu sitter den där! Fläktkonvektorn levererar skön värme i min kalla källare, Pumpen värmer ack-tanken, tanken matar vvb. Allt fungerar! Roligt!
Känns riktigt skönt.

Men hur hett vatten kan man ta ur den utan att korta livslängden? Enligt styrpanelen är maxvärdet 60 ºC, det känns ju inte som en fungerande lösning i långa loppet. Den står på 47 ºC set-värde är det högt/lågt?

Nästa fråga, källaren är numera betydligt varmare men det är ju en tvättstuga så fukt finns. Det märks mer nu när det blev varmt. Kommer det att "torka ut"? Har funderat på att montera en datorfläkt i utluftkanalen i skorstenen, kommer det att göra någon skillnad?? Orkar den trycka ut fukt den vägen eller krävs det kraftigare grejjer?

Jag har en luftavfuktare som jag funderar på att köra igång men jag har inte så mycket ström kvar... Den drar ju en heldel men den kanske drar mindre nu när det är varmt? Vet inte hur bra de fungerar när det är 13-15 ºC. Ska jag stänga friskluftintaget, så man inte försöker avfukta "hela världen", även om det kanske behövs, regnar en del här... Det är ju öppet upp till de övriga våningsplanen, så det kanske är fallet ändå?

Ett annat sätt är ju att elda i vedpannan någongång per vecka/månad kan ju hjälpa?

Vad skulle ni ha gjort? Ni brukar ju ha många bra ideér! Thumbsup

Jag har satt en tallriksventil i ytterväggen och en i hålet i murstocken. Men det var nu i våras, så jag vet inte hur bra det blir i längden. En fläktkonvektor installerades också, men har inte riktigt behövts ännu. Jag hänger tvätt i pannrummet och då brukar jag köra avfuktaren i några timmar. Det verkar räcka. Resten av tiden står avfuktaren i duschutrymmet (dåligt ventilerat) och håller rel.luftfuktighet under 65%.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2008, 19:51:19 »
Circ-pumpen är nu ställd i läge 1, den lägsta hastigheten. Nu är innerdelen tämligen tyst, stor skillnad, skulle nog inte ha den i sovrummet, men den skulle väl vara utanför?

Nu har jag strypt flödet till konvektorn till ett minimum, det kommer igenom varmvatten men det är knappt, har även satt en datafläkt modell större i ett fasadventhål, typ 15x15cm.
Den går på fullt.
Men det märks skillnad, bara värme funkade inte, bara vent fungerade väl hyffsat men när jag la på väldigt svag värme samt cikulation på luften så har det blivit ganska trevligt där nere. Det har inte varit trevligt så länge vi bott här, snart 4år, så det här känns stort! studs

Det som jag inte riktigt har styrt upp är vad man ska ställa L/V pumpen på för börvärde.
Behöver ju ingen värme direkt, men tappvattnet ska ju värmas såklart. Det borde ju vara ett fantastiskt COP nu när det ca 15 ºC ute så det är ju lockande att köra den på ca 55 ºC för att kunna hålla ned toppvärmen i vvb.
Men vad händer med livstid på L/V pumpen, är det som att ligga på 3ans växel på en 600mils Europabil semester? Eller spelar det mindre eller ingen roll?

Jag kör ju fastkondensering mot en 750l tank, ytterligare 1 som är sommar avstängd blir inkopplad till vintern.
Så det är ju 750l som är knappt 40 ºC just nu, ska jag öka eller sänka eller stå på det värdet som jag har, för att få förmodad längst livslängd?

Trevlig kväll! Mot kräftorna!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #7 skrivet: 16 augusti 2008, 20:29:00 »
Toppen att få info direkt ifrån en kund.

Fråga:

Kan man styra själva pumpen med en rumstermostat?

Jag har nämligen ingen möjlighet att ha tank, utan måste köra pumpen direkt på radiatorsystemet och skulle helst vilja kunna styra maskinen på ett sådant sätt.

Kom gärna med synpunkter och förslag.


Robert
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2008, 00:00:00 »
hej.
tror inte att det bör vara någon stor förlust att höja tempen till ca 53 grader om din 750 l tank är vettigt isolerad.
cop blir lite sämre men det är nog rätt marginellt i kronor räknat. blir ju å andra sidan mindre du toppar med el.
vad gäller att dra ner cirk pump hastigheten så kan detta vara mindre bra !! man bör då ha koll på gas temperaturerna !!
ace har skrivit en del om detta på oficiella energicentra tråden.

nästa fråga var om temp givare direkt mot rad system.
inne givaren har rums temp givare för drift i flytande kondenserings läge. detta innebär att du kan sätta att du vill tex ha 22 grader inne . då gör pumpen inte varmare vatten till elementen än vad som krävs för att hålla 22 grader.
normalt  vid ca 0 grader ute är framlednings tempen ca 37-40 grader till elementen.

vad gäller ljud nivån från cirk pumpen så skall detta vara löst nu med en ny modell av pump som går tystare.
även så sitter det ett nytt fäste på gas rören i inne delen som avlastar rör skarvarna från vikt från rör ledningarna.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2008, 00:42:51 »
Krister, ev värmeförluster från tankarna gynnar bara min i övrigt kalla källare så den värmen kommer nog väl till pass senare i år. Men min fråga är snarare gällande livslängd/COP/effekt på en pump som gått med ett börvärde på 40 ºC kontra en identisk pump som haft bör på 53 ºC.

Jag läste igenom Ace tråden & fick intrycket av att det var väl en bra ide om man körde mot tank men inte direkt på radiatorkrets. Då den behövde mer knuff för att orka med hela systemet, kan det stämma?
Tycker att mitt system fick en bättre verkningsgrad efter hastighetssänkning av cirk-pumpen, kan ha lägre börvärde & få lika varm luft ut ur fläktkonvektorn. Inte mycket till test då det är 10-15 ºC grader ute, jag vet ^-^

Kan jag sätta termometer på hetgasledningen? Vad har man i så fall för gränsvärden att hålla sig innom? Är du orolig över att pumpen går i on/off pga för låg avkylning?

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2008, 11:56:30 »
larostman det jag är orolig över om du sänker cirk pumpens varvtal till 1 är att hetgasen blir för varm o skadar kompressorn o som jag förstÃ¥tt det sÃ¥ är det inte heller bra om r410 gasen blir för varm. jag är ingen kyl tekniker men jag tror det är bäst att kolla temperaturerna pÃ¥ gas sidan  innan du laborerar med detta.
om man på eget bevåg laborerar med detta så kan det bli en del funderingar o diskutioner om garanti åtaganden om olyckan skulle vara framme.

vad gäller låg temp kontra hög temp så bör rimligtvis en kompressor som gör låg tempererat vatten hålla längre.
då en kompressor gör hög temp blir även trycket väldigt högt på gasen(går tyngre)& drar mer el.
detta gäller alla kompressorer inte bara matsumita.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #11 skrivet: 17 augusti 2008, 14:28:00 »
ang sänkning av varvtal på cirkpump.

det borde enligt min mening inte innebära någon fara att sänka varvtalet så länge inte DeltaT (vatten) över växlaren överstiger ca8ºC vid full effekt på kompressorn .
så håll koll på DeltaT när ni mixtrar med hastigheten på cirkpump för att undvika skador/onödigt slitage !

vissa monterar ju in Energicentra pumpen med flytande kondensering på en befintlig radiatorkrets som redan har en cirkpump,
vilket gör att man får pump på pump i serie.
detta gör att man oftast får onödigt högt flöde/lågt DeltaT vid en sådan applikation !

personligen anser jag att man borde göra reglaget för pumphastighet lättåtkommligt för användaren, och samtidigt skriva in i instruktionsboken att denna ska ställas in för ett DeltaT på 5-8 ºC vid fulllast och +7 ºC ute !..får aldrig överstiga 10 ºC ..etc.
man skulle då kunna optimera flödet för "sin" applikation, oavsett om det är fast eller flytande kondensering....stort eller litet system....enrörs eller tvårörs-system.....tank eller inte...mm

hoppas jag inte bråkar med Kristers garanti-policy nu.. ;)

och jag har sagt det förut, och säger det igen... ang fast kondensering: det kompressorn jobbar mot är kondenseringstrycket...och enda sättet att öka utgående vattentemperatur utan att höja det "kostsamma" kondenseringstrycket är att sänka den inkommande vattentemperaturen i samma grad !
dvs...laborering med skiktning i tankar mm

mvh. ACE
« Senast ändrad: 17 augusti 2008, 18:10:18 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #12 skrivet: 17 augusti 2008, 15:23:55 »
Ska jag tolka det så här;
Det får under full belastning inte vara större skillnad på in & utgående vatten än max 8 ºC?

Hur varm ska hetgasen bli? Den har varit drygt "handvarm" än så länge.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #13 skrivet: 17 augusti 2008, 18:19:21 »
Ska jag tolka det så här;
Det får under full belastning inte vara större skillnad på in & utgående vatten än max 8 ºC?

Hur varm ska hetgasen bli? Den har varit drygt "handvarm" än så länge.

Japp !           vid +7 ºC ute !
det kan vid varmare utetemperaturer bli något högre DeltaT pga ökad effekt. men du bör nog försöka att inte överstiga 10 ºC ens vid varmare utomhus !

hetgastemperaturen ska ni inte fundera sÃ¥ mycket över sÃ¥vida den inte överstiger 110 ºC, eftersom denna är en direkt Ã¥terspegling av förhÃ¥llandet tillförd effekt/köldmedieflöde .  alltsÃ¥ inte nÃ¥got som följer kondenseringstrycket trots att detta är en vanlig missupfattning.

mvh. ACE


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #14 skrivet: 17 augusti 2008, 19:07:46 »
2 frågor här:

1: sitter det inte ett trycksensor på koaxialväxlaren som stänger ned pumpen vid för högt tryck/temp på kylmedlet, eller är denna sensor kopplad på vattensidan ? Det borde väl finnas något slags skydd typ ntc-sensor eller trycksensor på kylmedelssidan ?

2: Orkar Wilo-pumpen i innerdelen driva hela radiatorsystemet om man kopplar bort den befintliga cirkpumpen vid drift typ flytande kondensering ? Vilken tryckhöjd klara cirkpumpen i innerdelen ? Fiins det någon data på vad den omsätter i L/s eller L/min?

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!