Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu har jag lessnat pÃ¥ Optiman, sÃ¥ vad ska jag ha istället?  (läst 1889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optima 900:an (hädanefter benämd aset) har inte gjort så mycket mer än att ställa till förtret för mig sen jag köpte huset, hittills har den kostat 10 papp i repkostnad och då har jag ändå gjort det mesta jobbet själv och köpt reservdelarna bara. Beslut har tagits att det är bäst för husfridens skull att kasta ut aset, då den sällan eller aldrig funkar som den ska vid temperaturer från -5 och neråt, samt att den snart fyller tio och föregående ägare inte var så smart att han förlängde allriskförsäkringen på aset, åldersavdraget gör således att jag får pynta rep ur min egen ficka då jag inte får nåt på försäkringen.

Frågan är då vad ska jag ha? Jag bor i Jämtland så bergvärme hade varit att föredra, men se där sätter kommunen käppar i hjulet. Det som återstår är luft/vatten således. Men vilken är den absolut bästa pumpen idag? Svärgubben har rörfirma och är representant för NIBE, han talar sig varm för F2120 den verkar helt klart lovande på det jag läst. Dock hittar jag inga nya tester på värmepumpar från 2017.

Är NIBE F2120 the shit, eller ska jag ha nåt annat tro?


Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns alltså ingen som har någon synpunkt på detta?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
varför sätter kommunen stopp? Bor du inom vattenskyddat?

Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
varför sätter kommunen stopp? Bor du inom vattenskyddat?

Ja tyvärr, men de sätter stopp trots att jag inte är inom det primära området... utan någon som helst geologisk undersökning dessutom.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Alla etablerade märken är bra. Nibe, CTC, IVT, Bosch, Thermia, ... Spelar utseendet nån roll? Vill du ha billigaste eller driftsäkraste? Eller högsta COP? Eller mest VV? Eller vad?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utseende är ointressant, pris är ointressant (inom rimliga gränser) betalar hellre mer för bättre grejer. Jag vill få ut så mycket effekt som möjligt från pumpen (utan eltilskott) även vid minusgrader så det var därför jag kollade på F2120 då den verkar prestera bra i kall väderlek. Driftsäkerhet och support är även det mycket viktigt.

Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det blev en F2120-12 +VVM320 iallafall, fungerar otroligt bra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!