Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Nibe VVM 240 + Fighter 2025  (läst 2550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martine

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Nibe VVM 240 + Fighter 2025
« skrivet: 28 januari 2018, 19:35:36 »
Hej,
Är relativt nyinflyttad (rätt exakt 1 år) i villa med befintligt värmesystem. Huset värms upp genom värmegolv som matas av en Nibe VVM 240. Pannan är kopplad till en Fighter 2025 värmepump för uppvärmning av varmvattnet.

Trycket har så länge vi bott här varit 0 i pannan. Jag har tyckt det varit skumt, men då allt funkat som det ska och det var så när vi flyttade in antog jag att det var nån sorts konfiguration då trycket ska vara 0.

Strulet började för några dar sedan och drar allt då jag själv inte vet vad som är av betydelse.
Det började med att tryckvakten (vi har eget vatten) gick sönder. Resultat blev att pumpen körde konstant och drog upp sand. Vattnet har jag nu fixat och det snurrar som det ska igen, men det kan ha kommit sand i värmeanläggningen, därför nämner jag det.

Det är nämligen så att i samband med vattnet (relaterat eller inte) börjar värmepannan gapa om "bestående hetgas". Jag slår av och på maskinen och den snurrar ett tag men felet kvarstår. Går ut och kollar pumpen och den är fullständigt igensatt av nåt som ser ut som pudersnö. Helt igentäppt. Heller hetvatten över den och det försvinner. Startar om anläggningen och den går fint i många timmar. Sedan hetgas och igentäppt med snö igen.

Kollade manualen för Fightern men både temp på retur och förångare ser bra ut. Det var enda uppslagen där.

Jaha, tänker jag. FÃ¥r väl kolla pÃ¥ trycket dÃ¥. Följer manualen för pÃ¥fyllningen och luftning av värmesystemet. Det funkar inte riktigt som det ska, över typ 1.5 bar börjar det droppa bak i maskinen men jag lägger trycket pÃ¥ en bar  (ska vara mellan 0.5 och 1.5) och där ligger det bra. En stund. Trycket dyker sakta och landar pÃ¥ 0. Gör om proceduren igen, samma resultat.

Jag är helt novis på detta och skulle verkligen uppskatta hjälp. Är inte orolig för att testa grejer men har slut på uppslag.

NÃ¥n som vet eller har en gissning?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Nibe VVM 240 + Fighter 2025
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2018, 22:35:14 »
Har du tur så är det bara expansionskärlet (inbyggt i VVM240) som är trasigt.
Det är inte så dyrt att byta, man testar genom att lätta på luftventilen, det ska komma luft om det är helt.
Kommer där vatten eller inget så är nått fel.
Sen blir det troligen problem med cirkulationen om trycket är 0 en längre tid, gissar att luft kommer in som stör cirkulationen.
Då kan den larma om hög hetgas, (inte bestående, har aldrig hört talas om detta larm tidigare)?
Sen kan tempgivaren på kondensorn visa fel, det skulle förklara varför den inte vill avfrosta.
Fast dÃ¥lig cirkulation gör ocksÃ¥ att den troligen inte avfrostar korrekt.  Sc:,h

Har du riktig otur så är det en läcka i ditt värmesystem, inte roligt om det börjar läcka vatten någonstans inne.
Kolla runt utedelen om vattenläckan kan vara där?

När allt är helt måste hela kalaset luftas, inklusive utedel.
« Senast ändrad: 28 januari 2018, 22:39:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad martine

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe VVM 240 + Fighter 2025
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2018, 10:48:47 »
Precis den typ av svar jag hade hoppats på! :) Riktigt fina uppslag. Ska definitivt kolla expansionskärl, men en fråga på det: har fått uppfattningen att expansionskärlets tryck är det man kan avläsa på tryckmätaren. Om så är fallet är det 0 bar i det och det lär inte komma nånting när jag vrider på ventilen. Har jag missuppfattat?

I manualen läser jag såhär: "Öppna därefter påfyllningsventilen (49), varvid
panndelen och radiatorsystemet fylls med vatten". Om jag har rätt är det alltså såhär man fyller expansionskärlet.
Osäker dock på vad som menas med "radiatorsystem". Kan det vara så att det där expansionskärlet ska hålla trycket i hela vårat värmegolv? I så fall förstår jag varför trycket sakta försvinner.

Tror som du befarade att en läcka alternativt en dålig ventil är troligt eftersom det börjar droppa märkbart bak i varmvattenberedaren när trycket når ca 1.5 bar. Ska kika på det också efter jobbet idag.

Bästa vore kanske att lista ut hur man luftar golvet, men vilket projekt. MÃ¥ste vara över hundra kvadrat som täcks av värmegolv.  :o

De som bodde i huset innan oss har inte gjort ett skvatt av underhåll sedan huset byggdes för 12 år sedan och det är nog det jag får sota för nu.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Nibe VVM 240 + Fighter 2025
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2018, 11:16:23 »
Expansionskärlet är avdelat med ett gummimembran.
På ena sidan är det luft och på andra sidan radiator/golvvärme vatten.
Tryckmätaren mäter på radiatorvattnet, om det trycks ut helt från expansionskärlet så är det fortfarande lufttryck kvar som inte syns på mätaren.
Detta under förutsättning att kärlet är helt.

Tryckgivaren visar trycket i golvvärmesystemet, ja.
Mycket olyckligt om det är en läcka där, men det kan falla inom kategorin "dolda fel" vid husköp kanske?
Kolla först vad som är fel, är det en vattenläcka inne så prata med försäkringsbolaget om det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad martine

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe VVM 240 + Fighter 2025
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2018, 14:19:34 »
Aha, då är jag med. Klart värt att kolla om jag kan hitta luftventilen på expansionskärlet i så fall.
Jag tror inte det är omöjligt att det finns luft i golvet, så det lär behöva luftas. Förhoppningsvis resulterar det i att trycket blir konstant i systemet.

Tror inte det är någon läcka i golvet dock, det borde vi ha märkt. Men att det "läcker" bak i varmvattenberedaren är jag rätt säker på. Droppar som sagt ymnigt där när jag drar på trycket och det kan inte vara rätt. Gissningsvis kan det vara inkopplingen till rören som går ner i backen eller motsvarande. Återkommer när jag kollat hur det ser ut där.

Har du rätt är jag skyldig dig en back öl  :)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Nibe VVM 240 + Fighter 2025
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2018, 17:23:34 »
Det sitter en säkerhetsventil som öppnar vid 2,5 bars tryck, om det är denna som du menar med att det droppar?
Den kan vara lite dålig så att den öppnar redan vid 1,5 bar?
Öppnar denna ska det rinna ner i spillkoppen.
Rinner det nån annanstans så är det kanske läckan som du redan har hittat?
Vid lite lägre tryck så rinner det mindre ymnigt men ner nånstans ändå?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad martine

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe VVM 240 + Fighter 2025
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2018, 09:10:55 »
Ledsen för dålig återkoppling. Åkte på influensan och har legat nere för räkning.

När jag väl var på fötter igen satte jag ihop en ordentlig dossier kring problemet. Alla utdrag ur relevanta manualer som på något vis vidrörde det aktuella problemet, diagram, reservdelslista, åtgärdslista och anteckningar.

När det var gjort gick det fort. Identifirade smutsfiltret och förångartempgivaren som starka kandidater/felkällor. Hade förvisso titta på temperaturerna innan men när man inte vet de nominella värdena är det lätt att missa något.

Smutsfiltret var rejält igensatt, efter det funkar trycket i systemet mycket bättre. Det systemet har förresten inget med värmegolvet att göra utan är bara värmebärare mellan VVM och fighter. Trycket dyker fortfarande efter ett tag, så det måste finnas nåt fel nånstans. Problemet med "läckan" bakom maskinen var att installatören av någon anledning satt en 1.5bar övertrycksventil i anslutning till smutsfiltret. Lagom smart på ett system som enligt manualen ska tryckas till 3 bar vid start.

Att byta tempgivaren var en pers. Extremt svårt att komma åt och det var nån sorts klistrig isolering buntbandad runt tempgivaren som inte gick att återanvända. Jag filéade en stump rörisolering till hanterbar tjocklek och buntade fast istället.

Nu har pumpen fungerat felfritt sedan igår kväll. Inga tendeser till att isa igen alls, trots kallt väder. Temperaturen som avläses från nya förångartempgivaren är nominell både vid drift och vila. Ser lovande ut.

Totalkostnad för reparationen hittills: 129kr + en jävla massa tid :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!