Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt med varmvatten  (läst 2275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Myran82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ligt med varmvatten
« skrivet: 23 april 2021, 18:23:44 »
Vi har en Thermia luft/vattenvärmepump (Eco 8 tror jag den heter). Installerad för sju veckor sedan.
Har en varmvattenberedare på 190-200 liter.

Det händer ofta att varmvattnet tar slut när vi duschar. Jag vrider sällan upp termostaten till 38 grader och stänger av när jag schamponerar/tvålar in/tar balsam.

I dag var jag i duschen i ungefär 15 minuter. Räknar på att vattnet var på 10 minuter av tiden sen var det iskallt.

Sköljde disk vid 13-tiden och därefter någon handtvätt.

Tidigare hade vi en liten varmvattenberedare sen 70-talet,  120 liter, och det brukade jag klara en dusch pÃ¥.

Någon måste vara fel?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt med varmvatten
« Svar #1 skrivet: 23 april 2021, 18:54:05 »
Borde gå att duscha 15-20 minuter i ca 38°C vatten tycker jag. De flesta anger 200 - 250 lit varmvattenkapacitet. Kontrollera om det finns några inställningar för varmvattnet. Den kanske står i ekonomiläge nu?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Myran82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt med varmvatten
« Svar #2 skrivet: 23 april 2021, 19:01:52 »
Den är inställd på comfortläge. Det som rekomenderas till oss

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt med varmvatten
« Svar #3 skrivet: 24 april 2021, 09:02:03 »
Om det är en nyinstallation som aldrig fungerat bra så är det en långsökt men inte omöjlig förklaring att in och ut till varmvattenberedaren förväxlats. Enkelt att kolla i alla fall, så har man uteslutit det.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥ligt med varmvatten
« Svar #4 skrivet: 25 april 2021, 10:35:49 »
När vi är inne på området långsökta förklaringar så har jag för mig om ett fall där VVB:n var felmonterad och VV-ut/KV-in rören var förväxlade vid monteringen på fabriken.
I dessa båda fall så ser det ut att finnas varmvatten i VVB men bra temp fast det kommer kallt ut VV-kranen.
Men detta händer även om t ex blandningsventilen krånglar eller om en backventilen vid nått tappställe inte funkar så att kallvatten trycks in i varmvattenrören vid en blandare/termostat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt med varmvatten
« Svar #5 skrivet: 27 april 2021, 11:09:03 »
Hej!

Finns en sak till att fundera på. Kanske inte det som du har problem med men kan vara värt att notera.

Det är väldigt stor skillnad på tillgänglig mängd vatten när kompressorn har värmt upp vattnet eller precis innan den startar att tillverka vatten dvs då varmvattenmängden är som minst.

Det finns ett läge som gör att man har lite vatten samt inte så varmt vatten och det är ifall man inte använt vattnet på lång tid.
Då sjunker temperaturen i hela tanken. Det sitter två temperaturgivare i tanken. En högre upp och en lite längre ner.
Kör man i eco läget tar man mer hänsyn  till den högre givaren. Har man komfort tar man mer hänsyn till den lägre givaren.
Eftersom kallvattnet fylls på i botten i tanken sjunker temperaturen på den nedre tempgivaren snabbast.

Detta innebär att i eco läget väntar man tills mer vatten har tappats ut innan man börjar producera varmvatten är i comfort läget.

Nu finns det ett läge när det inte spelar någon roll om man har eco eller comfort.
Det är då både övre och undre givaren visar samma temperatur och det uppstår när inget vatten tappas under lång tid och temperaturen sjunker pga värmeförlusterna.
Pumpen är inställd att börja tillverka varmvatten vid 40 grader i tanken.
Så har man 40 grader i hela tanken så har man inte så mycket vatten att tillgå varpå temperaturen kommer att sjunka ganska fort när man tappar en större mängd vatten.

En varm dusch(40grader) på 10 min tappar 100l vilket är mer än halva tanken.


Kan det vara detta som du stöter på?

Givetvis sparar det mycket energi att man inte kör varmvatten så ofta om man tex inte är hemma. Men är man inte hemma på dagen och sen kommer hem efter 8-9 timmar på jobbet är det ganska troligt att man lyckas pricka in min tillgången på varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!