Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat 8 2004 defekt kompressor?  (läst 1327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LRacing

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia diplomat 8 2004 defekt kompressor?
« skrivet: 12 maj 2019, 21:53:41 »
Hej, hittade detta forum när jag letade efter idéer till min pump som har börjat lösa ut en matnings säkring när den skall starta kompressorn.
Vad jag märker när den skall starta är att det flimrar i takbelysningen och ganska omgående löser säkringen och sedan motorskyddet då en fas försvunnit.
Jag har testat att byta mjukstarten (hade en liggande sedan en tidigare felsökning, men den gången var det inte den som felade då felet återstod även efter bytet... det var en cirk.pump som bråkade till och från.)
Har även testat att servicestarta kompressorn utan kompressorn inkopplad till mjukstarten och då håller säkringen så det känns som allt innan kompressorn är ok och jag får alla faser genom mjukstarten.
Har ni lite mer kunniga på området några tankar kring det hela?
Det gäller alltså en Thermia Diplomat 8 från 2004 som enligt Drifttidsmätaren gått 38405 tim.
MvH//Micke
PS.den går på elpatron nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia diplomat 8 2004 defekt kompressor?
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2019, 07:41:27 »
Hej!
Hade du bytt mjukstart och har kvar felet?
Funkar det utan mjukstart i serviceläget?
Krånglar det med mjukstart i serviceläget?
Hade du provat att köra bara köldbärarpumpen i serviceläget och detta funkar?

Om ja på alla, så gissar jag på att antingen är båda mjukstarterna defekta eller har du nått glapp på matningen till kompressorn någon annanstans?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat 8 2004 defekt kompressor?
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2019, 08:11:52 »
Om allt blinkar och bär sig Ã¥t kan det vara en dÃ¥lig kontakt, brända ledningar i centralen eller anorstädes.  Bryt pÃ¥ säkringarna allt annat och ha bara VP och se vad som händer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!