Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspumpar  (läst 3329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
Cirkulationspumpar
« skrivet: 24 oktober 2015, 14:07:20 »
Har en HE C 7 pump med rego 1000 meny. Undrar lite ang värme o köld pumparna.
Var in i menyn 9.16.2 och såg man kan ställa värmebärarpumpen i olika inställningar. När ändrar man i dessa? Det går att ändra t,ex pumptyp till standard står nu på lågenergi? Man kan även ställa pumphastighet där från auto till auto 1 osv auto 2 osv.
Men köldbärarpumpen går bara att ändra från automatisk till kontinuerligt. Ingen pumphastighet går att ställa in.
Undrar eftersom jag har lite dålig diff o temp från hålet, + 0,5 in och -4,5 ut. Kan man ändra på typ värmebärarpumpen för att få en bättre diff o temp?

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2015, 08:09:30 »
4 graders diff brukar väl ses som normalt ?  vil du ha större eller lägre diff ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2015, 08:26:11 »
Om jag inte minns fel så rekommenderas 3-4 grader av IVT. Här är det 4,5 - (-0,5) = 5 grader vilket möjligen är något högt.
För att minska det behöver köldbärarpumpen gå snabbare. Detta kommer framförallt påverka returen till berget som kommer bli något varmare, vilket är bra.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2015, 09:29:48 »
Ok får kanske vara nöjd med diff ang köldbärarpump. Men undrar ändå varför dessa inställnings möjligheter finns?
Hastigheten för köldbärar pump går nog ej att ställa in är ju typ steglös lågenergi pump.
Men varför kan man som sagt ställa värmebärarpumpen? Och om man nu kan ändra till det bättre varför inte göra det? Tänker på att ev ställa om hastighet typ få bättre diff värden??

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2015, 09:36:13 »
Idag styr reglerdatorn för att få optimalt delta över värmepumpen och ett så bra COP som möjligt.
Optimalt för värmepumpen innebär inte att det blir optimalt för värmesystemet och därför kan man behöva ställa in cirkulationspumpen manuellt för att säkerställa rätt flöde så man slipper frysa.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2015, 09:58:18 »
Ok förstår att pump vill få så optimalt som möjligt. Men jag undrar ang dessa inställningar om det påverkar ang temp diff från borrhål från köldbärarpumpen?

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2015, 10:00:11 »
Det kan  om cirk pumpen redan är pÃ¥ max andra anledningar till för hög diff, tex nÃ¥got för stor pump och  uttag i förhÃ¥llandet till borrhÃ¥lets kapacitet  men dÃ¥ borde  brinen in  bli lÃ¥ngsamt kallare.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2015, 10:19:46 »
Hm förstod inte riktigt, alltså köldbärar pump står på max,finns inga inställningar i meny.
Värmebärarpumpen inte kollat vad den står på, men i meny rego 1000 kan man ställa värmepumphastighet auto 1, auto 2, osv. Vad gör den för nytta? Påverkar det tempen till borrhålet?

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2015, 12:58:26 »
Mina funderingar är om man kan hur och varför man gör ändringar på köld pump och värme pumpen?
Vill tillägga att jag har en extern cirkulationspump efter arbetstank 100 liter, undrar även där att hur vet jag om flödena är dom rätta?
Ska värmebärarpumpen ha högre flöde än externa pumpen som är en alpha 2 pump?

Mortom
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2015, 13:16:38 »
Din värmepump skall ha ett flöde på 0.23 l/s på värmebärarsidan.
Om installationen görs rätt skall detta justeras in med hjälp av ett mätinstrument.
Det görs sällan utan ofta ställer man in värmebärarpumpens flöde utifrån deltaT, alltså skillnaden mellan värmebärare fram/retur på själva värmepumpen, det skall vara i intervallet 7-10 grader.
DeltaT på radiatorkretsen skall ofta vara större, på gamla system var 80/60 vanligt alltså 20 graders deltaT.
På modernare system är det ofta 55/45, alltså 10 graders deltaT.

På köldbärarsidan har du troligen (jag vet inte säkert) en cirkpump med fasta lägen som du kan justera direkt på cirkpumpen om du vill ha lägre deltaT där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2015, 13:45:56 »
Ok köldbärar pump steglös lågenergi,står på max. Där går alltså ingen förbättring att göra ang diff köldbärar pump + 0,5 in och -4,5 ut.
Ok svårt för en annan ang flöde på värme sidan,men sett att det varit bra diff tror jag. Brukar vara värmebärare ut + 38 och in + 31 så där har jag ju 7 i diff. Skulle ändå va intressant att se hur flöde ligger till eftersom det finn extern cirk pump efter arbetstank.

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2015, 08:19:06 »
Ok Rickard , ska jag ändra flödet på värmebärarpumpen? Har ju diff på typ 7 nu. Skulle ändring påverka diff till borrhålet?

Alltså köldbärarpump står på max, kan ändras men då bli det väl sämre om jag sänker hastighet på den ang diff på köldbärar temp.

Värmebärarpumpen vet ej hur jag ska ändra och om, när jag nu ligger pÃ¥ 7 typ.  Och skulle det bli nÃ¥gon förbättring för mitt borrhÃ¥l?
Borde ju ställas in av montörer kan man tycka...


Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2015, 15:17:16 »
7 på varma sidan är bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2015, 18:26:35 »
Ok 7 bra, men kan jag förbättra mina inställningar på pumparna så jag kan få bättre delta på köldbärar sidan??
T.ex om jag sänker hastighet på köldbärarpumpen blir delta bättre då på kalla sidan står nu på max. Eller om jag höjer t.ex på värmebärarpumpen kan det påverka retur ner i hålet?

Köld diff är alltså 5 ( +0,5 in och -4,5 ut = 5). Värmebärarsida 7

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspumpar
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2015, 18:50:55 »
Om du sänker hastigheten på köldbärarpumpen så ökar deltat.
Och värmebärarsidan är bra och den påverkar inte på kalla sidan
så låt den vara så. Men du kan köra köldbärarpumpen manuellt
utan att kompressor går att kolla att givarna visar samma temperatur
efter nÃ¥gra minuter att man vet  att delta T är rätt.     

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!