Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Biltema ny köldmedieleverantör  (läst 20944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Biltema ny köldmedieleverantör
« skrivet: 20 april 2006, 16:11:13 »
Jag köpte en så kallad tryckluft på burk hos Biltema och jösses vad överaskad och förbannad jag blev när jag var hemma så läste jag på innehållsförteckningen följande!!!! " Innehåller 80-100% Hfc R-134a"
Burkens vikt = 1/2Kg

Ja alla som vill köpa köldmedium till bil-ac passa på innan handeln stoppas!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #1 skrivet: 20 april 2006, 16:19:38 »
Var det därför som den kostade 89 kr ???? jag tittade i katalogen igår och tyckte det var svindyrt för lite "komprimerad luft", kunde inte förstå det.

MVH/Gano

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #2 skrivet: 20 april 2006, 19:10:55 »
Hoppsan, något för de gröna kmererna (miljörörelsen och naturvårdsverket) att bita i.

Förresten, 1 kg R134a motsvarar ungefär 30 mils körning med en normalbil map. utsläpp.
GWP (global warming potential) för R134a är ca 1300. CO2 har ett GWP på 1.

Jämför detta med det ökade utsläppet som sker pga. halvljusanvändning dagtid.
150 W som genereras med en generator med 50% verkningsgrad medför 300 W ineffekt. Med 30 % verkningsgrad på motorn (bensinmotor) blir det en del bensin som vid förbränning bidrar till CO2 utsläpp.
Gissa storleken på Sveriges vagnspark, genomsnittlig körning per år och någon räknekunnig kan roa sig med att se vad merförbrukningen motsvarar i utsläpp av R134a per år.

/Sune
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #3 skrivet: 20 april 2006, 19:23:23 »
Hoppsan, något för de gröna kmererna (miljörörelsen och naturvårdsverket) att bita i.

Förresten, 1 kg R134a motsvarar ungefär 30 mils körning med en normalbil map. utsläpp.
GWP (global warming potential) för R134a är ca 1300. CO2 har ett GWP på 1.

Jämför detta med det ökade utsläppet som sker pga. halvljusanvändning dagtid.
150 W som genereras med en generator med 50% verkningsgrad medför 300 W ineffekt. Med 30 % verkningsgrad på motorn (bensinmotor) blir det en del bensin som vid förbränning bidrar till CO2 utsläpp.
Gissa storleken på Sveriges vagnspark, genomsnittlig körning per år och någon räknekunnig kan roa sig med att se vad merförbrukningen motsvarar i utsläpp av R134a per år.

/Sune

Jojo men köra bil och slabba med bensin får ju gamla tanter på väg till Bingon göra!
men tex verkstadsindustrin betalar många miljoner för att köldmedium inte skall släppas ut och sen ser man hur vanligt folk sprutar ut köldmedium via sprayburkar! Helt vansinnigt och naturligtvis helt Olagligt!
Det skall bli spännade att se vilka pÃ¥följder som drabbar Biltema!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #4 skrivet: 20 april 2006, 19:45:08 »
Hoppsan, något för de gröna kmererna (miljörörelsen och naturvårdsverket) att bita i.

Förresten, 1 kg R134a motsvarar ungefär 30 mils körning med en normalbil map. utsläpp.
GWP (global warming potential) för R134a är ca 1300. CO2 har ett GWP på 1.

Jämför detta med det ökade utsläppet som sker pga. halvljusanvändning dagtid.
150 W som genereras med en generator med 50% verkningsgrad medför 300 W ineffekt. Med 30 % verkningsgrad på motorn (bensinmotor) blir det en del bensin som vid förbränning bidrar till CO2 utsläpp.
Gissa storleken på Sveriges vagnspark, genomsnittlig körning per år och någon räknekunnig kan roa sig med att se vad merförbrukningen motsvarar i utsläpp av R134a per år.

/Sune

Föresten jag vet inte hur mycket koldioxid en bil släpper per mil! eller per liter bensin, kan du förklara räkneexemplet?
GWP för R-134a är 1300kg motsvarighet till koldioxid på 100 år.
Menar du att en bil släpper 1300kg koldioxid på 30 mil då väger ju bilen 0kg när den är framme? ???
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #5 skrivet: 20 april 2006, 20:01:14 »
Citera
Ja alla som vill köpa köldmedium till bil-ac passa på innan handeln stoppas!

Det är nog inte så bråttom. ;)Råkar känna till att Biltemas försäljning av dessa burkar blev anmält för åtalsprövning i början av Februari 06. Besked kom i början av April 06.
Citera
Nedlagt, inget brott.
a:gl
 
Förresten, varför blev du sÃ¥ förbannad Bosse-värmepumpsdoktorn? Var det miljöskäl?  ???I sÃ¥ fall borde du vara mÃ¥ngfallt mer förbannad pÃ¥ oss bilister.  :oDet är ju förbränningen av fossila bränslen som stÃ¥r för det riktigt stora miljöproblemen. >:D

/Knut.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #6 skrivet: 20 april 2006, 20:13:29 »
Hoppsan, något för de gröna kmererna (miljörörelsen och naturvårdsverket) att bita i.

Förresten, 1 kg R134a motsvarar ungefär 30 mils körning med en normalbil map. utsläpp.
GWP (global warming potential) för R134a är ca 1300. CO2 har ett GWP på 1.

Jämför detta med det ökade utsläppet som sker pga. halvljusanvändning dagtid.
150 W som genereras med en generator med 50% verkningsgrad medför 300 W ineffekt. Med 30 % verkningsgrad på motorn (bensinmotor) blir det en del bensin som vid förbränning bidrar till CO2 utsläpp.
Gissa storleken på Sveriges vagnspark, genomsnittlig körning per år och någon räknekunnig kan roa sig med att se vad merförbrukningen motsvarar i utsläpp av R134a per år.

/Sune

Föresten jag vet inte hur mycket koldioxid en bil släpper per mil! eller per liter bensin, kan du förklara räkneexemplet?
GWP för R-134a är 1300kg motsvarighet till koldioxid på 100 år.
Menar du att en bil släpper 1300kg koldioxid på 30 mil då väger ju bilen 0kg när den är framme? ???
 

En normal bil säg t.ex en bolinder (volvo) släpper väl ut cirka 200-250 gram koldioxid/km d.v.s 2 kilo/mil , så lite mer än 30 mil får man nog köra 8)

annars gäller ju procenten ;) d.v.s blandningsförhållande bensin & luft ger bl.a. koldioxid


mvh Kgust

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #7 skrivet: 20 april 2006, 20:15:10 »
Citera
Ja alla som vill köpa köldmedium till bil-ac passa på innan handeln stoppas!

Det är nog inte så bråttom. ;)Råkar känna till att Biltemas försäljning av dessa burkar blev anmält för åtalsprövning i början av Februari 06. Besked kom i början av April 06.
Citera
Nedlagt, inget brott.
a:gl
 
Förresten, varför blev du sÃ¥ förbannad Bosse-värmepumpsdoktorn? Var det miljöskäl?  ???I sÃ¥ fall borde du vara mÃ¥ngfallt mer förbannad pÃ¥ oss bilister.  :oDet är ju förbränningen av fossila bränslen som stÃ¥r för det riktigt stora miljöproblemen. >:D

/Knut.

Det jag blir förbannad på är inte miljöbrott som sådant utan alla kostnader som pådulas våra svenska företag och sedan flatheten när den stora massan kan småpysa som den vill!
Detta tar livet av oss på ekonomisk väg! långt innan miljön dödar oss!

Fan jag brukar köra bilen på tomgång inom Lerums kommungräns i 30 minuter minst därför att jag inte får slänga min skit på deras soptipp som ligger 3km hemmifrån utan tvingas köra 2 mil till Göteborgs för att jag bor strax innanför Göteborgs kommun!

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #8 skrivet: 20 april 2006, 20:17:45 »
Hoppsan, något för de gröna kmererna (miljörörelsen och naturvårdsverket) att bita i.

Förresten, 1 kg R134a motsvarar ungefär 30 mils körning med en normalbil map. utsläpp.
GWP (global warming potential) för R134a är ca 1300. CO2 har ett GWP på 1.

Jämför detta med det ökade utsläppet som sker pga. halvljusanvändning dagtid.
150 W som genereras med en generator med 50% verkningsgrad medför 300 W ineffekt. Med 30 % verkningsgrad på motorn (bensinmotor) blir det en del bensin som vid förbränning bidrar till CO2 utsläpp.
Gissa storleken på Sveriges vagnspark, genomsnittlig körning per år och någon räknekunnig kan roa sig med att se vad merförbrukningen motsvarar i utsläpp av R134a per år.

/Sune

Föresten jag vet inte hur mycket koldioxid en bil släpper per mil! eller per liter bensin, kan du förklara räkneexemplet?
GWP för R-134a är 1300kg motsvarighet till koldioxid på 100 år.
Menar du att en bil släpper 1300kg koldioxid på 30 mil då väger ju bilen 0kg när den är framme? ???
 

En normal bil säg t.ex en bolinder (volvo) släpper väl ut cirka 200-250 gram koldioxid/km d.v.s 2 kilo/mil , så lite mer än 30 mil får man nog köra 8)

annars gäller ju procenten ;) d.v.s blandningsförhållande bensin & luft ger bl.a. koldioxid


mvh Kgust


Även nu rimmar inte matematiken! Två kilo koldioxid/mil men bensinen väger ju knappt 1kg/liter hur kan det växa till två?
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #9 skrivet: 20 april 2006, 20:25:07 »
Blandningsförhållandet

1 del bensin ( kol) + 14 delar luft(syre)

Så lite vikt "kommer ju utifrån".

mvh Kgust

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #10 skrivet: 20 april 2006, 20:28:06 »
Blandningsförhållandet

1 del bensin ( kol) + 14 delar luft(syre)

Så lite vikt "kommer ju utifrån".

mvh Kgust

Jojo men 14 liter luft väger ju inget!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #11 skrivet: 20 april 2006, 20:37:09 »
Konstigt va?

men sÃ¥ är det  >:D

Hoppas någon som kan mer om förbränningsmotorer kan förklara bättre Sc:,h

Man kan ju undra hur många liter en liter bensin blir i gasform?

mvh Kgust

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #12 skrivet: 20 april 2006, 20:38:15 »
Bilars AC släpper läcker betydligt mer köldmedium än helkapslade köldmaskiner. Man brukar räkna med att en fyllning i en bil räcker i genomsnitt mellan 3-4 år. Bakom denna siffra döljs då både kortlivade och långlivade exemplar.

Man brukar räkna med att AC-ns växthusbelastning i en bil står för ca 15% av bilens totala belastning.

Har sagt det förr, men återupprepar gärna. Den mängden kan jag lätt neutralisera bara genom att respektera hastighetsbegränsningsskyltarna bättre än mina medtrafikanter. Skulle man förbjuda suvar så skulle mångfallt mer belastning sparas in.

/Knut.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #13 skrivet: 20 april 2006, 20:47:13 »

Jojo men 14 liter luft väger ju inget!
Blandningsförhållandet borde vara på molekylnivå och inte på volymnivå. Oktan innehåller väl 8 C, då behövs det 16 0 bara för att bilda C02, sen skall väl H bindas till 02 för att få vatten, så 1 del oktan mot 14 02 på molekylnivå är inte helt orimligt.
Så då måste du räkna antal molekyler i 1 liter bensin, multiplcera med 14, multiplicera med vikten av 02....

Siffran som brukar anges är iallafall 2,5 kg CO2 per liter bensin.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Biltema ny köldmedieleverantör
« Svar #14 skrivet: 20 april 2006, 20:48:09 »
Blandningsförhållandet

1 del bensin ( kol) + 14 delar luft(syre)

Så lite vikt "kommer ju utifrån".

mvh Kgust

Jojo men 14 liter luft väger ju inget!

Förhållandet gäller vikt. För att förbränna 1 kg bensin går det åt 14 kg luft (=14 kubikmeter luft).

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!