Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 problem med framledningstemperatur  (läst 1805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad muchcup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 problem med framledningstemperatur
« skrivet: 05 december 2021, 17:58:32 »
Vi har precis köpt ett hus (klassat som vinterbonat fritidshus). Huset är totalt 130 kvm där ca 40 kvm är två gamla timmerstommar ihopmonterade och sedan är det ca 90 kvm i två plan byggt för 1 år där nedervåningen är sammanbyggt med de gamla timmerstommarna.

Huset har följande system:
- En frånluftsvärmepump Nibe F370, uppsäkrad 3x16A
- Ett golvvärmesystem från Thermotech som förser nedervåningen i "nya huset" med värme genom 5st golvvärmeslingor i en shuntgrupp
- Temperaturen i det nya huset styr 3st slingor med hjälp av 2st regulatorer i rummen. De övriga två slingorna (badrum och tvättstuga) ställer man in manuellt skåpet.
- Övre våningen i nya huset har 2st radiatorer samt en golvvärmeslinga i badrum med egen termostat
- Det gamla huset är 2st rum med 2+1 radiator.

Problemet vi har haft sen vi flyttade in för 1 månad sen är att den gamla delen är alldeles för kall. Under höst och vinter har temperaturen varit ca 16-17 grader på morgonen när jag vaknat. Vi har därför behövt elda väldigt mycket i denna del. Det är som sagt en gammal dragig timmerstomme med kanske 70mm isolering invändigt.

Jag kan ingenting om värmepumpar utan har försökt läsa på och även frågat en vän som jobbar med rör. Rådet jag fick var att försöka höja framledningstemperaturen på radiatorerna då de gav ifrån sig alldeles för lite värme. Jag började med att justera värmekurvorna men det hände inget nämnvärt. Sen insåg jag att framledningstemperaturen var satt till max 45 varpå jag provade höja den till 60 grader max bara för att se vad den kan gå upp till. Trots höjda värmekurvor kom den aldrig upp i 55 som jag ville testa med.

Resultatet har nu varit blandat. Jag tycker överlag att pumpen har haft väldigt svårt att få upp framledningstemperaturen. Igår kväll den komma upp i ca 50 grader och jag märkte att det började bli tryck i radiatorerna. Imorse när jag vaknade var det dock 17 grader i rummen igen och framledningstemperaturen hade sjunkit nedåt 40 grader igen. Detta trots att inget varmvatten hade använts under natten.

Idag badade jag temperaturerna droppade nedåt 34/31 samtidigt som den kämpade med att värma upp varmvattnet igen.

Elpatronen har varit begränsad till 4.6 kW. Jag fick tips om att det kanske helt enkelt var så att den behövde mer el för att komma upp i de temperaturer jag önskade så jag provade höja den nu. Den körde på 7.3 kW ett tag för att få upp temperaturen, men nu har den slutat värma och framledningen har avstannat på 46 grader trots att börvärdet är 54. Pumpen till värmepumpen ligger på konstant tryck med maxhastighet, 50-75 % effekt.

Varför får jag inte upp temperaturen på framledningen? Har det någonting att göra med min golvvärmeshunt eller kan jag se den som ett helt separat system? Jag har inga direkta problem med temperaturerna i den nya delen.

Jag är som sagt helt ny på detta så ni får gärna försöka vara så pedagogiska som möjligt.

« Senast ändrad: 05 december 2021, 18:44:07 av muchcup »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 05 december 2021, 18:24:07 »
Börja med att öka farten på cirkpumpen i VP, mera vatten till timmerdelen då. sen ska du kolla så inte GV får för hög värme, ställes in på den vita till vänster vid fördelningen max 45 C. Du kan även prova att stänga av pumpen för GV och se vad som händer. lite knepigt med både element och GV på samma stam som jag tror det är.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 05 december 2021, 18:39:46 »
Problemet vi har haft sen vi flyttade in för 1 månad sen är att den gamla delen är alldeles för kall. Under höst och vinter har temperaturen varit ca 16-17 grader på morgonen när jag vaknat. Vi har därför behövt elda väldigt mycket i denna del. Det är som sagt en gammal dragig timmerstomme med kanske 70cm isolering invändigt.

Menar du 10 cm isolering? Frånluftsvärmepumpar generellt är gjorda för moderna täta och mycket välisolerade hus. Svårt när man blandar ett gammalt hus med ett nytt. Tanken är att det ska räcka med 55 °C max i radiatorerna men går det att ställa in 60 °C ska den klara det också om effekten räcker till. Såg någon annanstans också att F370 har lite svårt att få upp framledningstemperaturen till 55°-60°. Effekten på el-patronen behöver säkert stå på 7 kW och man får hoppas säkringarna håller.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad muchcup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 07 december 2021, 07:12:49 »
Börja med att öka farten på cirkpumpen i VP, mera vatten till timmerdelen då. sen ska du kolla så inte GV får för hög värme, ställes in på den vita till vänster vid fördelningen max 45 C. Du kan även prova att stänga av pumpen för GV och se vad som händer. lite knepigt med både element och GV på samma stam som jag tror det är.

Cirkulationspumpen är inställd på fast tryck och maxhastighet. Då det sitter en termostat kopplad till shuntgruppen verkar temperaturen på golvvärmen inte gå upp trots att framledningen ökat.

Menar du 10 cm isolering? Frånluftsvärmepumpar generellt är gjorda för moderna täta och mycket välisolerade hus. Svårt när man blandar ett gammalt hus med ett nytt. Tanken är att det ska räcka med 55 °C max i radiatorerna men går det att ställa in 60 °C ska den klara det också om effekten räcker till. Såg någon annanstans också att F370 har lite svårt att få upp framledningstemperaturen till 55°-60°. Effekten på el-patronen behöver säkert stå på 7 kW och man får hoppas säkringarna håller.

Menade 70mm isolering!

Häromdagen tog jag ett bad och tömde därmed väldigt mycket varmvatten. Pumpen verkade då svårt att både få upp vattentempen och nerprioriterade framledningen. Jag provade därför att tillfälligt höja elpatronen till 9 kW (med risk för säkringar..), och mycket riktigt jobbade den upp framledningen väldigt mycket snabbare! Till slut fick den upp temperaturen till åtminstone runt 53 grader.

Nu är det ju svinkallt i Stockholm och pumpen har visat -20 (har en termometer som visar -15). Under dagen hade jag haft en ganska bra framledningstemperatur trots att jag dragit ner elpatronen till 4.6 igen. Det var som att den hade lättare att behÃ¥lla temperaturen när den väl fÃ¥tt upp den.  IgÃ¥r hade vi även ett strömavbrott pÃ¥ ca 1 timma pÃ¥ kvällen, dÃ¥ droppade fram/returledning till ca 32/29 och den fick sedan aldrig riktigt upp temperaturen igen. Jag provade höja elpatronen till 7.4 nu och den fick upp temperaturen uppÃ¥t 43 men sedan slutade den (inställt är att den ska höja den till 60).

Kan det vara så enkelt att värmepumpen är alldeles för underdimensionerad för detta hus? Jag tänker också att väggarna i gamla delen kanske kyler ner radiatorkretsen och därmed inte orkar med att fortsätta höja temperaturen? Nu provade jag höja elpatronen till 9 kW igen bara för att se om det får någon effekt.

Fler tankar och idéer mottas gärna!

Utloggad muchcup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 07 december 2021, 08:53:05 »
Det jag inte heller förstår är varför pumpen fortsätter att prioritera att göra varmvatten när varmvattentemperaturen redan överstiger den inställda? Jag kör på inställning "ekonomi" och då ska den värma mellan 45-51 grader. Trots det har jag 52 grader i toppen och 49.2 grader laddning och den fortsätter ändå att prioritera varmvatten när framledningstemperaturen för värmesystemet inte är i närheten av 60 grader som just nu är börvärdet?


Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 07 december 2021, 09:56:11 »
samma funderingar som du, vv blir betydligt varmare än inställningarna nu när det är svinkallt. Vid normala temperaturer så blir vv enligt inställningar!
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 07 december 2021, 10:08:40 »
F370 jobbar med skiktning i tanken. För att få ut hög framledningstemperatur måste tankens temperatur i den lägre delen upp i temperatur, kanske högre än inställd vv-temperatur om den står på ekonomi. Problemet med F370 verkar dock vara att den inte lyckas få ut den högre framledningstemperaturen i värmesystemet utan den stannar t.ex. 5 grader under beräknat värde.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 07 december 2021, 12:05:24 »
Tycker väl inte att det är ngt problem när siffrorna inte stämmer exakt, är nöjd med att alltid ha 21 grader i huset oavsett 18 minus eller 5 plus. Inga problem med VV tillförsel heller men måste dock påpeka att vi har minimal förbrukning av VV jämfört med en normalfamilj
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad muchcup

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 07 december 2021, 13:29:11 »
F370 jobbar med skiktning i tanken. För att få ut hög framledningstemperatur måste tankens temperatur i den lägre delen upp i temperatur, kanske högre än inställd vv-temperatur om den står på ekonomi. Problemet med F370 verkar dock vara att den inte lyckas få ut den högre framledningstemperaturen i värmesystemet utan den stannar t.ex. 5 grader under beräknat värde.

Jag förstår nog inte riktigt, måste den få upp temperaturen i varmvattnet för att kunna få ut en hög temperatur i framledningen?

Nu under dagen när jag eldat i den gamla delen (där värme sannolikt spridits till övriga delar av huset) och samtidigt haft pumpen så den kan tillgå 9 kW om den vill (den har mest pendlat mellan 3-7 kW), nu har varmvattentemperaturen kommit upp i 60 grader och framledning 55. Dvs jag har en mycket högre varmvattentemp än jag egentligen önskar och jag får inte upp önskad framledning...

Lite såhär var det igår också, svinkallt på natten sen lyckades jag få upp framledningen hyfsat på dagen, men en alldeles för hög varmvattentemp också som följd.

På bilderna kan ni se hur det skiljer sig åt på morgonen (07.00 med 7.3kW elpatron tillgänglig under natten) jämfört nu mitt på dagen (13.00 med 9kW elpatron tillgänglig) när solen legat på och jag eldat konstant i gamla delen sedan 06.00. Varmvattnet har ökat mycket mer än inställda värden, jag får upp en hyfsad framledning men trots det tror jag inte det räcker till. Jag har som sagt eldat hela dagen i gamla delen och det är kanske 20 grader invändigt, och det är trots att jag nu har förhållandevis hög framledning.

Kan det vara så att värmepumpen helt enkelt inte klarar av att leverera så pass höga framledningstemperaturer som krävs i rummen med radiatorer när det är ett gammalt dragigt hus? När den knappt orkar när jag eldar för fulla muggar.
« Senast ändrad: 07 december 2021, 13:40:41 av muchcup »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 07 december 2021, 13:59:34 »
På sista bilden har i alla fall framledningstemperaturen nästan kommit upp i den beräknade, bra. Visst kan det vara så att F370 inte riktigt räcker för huset om gamla delen drar väldigt mycket energi. Märks om el-patronen går på max hela tiden och innetemperaturen är låg.

F370 har ingen växelventil utan shuntar ut värmen från den stora dubbelmantlade tanken som innehåller dels varmvatten och dels värmevatten. Dvs vill man ha riktigt varmt värmevatten så blir varmvattnet också riktigt varmt när man värmer tanken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

MichaelHamren

  • Gäst
MichaelHamren
SV: F370 problem med framledningstemperatur
« Svar #10 skrivet: 08 december 2021, 18:23:06 »
Tack för ert resonemang

Det gjorde att jag höjde max framledning till 54 samt satt varmvattnet på normal. Då hoppade framledningstemp i golvet till 50 vilket är mitt önskemål

mvh/Michael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!