Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mina tips pÃ¥ Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.  (läst 7175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rabarberpappa

  • Gäst
rabarberpappa
Mina tips på Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.
« skrivet: 02 juni 2022, 15:01:25 »
2016 började jag installerade frikyla hemma efter många timmar på just detta forum :) systemet blev väldigt bra och fungerar förträffligt.

Jag har sett en hel del frågor och funderingar om vilka konvektorer man ska välja och om det finns appstyrning eller inte. Här kommer iaf min lösning som fungerar helt ok. kanske hjälper det någon.

Jag valde först Fricos SL och nu senast vid färdigställande deras nya SLW konvektorer. Dessa går dessutom att beställa direkt från italien där de kostar ungefär 1/3-del av vad de kostar i Sverige. Då under namnet Filomuro men det är helt uppenbart att det är dessa konvektorer som Frico importerar och sätter sin egen logga på (jag har nämligen en från frico och 3 från filomuro och det är samma). Betalade 1529:- Euro för 3 st SLW 600 DC inklusive frakt från idrocrimart, betalade via paypal vilket ger ett helt ok konsumentskydd om något skulle gått snett med leveransen. För det priset så köper jag en ny om något går sönder men troligtvis så håller dom rätt ok, dom känns välbyggda iaf. Man får väl inte lägga in en länk i forumet till en säljaren annars hade jag gärna gjort det. Sen kan man fundera på om Frico har ett skäligt påslag då deras listpris är 12800:- ink moms...

Konvektor 1: En Frico SL800. Denna har 0-10v Styrning som både reglerar av och på samt varvtalet på fläkten. På så sätt har jag då fått till en appstyrning via mitt egna z-wave system som jag kan styra via telefonen. Jag har då både ett scenario upplagt där den startar själv baserat på temperatur i rummet men även om fläkten ska varva upp eller ned baserat på temperaturökning/minskning. Jag har även en nattsänkning av varvtalet inprogrammerat. Även cirkulationspumpen startas med z-wave. Z-wave fungerar ok=lika bra eller dåligt som andra smarta hem lösningar.

konvektor 2,3 och 4: Frico SLW600 DC (eller Filomuro SLW600 DC som de också heter). Dessa har egen styrning inbyggd med både fjärrkontroll och en touchdisplay. Här så kunde jag valt antingen ovan 0-10 volt lösning eller deras appstyrning men jag valde istället dessa för att det är snabbare och enklare att direkt kunna reglera med en fjärrkontroll i varje rum (jämfört med en app i en telefon som man måste leta efter :) och som sambon inte orkar installera...). Ställer man sedan konvektorn på 22 grader så startar och stänger den av sig själv samt varvar upp och ned på samma sätt som min egna 0-10v lösning. Cirkulationspumpen startar jag dock fortfarande med z-wave. Detta görs via att känna av om konvektorerna drar ström från sina stickproppar, gör dom det så sickas en signal att starta eller stänga av min cirkpump.

Mitt system:
Villa 243 m2 norra Stockholm, Nibe f1255 4-16 220meter hål. FTX-Flexit med kylåtervinning (tveksamt om det ger något). 22mm kondensisolerade kopparrör som stam till kylan. Stammen dragen upp till vinden från nedervåning och sedan avstick på 16mm ned till varje konvektor. Cirkulationspumpen är en varvtalsstyrd magna från grundfos. KB tar jag innan värmepumpen för att få lite varmare vatten in till VP då jag har pool och behöver värme även på sommaren. Såhär i efterhand hade jag hellre satt det på utgående då det skulle ge lite kallare vatten till konvektorerna=lite lägre blås på fläkten. Det skulle då blivit lite som Nibes aktiva kyla där man måste dumpa värmen någonstans, vilket blir poolen i mitt fall (Sen kan man alltid vattna gräset med varmvatten om poolen är färdigvärmd). Jag har en konvektor i varje sovrum då dessa ligger på ovanvåning och två av dom i solläge. Jag tror inte borrhålet hade räckt för kylan om jag inte också krävde värme till poolen sommartid men det är bara en gissning. De senaste somrarna 19,20 och 21 har KB till konvektorerna gått upp till 8 grader i slutet av sommaren men då har jag också haft 29-30 grader i poolen mellan Maj-oktober (poolen har tak). Nu under 2022 har inte KB in gått över 4 grader ännu då poolen kräver konstant värme då vädret suger.


Utloggad Tinototem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Kul att läsa. En sak du gärna får utveckla vidare är hur du upplever frikyla. Fungerar det bra? kyler den ner tillräckligt? När du har riktigt varma sommardagar exempelvis 30+ vad har du för innetemperatur då?

Känner du att kyleffekten är tillräckligt eller hade du önskat att du gick upp i storlekar på dina fläktkonvektorer?

Också lite nyfiken på om du har stora fönsterpartier och mot vilket väderstreck? Har du då något för stoppa solvärme från att komma in?

Bygger själv hus nu med frikyla och det svåra för oss var att få en uppfattning av hur mycket kommer detta hjälpa. Det jag dock vet att dom som har byggt samma musmodell men utan någon typ av kyla har problem med värmen på sommaren och en har valt att installera AC denna sommar.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla....Det är det bästa med bergvärme tummenupp.
Köp en fläktkonvektor med hög kyleffekt.
Tänk på att kylan har svårt att "gå" igenom dörrar delvis rum längre bort i huset.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
Bra beskrivning av ditt system. Så här i efterhand skulle jag också ha valt konvektorer med EC-motor och 0-10V styrning.

@Henrikthom:
Jag har samma erfarenhet som dig att kylan (liksom värmen) inte effektivt tar sig genom dörrhål. Däremot skulle jag varna för att välja en för stor konvektor i mindre rum (t.ex. sovrum). Det ger högre fuktkvot på sensommaren (augusti) än om man väljer en avpassad (alternativt en konvektor som kan gå ner rejält i varvtal).

Jag håller just på att bygga om min konvektor i sovrummet för att kunna halvera varvtalet på sensommaren.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad rabarberpappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag fått lite tid att besvara frågorna som dykt upp:

Jag upplever frikyla som riktigt bra men då har jag ockås en konvektor i varje rum som jag vill ha kylan i och en pool som kan ta en del av värmen (3 sovrum). På dagen så har jag rätt mycket fläkt på vilket då håller tillbaka den värme som annars skulle finnas kvar när man kommit hem och vill sova. Sen så sänker jag fläkten till minimum för att få lite kyla på natten men med minimalt med ljud.

Två av rummen ligger i solläge men jag har sådanna där gamla persienner som sitter inne i fönstret och dessa fungerar bra att dra ned och med lagom vinkel så håller jag ute en hel del solinstrålning. Är det 30 plus i skuggan på sommaren och med full solinstrålning så kan jag ändå kyla så pass mycket att det blir för kallt. Temeperaturupplevelsen är relativ då jag själv vänjer mig vid värmen mer och mer ju längre sommaren går så när det är 30 ute vill jag sällan ha 20 inne för det hade blivit för kallt medans nu i början av sommaren så har jag mer än gärna just 20 grader i sovrummen och det klarar jag av att hålla trots solläge och ibland ganska varma dagar.

Mina konvektorer har motorer som går att varvtalsstyra, den med 0-10volt går att få ned lägre i varvtal och ljud än de med inbyggd styrning. Styrningen gör jag med Qubinos 0-10v Z-wave enhet.

På frågan om att gå upp i storlek på konvektorer så valde jag just SLW 600 samt en SL800 då de är relativt stora och ska enligt specen vara överdimensionerade för mina sovrum. Nästa storlek uppåt skulle låta mera enligt tillverkaren på lägsta effekten.

Om någon undrar över hur mycket de låter så låter det men väldigt lite. Det är helt klart tystare än på de hotell jag varit på med AC. Som referens kan jag säga att jag gärna har tysta lösningar, min egna FTX installation har både anslutningslådor och flexidämpare före varje tilluftsdon.

Sen vet jag inte om det är ekonomiskt försvarbart med frikyla jämfört med en luft luft med två innerdelar om man räknar med material och antalet timmar man lägger ned om dessa ska köpas in av en röris i stockholm. I just mitt fall så går överskottet till att värma poolen då det höjer KB-in och det ger dessutom lite bättre kyla då borrhålet inte behöver ta all uppvärmning, sen så tycker jag det är kul och det finns det ingen prislapp på:)

Ska försöka lägga upp lite bilder när jag får lite tid över från barnen.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, intressant , de där konvektorerna från Italien såg trevliga ut, funderar på den inbyggda varianten.

Hur har du gjort med kondensavlopp?

Hur växlar du ut kylan från borrhålet till konvektorkretsen, antar att man inte kör Brine ut i huset?

Kör du värme från dina konvektorer på vintern, hur är det i så fall kopplat??

Utloggad rabarberpappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då jag har väggmonterade konvektorer ovanför dörrarna i rummen de sitter i (högt i tak) så har jag kunnat dra kondensledningen med fall hela vägen bort till ett garderobsrum sen därifrån ut genom väggen på huset och ned i dränerigen.

Växlar inte, kör köldbäraren direkt ut i systemet.

Kör inte värme i samma krets som kylan, dessa är separerade.


Koffe_80

  • Gäst
Koffe_80
SV: Mina tips på Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.
« Svar #7 skrivet: 01 juli 2022, 11:14:38 »
Då jag har väggmonterade konvektorer ovanför dörrarna i rummen de sitter i (högt i tak) så har jag kunnat dra kondensledningen med fall hela vägen bort till ett garderobsrum sen därifrån ut genom väggen på huset och ned i dränerigen.

Växlar inte, kör köldbäraren direkt ut i systemet.

Kör inte värme i samma krets som kylan, dessa är separerade.

Utloggad koffe_80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, intressant , de där konvektorerna från Italien såg trevliga ut, funderar på den inbyggda varianten.

Hur har du gjort med kondensavlopp?

Hur växlar du ut kylan från borrhålet till konvektorkretsen, antar att man inte kör Brine ut i huset?

Kör du värme från dina konvektorer på vintern, hur är det i så fall kopplat??

Var hittar du de inbyggda? Jag är också inne på frikyla men vill inte ha takmonterade eller vägghängda konvektorer.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för att du delar, jag måste ta tag i detta till nästa sommar (har jag sagt i många år). Några frågor som jag hoppas du kan svara på:

Hur har du löst luftningen på vinden?
Gissar att du isolerat med armaflex, men hur mycket?
Shuntar du köldbäraren, och i så fall till vilken temp?

Tack på förhand!
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad rabarberpappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tillbaka efter semestern.

Ja jag har luftning på vinden, en automatavluftare som klarar köldbärare.
Allt är armaflexisolerat med 12mm
Schuntar inte ut köldbäraren, kör rakt ut från borrhålet. Kylan reglerar jag sedan genom att köra mer eller mindre fläkt på respektive konvektor.




ChristianJ

  • Gäst
ChristianJ
SV: Mina tips på Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.
« Svar #11 skrivet: 26 september 2022, 22:53:31 »
Mycket bra tråd, tack för tipset! Jag tänkte köpa en SLW800 DC för placering i vardagsrummet på andra våningen rakt ovanför F1245 i källaren. Det finns en trevägsventilsats på Idrocrimart som de rekommenderar för 130 eupengar. Ska jag köpa den med?

Utloggad svestr2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mina tips på Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2022, 20:10:15 »
Bygger nytt hus i Österfärnebo, 115 kvm. Thermia Calibra 1,5-7 kW. Inflyttning i mars 2023 om vi blir klara tills dess, ingen som vet, mycket eget arbete. Värmepumpen är dock på plats för att torka ut betongplattan. Jag är mycket sugen på frikyla. Tar gärna mot lite tips från er som köpt Filomuro SLW800 DC från idrocrimart.it eller från annat håll. Priskillnaden är ju stor. Inte så lätt att förstå språket på hemsidan. I vilket fall så behöver jag en fläktkonvektor som monteras i takhöjd med anslutning på höger sida. Kan ju vara av annat fabrikat. Som gammal och mycket nöjd kund och ägare av 3 E-loggers tar jag gärna emot tips från Rickar M.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Mina tips på Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2022, 09:50:18 »
Kan man få en recension av din Frico SL800.
Hur tyst är den?
Hur har du placert den?
Är det något som inte är bra med denna modell?
Är själv inne på att placera en vägghängd konvektor under ett fönster för kyla. Inte den optimala placeringen men skulle kunna gömma den på ett vettigt sätt där.

Skulle vilja som du skriver kunna justera temperaturen på konvektorn vilket man kan med den som har ett inbyggt reglerkort.
Ser ut som du valt den modellen på Frico SLW600 DC.
Där verkar det som man utöver panelen på konvektorn även kan justera via ett underliggande system. Inget smartahem gränssnitt men de stödjer bla. modbus.

Har du testat att styra dina SLW600 DC via modbus eler dylikt?

Utloggad JonasTh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mina tips på Fläktkonvektorer och styrning av min frikyla.
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2022, 08:19:48 »
Mycket intressant! Om jag förstår rätt så är det alltså borrhål + konvektorslinga som ett slutet system? Om jag läser CTC:s beskrivning av EcoComfort rätt så har den en värmeväxlare som kyler vätskan i konverterslingan, så brinen från borrhålet och konverterslingan är två separata. Men en liknande lösning som denna skulle ju lösa många problem för mig som vill dra upp slingan på kallvinden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!