Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme, hur hade ni gjort?  (läst 4157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad amatören79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärme, hur hade ni gjort?
« skrivet: 18 oktober 2016, 12:21:14 »
Hej,
Håller på att byta golv och tänkte byta från vattenburna radiatorer till vattenburen golvvärme när jag ändå håller på.
Tänkte dela upp renoveringen i delar och börja med rum 1, kanske också rum 2 då golvet blir enhetligt i dessa rum. För att slippa riva upp detta vid senare tillfälle.

Fördelare och shunt passar bra utrymmesmässigt i rum 5 märkt G. Rum 6 är inte byggt än men kommer att bli gjuten platta. Resterande rum blir med glespanel på liggande träbjälkar, plåt, slang, golvspån + golv (laminat/matta). Tänkte dra rören från rum 5 märkt G i bjälklaget ut i rum 1 och rum 2. Vid senare renovering från rum 5 vidare ut till rum 3 och rum 4. Rum 6 blir separat.

1. Är det möjligt att göra renoveringen i dessa steg?
2. Blir det för många till/returer genom rum 5
3. Kan man köpa fördelare till fler slingor och plugga dessa tills man renoverat färdigt och lagt in alla slingor?
4. Hade ni lagt golvvärme i rum 2 utan att flytta köksskåp, kyl/frys, spis när ni ändå höll på? Eller hade ni väntat och istället rivit upp golvet när köket ändå ska renoveras? (om några år)

Tacksam för Ã¥sikter, tankar och ideer  tummenupp tummenupp tummenupp

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2016, 20:09:14 »
Jag har gjort så här:
-ett nytt rum med golvvärme, lade spårade spånskivor tvärs golvreglar cc 600mm, plåtar, diffusionspärr, lummpapp och 14mm ekklickgolv parallellt med slingorna. Funkar jättebra. Skulle göra likadant om jag gör om befintliga rum..separat matning i varje rum från befintliga radiatorrör.
-golvvärme i badrummet med slangen mellan glespanel parallellt med golvreglarna för att få ner höjden, men tycker att den lösningen inte var så bra eftersom det kom ett lager spånskivegolv+två lager golvgips + klinker ovanpå, får inte upp värmen så bra i golvet där även om rumsvärmen är OK. Hade varit bättre att lägga slingan närmare ytgolvet, antingen i spårad spånskiva eller ersätta en gipsskiva med slingor ingjutna i flytspackel.

Båda rummen har egna pushar, Badrummets matas från den befintliga fd radiatoranslutningen , tillbyggnaden har tre slingor matade från en push med fördelare placerad i en rumsvägg.

Dina rum är ju små så det räcker med en slinga per rum, det enklaste är väl att utnyttja befintliga matningsrör till rummens radiatoranslutningar och därmed slippa fördelare?
« Senast ändrad: 18 oktober 2016, 20:14:30 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad amatören79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2016, 09:37:24 »
-golvvärme i badrummet med slangen mellan glespanel parallellt med golvreglarna för att få ner höjden, men tycker att den lösningen inte var så bra eftersom det kom ett lager spånskivegolv+två lager golvgips + klinker ovanpå, får inte upp värmen så bra i golvet där även om rumsvärmen är OK. Hade varit bättre att lägga slingan närmare ytgolvet, antingen i spårad spånskiva eller ersätta en gipsskiva med slingor ingjutna i flytspackel.
Har också funderat på att lägga i omvänd ordning med golvspån först men enligt tillverkarna (uponor) rekomenderas att lägga golvspån över rören. Tänker annars att laminatgolv blir lite känsligt om det träffar en skarv på golvvärmeslingan?


Dina rum är ju små så det räcker med en slinga per rum, det enklaste är väl att utnyttja befintliga matningsrör till rummens radiatoranslutningar och därmed slippa fördelare?
Men då åker jag ju på att köpa kanske 4 st pushar a 3500 kr + att jag blir tvungen att sätta pushen i yttervägg för att slippa få en utbyggnadslåda på nuvarande radiatorrör.
Eller tänker jag fel?


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2016, 11:16:47 »
Har också funderat på att lägga i omvänd ordning med golvspån först men enligt tillverkarna (uponor) rekomenderas att lägga golvspån över rören. Tänker annars att laminatgolv blir lite känsligt om det träffar en skarv på golvvärmeslingan?

Men då åker jag ju på att köpa kanske 4 st pushar a 3500 kr + att jag blir tvungen att sätta pushen i yttervägg för att slippa få en utbyggnadslåda på nuvarande radiatorrör.
Eller tänker jag fel?
1)jovisst om du glespanelar med slangen mellan så behövs ett bärande golv över panelen. Jag funderade på det först, men hade en dialog med Uponor som accepterade mitt byggsätt, spårade spånskivor tvärs golvreglar och ytgolvet i samma riktning.
2)det har du förstås rätt i, mina pushar sitter i ytterväggen. Men jag har dem i innersta isoleringslagret, jag har tilläggsisolerat alla rum inåt 1dm.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad amatören79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2016, 12:22:43 »
Jag kommer behöva bygga upp ca 42mm från bjälklaget för att komma till befintligt gjuten platta. Därför hade det passat så bra med gles 21mm+golvspån. Skulle jag kunna vända på det och lägga golvspån först, sedan gles och slang för att slippa värma hela golvspånet??
Funkar det verkligen att lägga 11mm laminat på gles, laminatgolvet kommer då att ligga tvärs glesen. Om jag nu får en skarv i laminatet precis på ett rör, kommer det då inte glappa där? Glappar inte plåtarna under ett laminatgolv eftersom dessa bara fästes på ena sidan?


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2016, 13:46:00 »
Du vill alltså ha spån+laminat över plåtarna, har Uponor någon åsikt om hur tjocka spånskivorna bör vara? 11 eller 22mm...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad amatören79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2016, 15:19:14 »
Värmeslingor monterade i glespanel på träbjälklag. I glespanelen monteras golvvärmeplåtar som fördelar värmen till övergolvet. Uponor Comfort Pipe PLUS rör 20 x 2,0 mm monteras i golvvärmeplåtarna med 300 mm mellan rören. Vid montering på detta sätt kommer golvhöjden att öka med glespanelens tjocklek. På glespanelen läggs sedan en 22 mm spånskiva med spont runt om eller parkettgolv.

Så står det på deras hemsida.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2016, 15:32:05 »
OK.
Över glespanel och plåtarna: Om du vill ha laminatyta så ska du nog ha åtminstone 11mm spontad spånskiva under den, klart det går med 22mm men det blir lite trögare värmeöverföring.
Enbart parkett över plåtarna är ju också OK.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad amatören79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2016, 08:41:01 »
Tror jag har bestämt mig  :)
Kommer sätta en minishunt i rum 5 märkt G. DärifrÃ¥n gÃ¥r 2 slingor till rum 1 + 2.  20mm slang läggs i plÃ¥t pÃ¥ gles 21x145. PÃ¥ detta läggs golvspÃ¥n som skruvas och limmas. OvanpÃ¥ läggs sedan laminat med stegdämapare förmonterad.
Sitter och räknar lite på material osv, om jag läser gamla trådar har priserna på uponor gått upp en hel del på bara några år. Både slang och plåtar har blivit betydligt dyrare än ex purmo.
Är det något som hindrar att man använder ex purmos plåtar och slang och shunt från annat märke?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2016, 09:55:15 »
Så länge du gör jobbet själv så kan väl ingen lägga sig i vad du köper och var. Hantverkare brukar vilja välja grejer från sina normala kontakter.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad amatören79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2016, 21:18:26 »
Nej nu jävlar :( :( :(

Jag har mätt fel, jag kommer att behöva komma upp 35mm istället för 40mm som jag räknat på. Detta för att komma i nivå med den gjutna plattan som redan finns.
Jag har en del 6mm renoveringsgips hemma, funderar nu pÃ¥ att lägga gles 28x120 med 30mm mellanrum sedan plÃ¥t och rör, därefter lägga 6mm renoveringsgips uppe  pÃ¥ detta, tänker man hÃ¥llfasthet borde gipset klara dessa 30mm mellanrum, sen ska ju ett laminat uppe pÃ¥ detta som ytterliggare stärker. Hamnar dÃ¥ pÃ¥ 34mm total bygghöjd vilket fÃ¥r ses som ok :) :) :)
Vad sägs??

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2016, 21:39:06 »
Nja, jag skulle nog palla under glespanelen istället men inte med gips pga
-att inte öka värmemotståndet uppåt
-Blir gipsen våt av nån anledning så har den ingen hållfasthet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad amatören79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2016, 21:50:10 »
Nja, jag skulle nog palla under glespanelen istället men inte med gips pga
-att inte öka värmemotståndet uppåt
Likväl har jag svårt att lägga 11mm laminat direkt på glesen = måste alltså täckas av något skivmaterial
Alternativet är då 21x120 gles och lägga en 14mm skiva ovan, då känns det nästan bättre med 6mm renoveringsgips.

Om gipsen blir blöt misstänker jag att jag ändå måste byta golvet eller tänker jag fel?


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2016, 22:10:58 »
Trodde du skulle ha spånskiva ovanpå gles/plåtarna?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme, hur hade ni gjort?
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2016, 22:25:20 »
Förstår inte riktigt problematiken. Kan säga hur jag gjort på övervåningen, om det är till mågon hjälp vet jag inte :) Det är ett klassiskt träbjälklag med reglar och 22mm spångolv. På detta har jag fäst golvvärmen med clips som man använder för att fästa elkabel. Var väldigt smidigt. Sedan är det ingjutet med ca 25mm betong. Detta gjorde jag för hand, delvis med hjälp. Tog ett tag att göra drygt 100m2 men är betydligt billigare än plåtar.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!