Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om en luft/vatten pump Stiebel Eltron.  (läst 2367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mimmi78l

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Frågor om en luft/vatten pump Stiebel Eltron.
« skrivet: 08 februari 2009, 20:40:00 »
Har några frågor angående min värmepump.
Jag bor i ett hus från 30-talet som inte är så isolerad. Huset har oinredd vind.

Min årsförbrukning är ca 16000kwh (inkl hushålls el). Är det någorlunda normalt med tanke på att mitt hus inte är isolerat.

Min pump går hela tiden nu när utetemperaturen är ca 3 grader och under. Returtemperaturen är ca 31 grader. När jag går in tittar i "centralen" så står det att returtemperaturen bör vara 41grader. Sätter jag då på elpatronen så stiger returtemperaturen till de graderna som den bör vara och pannan stängs då av och sätts sedan på i bland när det behövs. Är det normalt att man måste använda elpatronen när temperaturen börja närma sig 0 grader?
Ska man bry sig om returtemperaturen eller ska man bara gå på att man har varmt inne i huset? Det har jag.

När jag inte har på elpatronen så orkar i allafall pumpen att värma upp varmvattnet till den temperaturen den ska ha.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om en luft/vatten pump Stiebel Eltron.
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2009, 20:45:50 »
Jag är inte så hemma på Stiebel-Eltron men du bör ha radiatortermostaterna fullt öppna och styra innetemp med returtempskurvan (antar jag att den styr med) på VP:n.

Om den vill ha 41 ºC på returen men huset är varmt med 31 ºC på returen tyder det på för hög kurva och att du reglerar med termostaterna?

Kör utan elpatron så länge den tycks orka hålla värmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mimmi78l

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om en luft/vatten pump Stiebel Eltron.
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2009, 20:53:27 »
Jag har innetemperaturen på 20grader på centralen. Jag reglerar sedan temperaturen på termostater.
Är det skadligt för värmepumpen att den är i gång hela tiden?

Tacksam för alla tips. Är inte så hemma i värmepumps världen.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Frågor om en luft/vatten pump Stiebel Eltron.
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2009, 10:18:24 »
Hejsan, är inne på samma fundeingar kring termostaterna. Nån info om hur det gått??

Hälsningar!!
-Johnny

Utloggad mic.ste

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om en luft/vatten pump Stiebel Eltron.
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2009, 16:09:16 »
När den behöver tillskott beror på hur dimensioneringen är gjord, du har säkert något underlag från installatören där du kan se vilken energitäckningsgrad man har angett vid beräkningen, för att få "normalt" antal driftstimmar på en luft vatten Vp så brukar man rekomendera att den ska kunna klara värmebehovet ned till ca -5 till -8°.
Kommer pumpen inte upp i högre returtemperatur än 31 grader utan tillskottet så beror det sannolikt på att du har ett större energibehov än vad pumpen kan leverera under de givna förutsättningarna.
Sen om det beror på att något är fel på pumpen eller om det har att göra med hur man valt att dimensionera är en annan sak.

Kör alltid med termostaterna öppna, särskilt om ni inte har någon volym eller bufferttank då det annars kan ställa till problem under avfrostningen, har du ok temperatur trots att den inte når upp till börvärdet på returen så innebär ju detta att du har ställt in en för hög kurva.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!