Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny LVP  (läst 26170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #105 skrivet: 18 mars 2018, 21:27:17 »
Knackarn, har du köpt någon pump än?

Nej, inte än. Går o klurar på vilken det blir och om jag ska vänta tills slutet av sommaren, våren är sakta på intågande här ser det ut som.
Sen är ju pumparna jag väljer mellan nya modeller, tills nästa säsong så är säkerligen förbättringar gjorda och en del barnsjukdomar åtgärdade.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #106 skrivet: 19 mars 2018, 17:32:07 »
Eventuella barnsjukdomar lär vara "botade" där det funnits efter denna vargavinter så nu är det nog ganska säkert att göra ett köp.
Att dom nya skulle få bättre prestanda lär inte hända utan det sker i så fall med nya modeller.

Sitter du inte sjön kan man alltid ha lite is i magen och hoppas pÃ¥ nÃ¥gra kampanjer, kommer det inga sÃ¥ är nackdelen att du gÃ¥tt miste om del besparing med att vänta  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #107 skrivet: 19 mars 2018, 19:21:36 »
Sitter inte i sjön. Ekonomisk vinst/förlust på de resterande dagarna med kallt klimat kan ses som nära noll. Skulle kompressorn gå innan säsongen är slut så eldar vi bara lite extra i vår kamin. Idag hade vi 6 plusgrader. Som läget är nu hoppas jag på någon kampanj/prisnedgång tills aug/sept.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #108 skrivet: 19 mars 2018, 19:32:27 »
September börjar det bli mycket att göra för dom flesta sÃ¥ tveksamt om det skulle komma nÃ¥gra kampanjer dÃ¥ men man vet aldrig  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #109 skrivet: 21 mars 2018, 11:15:13 »
Jag gjorde en list enligt av Folksam 12-serie luft/luft värmepumptest.
https://www.folksam.se/media/sammanstallning-samtliga-varmepumpar-2016

Jag tittade 3 bästa pumpar av 7 olika kriterier som jag tycker att är som viktigaste.

Panasonic VZ12 tog 4 podiumplatser och till andra platsen kom Fujitsu LZCAN12 med 3 podiumplatser.
« Senast ändrad: 21 mars 2018, 11:17:24 av Jartim »
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #110 skrivet: 21 mars 2018, 17:24:24 »
Är det inte läge att kolla med distributörerna om SCOP för den kalla zonen snart dÃ¥ du bor som du gör  tummenupp
VZ brukar vara galet dyra.
Tänk på att reservdelar till en dyra modeller rätt ofta är betydligt dyrare om något skulle gå sönder efter garantitiden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #111 skrivet: 22 mars 2018, 06:30:15 »
Vi har en Fujitsu LECN12 (Tror det var den ordningen på bostäverna) i vår vävstuga i byn, den har fungerat utomordentligt bra, helt klockren avfrostning och inga som helst problem på 5 år, men nu är det lagerljud på fläkten i utedelen.
En nackdel med "så bra" avfrostning är att den avfrostar rätt länge, det tar minst 10 minuter från att den stänger ned för avfrostning innan den är uppe i full effekt.
Den ersatte en Sanyo EHN9 som har lägre uteffekt, men Sanyon orkade hålla kåken varm ned till samma utetemp tack vare dess snabba avfrostningar (ca 6 minuter).
Problemet med Sanyon var dock att den aldrig frostade av ordentligt, blev mycket is i och runt bottentråget.
Kretskortsfel var det som tog död på den pumpen dock, inte de "dåliga" avfrostningara.
OM Fujitsu på senare modeller snabbat upp avfrostningen en aning så är det säkert jättebra maskiner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #112 skrivet: 23 mars 2018, 14:49:05 »
Är det inte läge att kolla med distributörerna om SCOP för den kalla zonen snart dÃ¥ du bor som du gör  tummenupp
VZ brukar vara galet dyra.
Tänk på att reservdelar till en dyra modeller rätt ofta är betydligt dyrare om något skulle gå sönder efter garantitiden.
Du är rätt - den kostar för mycket. Panasonic VZ09 kostar här i Finland typiskt 3150€ (=31717.99Kr) med installering
(https://www.xn--lmppumppuhuolto-0kb22a.com/index.php/ilmalaempoepumput/ilmalampopumput-panasonic/panasonic-vz9ske) och du får t.ex Fujitsu LZCAN09, Mitsubishi LN25, Toshiba Premium 25 och Panasonic HZ09 vanligt i priskategorie 1800-1900€ (18124.57-19131.49Kr) installerad.

Om SCOP är bara runt 1,0 bättre det tar många år att spara skilnaden tillbaka med Panasonic VZ09 och som du sade också reservdelar till en dyra modeller är troligen betydligt dyrare.

Men det finns alltid någon, som har mera pengar och tänker att det viktigaste är att enheten är ett högkvalitativt varumärke och en av de mest kraftfulla.
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad Jartim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #113 skrivet: 23 mars 2018, 15:20:45 »
Vi har en Fujitsu LECN12 (Tror det var den ordningen på bostäverna) i vår vävstuga i byn, den har fungerat utomordentligt bra, helt klockren avfrostning och inga som helst problem på 5 år, men nu är det lagerljud på fläkten i utedelen.
En nackdel med "så bra" avfrostning är att den avfrostar rätt länge, det tar minst 10 minuter från att den stänger ned för avfrostning innan den är uppe i full effekt.
Den ersatte en Sanyo EHN9 som har lägre uteffekt, men Sanyon orkade hålla kåken varm ned till samma utetemp tack vare dess snabba avfrostningar (ca 6 minuter).
Problemet med Sanyon var dock att den aldrig frostade av ordentligt, blev mycket is i och runt bottentråget.
Kretskortsfel var det som tog död på den pumpen dock, inte de "dåliga" avfrostningara.
OM Fujitsu på senare modeller snabbat upp avfrostningen en aning så är det säkert jättebra maskiner.
Fujitsu värmepumpar är kända för sin hållbarhet - i finska värmepumpforum är medlem Pökö som har Fujitsu ASY9LB från 2006 och det fungerar fortfarande bra: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=profile;u=297

Avfrostningen av min Fujitsu LZCAN09 har funkat väldigt bra. Som du troligen vet Fujitsu brukar minska innedelens blåsningshastighet redan några minuter före avfrostingen börjar därför att en stor del av den energi som avfrostingen kräver är "lånad" från inomhusenhetens cell genom att kyla massan. Ju hetare inomhusenhetens cell är, desto mindre kompressor måste arbeta att göra avfrostingen till slut. Jag har installerat framför innedelen TechnoLine-MA10660 blåsmätare, så att jag kan ta reda på hur mycket och när styrkan varierar. Jag fick reda på att Fujitsu aktivt reglerar blåsvolymen även om fjärrkontrollen har manuell blåsning vid full intensitet. Jag kan använda nu den mätaren för att beräkna den verkliga COP när jag vet hur mycket blåsvolymen har varit vid varje given tidpunkt.

Mätaren mäter vindhastigheten i sin helhet och svarar på vindförändringar med en fördröjning på 0,02 sekunder. Mätaren visar avläsningarna var 7 minut med 2 avläsningar - genomsnittlig vindhastighet på 7 minuter och högsta vindhastighet i den 7 minutersperioden.

Här är ett diagram på mindre än 6 timmar igår som visar hur Fujitsu börjar minska blåshastighet före avfrostingen börjar:
« Senast ändrad: 23 mars 2018, 15:33:55 av Jartim »
120m2 L-form hus med 2 våningar som sommarstuga i Rovaniemi, Finland
- Fujitsu ASYG09LZCAN luft/luft värmepump, installerad 26.1.2017
- Jämä Junior 2K värmepanna (1979) med 6kW elpatron
- Ouman EH-800B+EXU-800+TMR/SP
- Broadlink RM Pro+A1+2x SP3S
- Geo Solo 2
- Mobile Alerts+Conrad Connect

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #114 skrivet: 26 mars 2018, 07:32:44 »
Det kan vara ytterligare en orsak att deras 6 kW maskin inte klarar att värme lika mycket som Sanyos 5 kW maskin, inte bara tar avfrostningarna längre tid, den drar dessutom ned uteffekten redan innan avfrostning.
Jag kan spontant tycka att det vore bättre att helt stänga av luftflödet och fortsätta köra kompressorn tills värmepaketet inne är 55 grader varmt, sedan stoppa kompressorn, låta den tryckutjämna, och sedan växla till avfrostning.
Som jag tolkat LECN:s avfrostningar (Att det tar sååå lång tid) är dels att den tryckutjämnar länge, den varvar upp långsamt både under själva avfrostningen, OCH när den skall börja värma igen.
Det kanske är jättebra för livslängden, men det minskar den tillförda effekten till huset under en viss tid jämför med andra värmepumpar som har kortare tryckutjämningstid och varvar upp snabbare både vid avfrostning och när den skall börja värma igen.
Om jag inte minns fel så tog det mellan 2 och 3 minuter efter avrostning innan den varvade max igen (Börvärde ställt på 30 grader vid utvärderingen).
Nåt liknande var det när den avfrostade, kompressorn smyger igång och varvar extremt sakta upp till full effekt både vid själva avfrostningen och när den sedan skall börja värma igen.

Men som sagt, utöver att fläkten har missljud så levererar maskinen ännu precis som när den var ny för ett antal år sedan, och det får väl anses vara ett gott betyg.
När man talar med installatörer i Pitetrakten så verkar i alla fall Toshiba och Fujitsu vara populära hos dem, och de vill nog minst lika gärna installera problemfria maskiner som kunderna vill köpa problemfria maskiner.
Sen kanske det finns andra som har högre uteffekt och bättre COP, eller passar bättre i lite varmare klimat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #115 skrivet: 13 juni 2018, 15:07:09 »
Hej på er alla

Nu är det dags för lägga order.

Blir en ME Hero LN25 eller Hero LN35. Skiljer 900kr i pris.
Finns det någon anledning att inte välja den större ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny LVP
« Svar #116 skrivet: 13 juni 2018, 15:21:09 »
Ja har du inget behov av den extra kyl eller värmeeffekten sÃ¥ är det bortkastade pengar är det enkla svaret  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP
« Svar #117 skrivet: 14 juni 2018, 06:58:04 »
Å andra sidan, vem har inte behov av effekten på årets kallaste dag?
Jag skulle aldrig välja en liten värmepump om vi talar om att värma ett helt hus.
OK om det är ett garage på 30 m2, eller ett uterum, men inte om man skall värma större delen av ett hus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP
« Svar #118 skrivet: 14 juni 2018, 11:06:06 »
Hej på er alla

Nu är det dags för lägga order.

Blir en ME Hero LN25 eller Hero LN35. Skiljer 900kr i pris.
Finns det någon anledning att inte välja den större ?
Köp den större. Det finns en risk att du ångrar köpet av LN25 medans med LN35 har du mer kräm och i värsta fall överkapacitet för de riktigt kalla dagarna.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Ny LVP
« Svar #119 skrivet: 14 juni 2018, 19:39:56 »
Hej

Vad är den korrekta kompletta benämningen av LN25 resp. LN35 pumpen för att den ska komma från svenska generalagenten ?

/M

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!