Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Norden anpassade modeller.  (läst 14792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Norden anpassade modeller.
« skrivet: 28 mars 2010, 10:12:52 »
Detta kanske kan rädda nå´n för att få obehagliga överasskningar..
det har ju skrivits mycke om pararell import och ej funktions dugliga "Vinterpumpar"

http://www.lmg.nu/sve/tips-raad/undvik-att-koepa-vissa-modeller.html
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #1 skrivet: 04 april 2010, 23:59:39 »
Bra länk.
Där står det att min pump inte funkar här .
LOL
Och ägaren till forumet tycker jag är dum när jag inte är nöjd.

Min har suffixet -3     "E12HKEW-3"

"Det finns en motsvarande modellserie som säljs utanför Norden med suffixen "-3". Dessa modeller parallellimporteras och är inte avsedda för drift i nordiskt klimat. Just dessa modeller saknar e-scrollkompressor, trågvärmare och slitstarkare komponenter avsedda för kontinuerlig drift året runt.

Suffixen "-2" för E9GFE/E12GFE är det som anger att de är avsedda för användning i Norden.

Modeller som är parallellimporterade är inte rätt programmerade för värmedrift i kallt klimat."
Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #2 skrivet: 05 april 2010, 00:17:57 »
Om man nu pararell importerar pumpar i syftet att tjäna pengar..
men sedan importerar en pump som man på förhand kan misstänka att det inte fungerar i vårat klimat..
vad kan man då dra för slutsatser?

Antingen så har importören/firman ingen som hällst kunskap/ej fått nå´n information om pumpen från leverantören?
det tror jag är föga troligt?..och om man nu har kunskapen/insikten att man säljer en pump som troligtvis kommer
att fungera dåligt i vårat klimat..

Då är det väll inte fel att säga att....
man säljer dessa pumpar med berått mod för en enda annledning,man vill tjäna pengar och skiter högaktingsfullt i kunden?
Känns ungefär som..Går det så går det..

Trist bara att vanligt folk ska fungera som försöks kaniner..
Hade jag personligen blivit pålurad(för det är man ju faktiskt) en pump av denna sorten så hade nog försäljaren
fått pumpen med tillhörande utrusting nertryckt i hallsen..raap

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #3 skrivet: 05 april 2010, 00:48:52 »

Det är inte så enkelt att få rätt heller har jag märkt.
ARN (Allmänna reklamationsnämnden) tar inte upp värmepumpsärenden överhuvudtaget pga. bristande kompetens.
Istället har SVEP tagit på sig att själva ta hand om reklamationer etc.
Och dom går ofta på säljarens linje då denne annses ha kompetensen enligt svar jag fått.
Uppstår en tvist mellan säljare/köpare får köparen oavsett vem som felat betala 1.500kr för att SVEP ska ta upp ärendet överhuvudtaget.
Mina första kontakter med SVEP gjorde dock att jag tappade förtorendet för dom.
Dom menade på att jag fått ett ganska bra pris och fått det jag bet. för.
Nu hadde jag turen att ha en bra komnsumentvägledare i komunen som medlade i mitt fall.
Jag har nu löst allt med säljaren/installatören och blivit till fullo kompenserad.
Vi satt faktiskt ca 1 timme i tel häromdagen...
Alla nöjda och glada.

Har lärt mig följande om värmepumpsköp.

1 Begär in offerter från flera säljare.
2 Fårga vad deras modeller heter.Kolla samma pump med flera säljare.
3 Googla och ev ring generalagenten och kolla att pumpen är avsedd för våra breddgrader.
4 Du kan även ringa till dom större försäkringsbolagen och kolla om säljaren är seriös.
5 Se till att du får alla kvitton/spec. du ska ha.
   Gärna specat vad som avser pumpen resp. monteringen och även monteringsdetaljer mm.
6 Köp inte av"bekanta" det är ett bra sätt att bli ovänner vid ev. konflikt.

Passa dig för parallelimporterad pumpar då dom ofta inte fungerar bra här i norden.

Har jag glömt något viktigt ???

Lita inte blint på någon på detta forum då många är företagare i branchen.
Dett är ju trots allt en komersiel sida som lever på reklam vad jag förstått.

http://www.svepinfo.se/
Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #4 skrivet: 05 april 2010, 01:18:45 »
Ja det här med huruvida pumparna är Nordenanpassade eller parallellimporterade har ju diskuterats om i rätt många år och är ju ganska relativt alltså. Nordenanpassningen brukade väl i huvudsak handla om att man lade in en värmekabel i tråget, f.ö så var det väl ingen skillnad på pumparna mig veterligt ivf. Sen vet jag inte om detta skulle ha ändrats på senste tiden eller om man har förändrat de olika pumpmodellerna till det sämre isf så att vissa modeller är mer anpassade för ickenordenklimat, och då är det väl bara att beklaga detta isf.
Min egen f.d Panasonic E9 DKE-pump var av s.k parallellimport och det var då inga som helst problem med att ha igång den pumpen ned till ca 24-25 minus ivf även om värmeavgivningen var därefter naturligtvis. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #5 skrivet: 05 april 2010, 01:26:48 »

Suffixen "-5" för X9JKE/X12JKE är det som anger att de är avsedda för användning i Norden. Det finns en motsvarande modellserie som säljs utanför Norden med suffixen "-3". Dessa modeller parallellimporteras och är inte avsedda för drift i nordiskt klimat. Just dessa modeller saknar e-scrollkompressor, trågvärmare och slitstarkare komponenter avsedda för kontinuerlig drift året runt.

Med andra ord är dom inte konstruerade för att andvändas kontinuerligt och har därför betydligt mindre driftstimmar innan haveri. Antagligen därför dom är mycket billigare.

Dessutom är Modeller som är parallellimporterade är inte rätt programmerade för värmedrift i kallt klimat.

Källa=länken högst upp på sidan från doggydoggen .
Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #6 skrivet: 05 april 2010, 01:38:33 »
Hej Snake!  Ja det där har jag hört förut du, har du gÃ¥tt pÃ¥ det där struntsnacket menar du. :-\ "Just dessa modeller saknar e-scrollkompressor, trÃ¥gvärmare och slitstarkare komponenter avsedda för kontinuerlig drift Ã¥ret runt" Sc:,h Scrollkompressor har dÃ¥ absolut ingenting med just vinterklimat att göra kan jag säga dig utan det gÃ¥r precis lika bra med en rotationskompressor om inte bättre egentligen eftersom de är effektivare sett pÃ¥ helheten, och allra bäst är det med en twin rotarykompressor till luftvärmepumpar. Det här med slitstarkare komponenter är bara rena struntpratet alltsÃ¥ som jag inte ens kommenterar eftersom det inte finns nÃ¥gon sanning i detta, och det enda som man dÃ¥ kan hävda som ev kan behövas i vinterklimat är alltsÃ¥ värmekabeln i trÃ¥get även om vissa vinterpumpar även har rationaliserat bort denna. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #7 skrivet: 05 april 2010, 01:55:57 »

Vet bara att jag inte skulle ta schansen en gång till.

Dom som jag känner som fått E12HKEW-3 monterad hemma har märkt att dom lägger av helt vid ca -10 och producerar vädigt mycket is. tom så mycket att vi blev rekomenderade att öppna utedelarna och hälla i hinkar med varmavatten för att tina upp dom.

Andra Panasonic produkter klara sig ner mot -20 till -25 innnan dom stannar helt.

Min mor och hennes man fick en CS/CU-CE12JKE monterad för samma pengar och den går ner till -22 ca innnan den lägger av.

Enligt Panasonics tekniker skulle dom dock kunna fungera om man byter mjukvara i dom paralelimporterade.
Och sätter i värmetråd . och det med driftstid får panasonic stå för själva.

Det är väldigt svårt att veta om paralellimporterade pumpar är modifierade.
Mailade fabriken i malaysia serienummren och frågade ang. min men dom svara inte ens på mina mail. 3 st.

Jag är ingen expert på ommrådet och gör inga annspråk på det heller.
Däremot så skulle jag som sagt inte riskera med en till parallelimporterad pump.
Det jag skriver är från min egna erfarenheter/kontakter med olika supporter mm.

En annan stor anledning är att om man köper en "godkänd" pump så kan du vända dig till någon annan auktoriserad panasonic återförsäljare om det blir konflikt elller säljaren går i konkurs etc.
Med paralellimporterade står och faller garantin med säljaren.


Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #8 skrivet: 05 april 2010, 02:05:33 »
Hej Snake!  Ja i mitt eget fall sÃ¥ är jag inte ett dugg intresserad längre av Panasonicpumpar oavsett vad det nu är för modellbeteckning pÃ¥ dem eftersom de inte hÃ¥ller mÃ¥ttet enligt min uppfattning, och kanske är det sÃ¥ att vissa modeller pÃ¥ senare tid har blivit ännu sämre när det gäller funktion vid kallare väderlek inte vet jag. För tidigare sÃ¥ stängde aldrig en Panasonicpump av när det gäller värmeavgivningen kan jag säga dig oavsett beteckning och oavsett hur kallt det än var. Men de har ju numera gÃ¥tt ihop med Sanyo sÃ¥ nu vet man ju inte ett dugg längre vad de har för avsikter med alla sina pumpar av ännu flera modeller och beteckningar. :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 05 april 2010, 02:25:18 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #9 skrivet: 05 april 2010, 02:09:49 »
Hej Snake!  Ja det där har jag hört förut du, har du gÃ¥tt pÃ¥ det där struntsnacket menar du. :-\ "Just dessa modeller saknar e-scrollkompressor, trÃ¥gvärmare och slitstarkare komponenter avsedda för kontinuerlig drift Ã¥ret runt" Sc:,h Scrollkompressor har dÃ¥ absolut ingenting med just vinterklimat att göra kan jag säga dig utan det gÃ¥r precis lika bra med en rotationskompressor om inte bättre egentligen eftersom de är effektivare sett pÃ¥ helheten, och allra bäst är det med en twin rotarykompressor till luftvärmepumpar. Det här med slitstarkare komponenter är bara rena struntpratet alltsÃ¥ som jag inte ens kommenterar eftersom det inte finns nÃ¥gon sanning i detta, och det enda som man dÃ¥ kan hävda som ev kan behövas i vinterklimat är alltsÃ¥ värmekabeln i trÃ¥get även om vissa vinterpumpar även har rationaliserat bort denna. ;) :)

Mvh Raffen.


Anngående kvaliten på kompressor eller om man bantat på andra kvaliter skall jag hålla osagt eftersom jag inte vet,
utan detta är vad panasonic skriver på sin sverige sida,om dom ljuger om hurvida deras olika pumpar fungerar får stå för dom.
kan givetvis vara ett sätt att försöka begränsa konkurransen?

Men det jag därimot är rätt säker på är att det behövs olika programmeringar beroende på vad pumpens ändamål är,
kyla eller värme..avfrostningstider som exempel.
Skulle tro att detta är den stora skillnaden på norden anpassade pumpar vs rena ac pumpar i sydliga breddgrader....
man behöver inte åka särskilt långt ner i europa innan reklamen för pumparna säger precis detta..
värmedrift ner till -5 samt -7 verkar vara gängse praxis?..
att det änndast skulle bero på en värmekabel,ja det har jag svårt att tro.


Kanske mina iaktagelser inte är verklighetsbaserade..=)

Dogge

« Senast ändrad: 05 april 2010, 02:11:29 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #10 skrivet: 05 april 2010, 02:17:18 »
Min mor och hennes man och även min syster har panasonicpumpar som är suveräna och funkar neremot
-25.

Problemet är att du som slutkonsument inte vet vad du fått förrän det blivit kallt ute och märker av egna erfarenheter vad din nya pump klarar i verkligheten.

Jag tyckte jag köpte en kvalitetspump från panasonic för 13000kr istället för Nordic air som jag känner en som säljer .
Får den monterad och klar för 5000-6000kr (tror det är ett konlursparti) .
Har kompisar som köpt dom och dom funkar i alla fall ner mot -20 till -25 grader.
Det var ju inte kul att komma till dom och känna värmen från deras "skitpumpar" vid -20 enligt vissa när
man gett 13000kr för en panasonic.
Skulle jag köpa en ny pump så skulle jag antagligen inte köpa en till panasonic då det är en jungel med modbet. och att dom frisäger sig från all support och garantier på parallellimport.
Vilket man egentligen förstår.
Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #11 skrivet: 05 april 2010, 02:20:06 »

Det var just det dom sade om min pump på panasonics support dogge.
Dessutom går inte en ac lika många timmar/dygn.
Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #12 skrivet: 05 april 2010, 02:21:55 »
Hej Snake!  Ja det där har jag hört förut du, har du gÃ¥tt pÃ¥ det där struntsnacket menar du. :-\ "Just dessa modeller saknar e-scrollkompressor, trÃ¥gvärmare och slitstarkare komponenter avsedda för kontinuerlig drift Ã¥ret runt" Sc:,h Scrollkompressor har dÃ¥ absolut ingenting med just vinterklimat att göra kan jag säga dig utan det gÃ¥r precis lika bra med en rotationskompressor om inte bättre egentligen eftersom de är effektivare sett pÃ¥ helheten, och allra bäst är det med en twin rotarykompressor till luftvärmepumpar. Det här med slitstarkare komponenter är bara rena struntpratet alltsÃ¥ som jag inte ens kommenterar eftersom det inte finns nÃ¥gon sanning i detta, och det enda som man dÃ¥ kan hävda som ev kan behövas i vinterklimat är alltsÃ¥ värmekabeln i trÃ¥get även om vissa vinterpumpar även har rationaliserat bort denna. ;) :)
Mvh Raffen.
Anngående kvaliten på kompressor eller om man bantat på andra kvaliter skall jag hålla osagt eftersom jag inte vet,
utan detta är vad panasonic skriver på sin sverige sida,om dom ljuger om hurvida deras olika pumpar fungerar får stå för dom.
kan givetvis vara ett sätt att försöka begränsa konkurransen?

Men det jag därimot är rätt säker på är att det behövs olika programmeringar beroende på vad pumpens ändamål är,
kyla eller värme..avfrostningstider som exempel.
Skulle tro att detta är den stora skillnaden på norden anpassade pumpar vs rena ac pumpar i sydliga breddgrader....
man behöver inte åka särskilt långt ner i europa innan reklamen för pumparna säger precis detta..
värmedrift ner till -5 samt -7 verkar vara gängse praxis?..
att det änndast skulle bero på en värmekabel,ja det har jag svårt att tro.

Kanske mina iaktagelser inte är verklighetsbaserade..=)

Dogge

Hej Dogge!  Ja det där kan alltid diskuteras och som sagt sÃ¥ kan det numera finnas modeller av Panasonic som har begränsningar av olika slag vilket inte fanns för bara nÃ¥gra Ã¥r sedan ivf. Sen det här med förstärkta komponenter betraktar jag bara som rena struntpratet egentligen och lÃ¥ter ju lite som de här AVT-pumparnas struntpropaganda anser jag. Det enda som isf skulle kunna vara förstärkt är väl isf fläktmotorn, dvs huruvida den är försedd med keramiska lager eller inte isf + en ev värmekabel i trÃ¥get vid behov. Ni kan ju gärna läsa lite om hur Nettovärmepumpar beskriver det här med olika Panasonicpumpar för de olika marknaderna. http://www.nettovarmepumpar.se/faq.htm  :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #13 skrivet: 05 april 2010, 02:31:14 »

Det är ju lite roligt att nettovarmepumpar slutat sälja annat än dom mod som panasonic nordic
AB godkänt vad jag kan se .
Alla står med utom den som det står premiär på så den är nog för ny för att vara med i listan.
Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Norden anpassade modeller.
« Svar #14 skrivet: 05 april 2010, 02:45:34 »

Här kan man kolla vilka panasonic modeller som gäller för sverige.

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/V%C3%A4rmepumpar-Luftkonditionering/Viktig_info/1950168/index.html#anker_1950292

Personligen annser jag att det mycket väl kan vara som panasonic säger om driftstimmar på olika kompressortyper mm.
Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!