Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm hög retur ivt compact.  (läst 1410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andy81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Larm hög retur ivt compact.
« skrivet: 28 januari 2017, 17:23:17 »
Hej.  Här är mÃ¥nga kunniga personer pÃ¥ detta forum sÃ¥ jag hoppas att nÃ¥gon kan hjälpa mig. 
Har en Vit combi compact  panna med en optima 500 utedel.  Allt är frÃ¥n 01 sÃ¥ det är gamla grejer.  Jag har problem med att pannan larmar för hög retur.  Det i sig självt kan säkert ha mÃ¥nga orsaker ska prova att höja hastighet pÃ¥ cirkulationspumpen och ställa ner kurvan lite.
Det stora problemet är att den slÃ¥r inte ifrÃ¥n larmet när temperaturen i systemet sjunker utan värmen i huset dalar och när man börjar frysa och gÃ¥r ner i källaren sÃ¥ är pumpen avstängd och alla kretsar kalla.  MÃ¥ste starta om pumpen för att fÃ¥ bort larm men till och med dÃ¥ när allt är kallt sÃ¥ larmar den direkt igen.  Har ett gammalt styrsystem cl300 sÃ¥ det finns ingenstans att avläsa vad givaren för returen visar om det skulle vara nÃ¥got fel pÃ¥ den,  normalt ska den ju inte kunna fastna i larmläget utan börja värma sÃ¥ fort returen har svalnat nÃ¥gra grader.  NÃ¥gon som kan ge mig tips vad jag kan gÃ¥ pÃ¥?

Tack pÃ¥ förhand.  Mvh Andreas

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Larm hög retur ivt compact.
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2017, 14:20:23 »
när vp har stannat för hög retur har du då varmvatten och isåfall är temp normal?
kan vara sÃ¥ att växelventilen fastnar i vv läge och när returen dÃ¥ kommer upp i 48 grder fÃ¥r du larm för hög retur. radiatorsystemet fortsätter snurra genom bypassröret och kommer att kallna. känn pÃ¥ spaken pÃ¥ växelventilen och konstatera om ventilen har växlat till radiatorvärmning om du har hett varmvatten. spaken har inget motstÃ¥nd när det är växlat till vvdrift.  optimans manual ger bättre instruktion än compaktens manual när det gäller driften.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Larm hög retur ivt compact.
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2017, 16:49:49 »
Han skapade två trådar om detta... I den andra kom lite mera info:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63862.msg673706#msg673706
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!