Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Air 90 med kombimodul 200 - poolstyrning?  (läst 1699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ricott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Air 90 med kombimodul 200 - poolstyrning?
« skrivet: 05 augusti 2014, 22:04:51 »
Har planer på att bygga pool och ser över uppvärmingsalternativen.
Huset är utrustat med en Air 90 med kombimodul 200. Mailade med IVT tidigare idag och de svarade snabbt att de inte har ngra inkopplingsförslag men att de rekommenderade mig att kontrollera med ngt lokalt serviceombud/återförsäljare då de kanske har en lösning.

Någon som har denna kombo och värmer pool?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Air 90 med kombimodul 200 - poolstyrning?
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2014, 14:44:41 »
Jag har nåt liknande, men jag har byggt allt inklusive styret själv. Det är dock inte speciellt avancerat och det går att göra betydligt enklare beroende på hur mycket automatik man vill ha.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ricott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Air 90 med kombimodul 200 - poolstyrning?
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2014, 11:41:38 »
Intressant, är en rookie på dessa prylar och har inte haft så bra erfarenheter hittills av kvalitet på prylarna - eller skall nog säga kvalitetskontroll i deras fabrik efter monteringen där.

Har läst lite om den poolstyrningen som ivt levererar till andra modeller och som jag förstod det så lurar man den att tro att det är kallt ute och sen mha 3-vägs motorventil kör vattnet som normalt går till golvvärmen ut till värmeväxlaren istället. Stämmer även på din lösning?
Angående automatik så vill man väl kunna ställa in en önskad pooltemp, och att den slår till och från automatiskt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Air 90 med kombimodul 200 - poolstyrning?
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2014, 13:32:42 »
Min lösning fungerar så här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42146.msg585875#msg585875

Dvs, VP'n tror att det finns ett behov av att värma varmvatten genom att ett relä växlar från tempgivaren på varmvattenberedaren till en tempgivare som mäter pooltemperaturen. En växelventil styr om värmebäraren till en värmeväxlare istället för till elpannan och ett par cirkulationspumpar ser till att saker och ting rör på sig.
Ett par enkla php-program på en PC med Linux ser till att allt funkar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ricott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Air 90 med kombimodul 200 - poolstyrning?
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2014, 13:37:38 »
Tack! Skall kolla där, surfade även runt pÃ¥ din blogg om loggning av data via canbus - finns mkt att borra i  :)
Att det funkar via värmebäraren känns väldigt attraktivt för mig då jag slipper svår rördragning inifrån huset och värmebäraren redan passerar där jag skall ha poolvärmeväxlaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!