Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!  (läst 7843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #15 skrivet: 22 maj 2009, 12:04:27 »
Jag är tveksam dÃ¥ jag under nov & dec 2008 förbrukade runt 4 000 kWh för VP, men hÃ¥ller tummarna för att du har rätt!  Thumbsup
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #16 skrivet: 30 maj 2009, 09:36:16 »
Under sista veckan har jag förbrukat 20,3 kWh per dag i snitt pÃ¥ VP, och dÃ¥ har det varit kanonväder och varmt i princip hela veckan. NÃ¥gon som har liknande siffror?!  Sc:,h
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #17 skrivet: 31 maj 2009, 09:50:42 »
Pumpen har gått 3557 timmar på ett år. Med cirkulationspumpar bör den ha dragit 2,5 kW i snitt. Det blir 9000 kWh plus 1200 kWh tillsatsel, alltså lite över 10 000 kwh för uppvärmning av huset. Hur har du räknat för att få 22000 kWh?

Är pumpens drifttid 3600 timmar per år är pumpens effekt i förhållande till husets maximala effektbehov så hög att det bör gå åt mindre tillsatsel än 200 timmar à 6 kW (antar att 6 kW är inkopplat). Instämmer i att tillsatselens inställning bör ses över.


Jag gräver djupare för att fÃ¥ rätsida pÃ¥ det hela!  :)
Hur vet jag hur mycket energi VP förbrukar per driftstimme? När jag tittade på förbrukningen under det senaste dygnet visar min elmätare att VP har dragit 21 kWh och tittar jag på VP så är ökningen i driftstimmar 6 h, kan detta stämma? Vad kan annars strömmen ta vägen?

Ska man börja dra igång nån konspirationsteori mot E.ON som satt ut elmätarna?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #18 skrivet: 31 maj 2009, 11:48:39 »
Troligen gör pumpen enbart varmvatten, ingen uppvärmning av huset behövs. Det betyder varm köldbärare och hög kondenseringstemperatur. Då drar pumpen mer än vanligt. Vintertid drar min pump inkl. cirkulationspumpar ca 1,55 kWh/pumptimme (cirkulationspumpen på varma sidan går hela tiden). Sommartid över 1,8 kW.

21 kWh på 6 timmar för en 9 kW pump låter lite mycket även sommartid men tänk på att 6 timmar kan vara nästan 7 timmar. Då blir det en helt rimlig siffra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #19 skrivet: 31 maj 2009, 21:52:25 »
Tack för svaret Roland!  :)
Ska kolla detta noggrannare under ett par dagar och se vad siffrorna ligger på.

En helt annan fråga, någon som vet om det går att ställa in så att pumpen alltid har service & installationsläget aktivt istället för K1-menyn?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #20 skrivet: 01 juni 2009, 11:52:38 »
Under sista veckan har jag förbrukat 20,3 kWh per dag i snitt pÃ¥ VP, och dÃ¥ har det varit kanonväder och varmt i princip hela veckan. NÃ¥gon som har liknande siffror?!  Sc:,h

Du har alltså en separat elmätare för värmepumpen?

20 kWh för varmvatten låter mycket. Nu behövs väl ingen värme i huset? Testa att ställa om pumpen att enbart göra tappvarmvatten och se om det blir någon skillnad i förbrukning.

Går cirkulationspumpen på varma sidan hela tiden? Om den gör det och det är ett litet läckage genom trevägsventilen så kan värme kanske gå ut i golvvärmesystemet, det kan vara så lite så det inte känns, men märks på förbrukningen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #21 skrivet: 02 juni 2009, 07:49:05 »
Ja jag har en separat mätare för VP.

Glädjande nog ligger förbrukningen på det senaste dygnet på 11 kWh, VP har stått på sommardrift så det är bara VV-produktion.
Ska följa detta ett par dagar och titta på skillnaden när/om VP sätter igång, ska bli sämre väder ons/tors med runt +5 så då lär den ju dra igång.
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #22 skrivet: 02 juni 2009, 08:32:36 »
Kom att tänka på en sak som påverkar elförbrukningen lite. Växelventilens läge är beroende av om utetemperaturen. Är utetemperaturen lägre än den temperatur som sommarurkopplingen är intställd på står växelventilen i läge radiatordrift. Är den högre står växelventilen i läge varmvattenberedning. Värmeförlusterna skiljer sig en hel del åt. Med växelventilen i läge radiatordrift blir det i mitt fall "självdragsförluster".
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #23 skrivet: 02 juni 2009, 11:28:09 »
"självdragsförluster".

Du menar att när växelventilen är i läge radiatordrift och radiatorvatten strömmar förbi så leds värme genom metallen i ventilen och kyler beredaren lite? Hur mycket förluster kan det bli per dygn?

Sc:,h

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #24 skrivet: 02 juni 2009, 12:16:01 »
Dels det men det är också så att förutom isoleringen på själva varmvattenberedaren så finns det också isolering på täckplåtarna. Temperaturen i utrymmet mellan täckplåtarna och beredaren är därför betydligt högre än temperaturen utanför pumpen. Självdragsförlusterna kyler utrymmet kring beredaren vilket ökar förlusterna genom beredarens isolering.

Om jag inte minns fel skiljde det ungefär 50 Watt beroende pÃ¥ hur växelventilen stod. Med tanke pÃ¥ att förlusterna frÃ¥n varmvattenberedaren är 150 - 200 W syns det en tydlig skillnad pÃ¥ loggningsdiagrammen hur ofta pumpen startar nattetid när inget varmvatten förbrukas. Nu kanske det är ovanligt höga förluster i mitt system dÃ¥ det är grova rör till radiatorerna. Det behövs inte sÃ¥ stor temperaturskilland för att fÃ¥ till bra cirkulation pÃ¥ radiatorvattnet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #25 skrivet: 02 juni 2009, 18:46:06 »
Nu kanske det är ovanligt höga förluster i mitt system dÃ¥ det är grova rör till radiatorerna. Det behövs inte sÃ¥ stor temperaturskilland för att fÃ¥ till bra cirkulation pÃ¥ radiatorvattnet. 

Nu fattar jag inte riktigt, du talar väl om "vinterläge". Alltså växelventilen i läge radiator och cirkulationspump igång? Då spelar väl självcirkulationen i rören ingen roll?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #26 skrivet: 04 juni 2009, 08:22:53 »
Nu kanske det är ovanligt höga förluster i mitt system dÃ¥ det är grova rör till radiatorerna. Det behövs inte sÃ¥ stor temperaturskilland för att fÃ¥ till bra cirkulation pÃ¥ radiatorvattnet. 

Nu fattar jag inte riktigt, du talar väl om "vinterläge". Alltså växelventilen i läge radiator och cirkulationspump igång? Då spelar väl självcirkulationen i rören ingen roll?

Nej, jag menar värmekurva inställd på noll och sommaravstängning på x grader. Cirkulationspumpen står still. Är det då kallare än x grader ute står växelventilen i läge radiatordrift av någon anledning och då ökar förlusterna från varmvattenberedaren pga självcirkulationen.

Jag försökte med att stänga en ventil på radiatorkretsen men då stannade pumpen pga hög returtemperatur. När växelventilen slog om efter varmvattenberedning gick det varma vattnet genom bypassen till inloppet i stället för ut i radiatorkretsen och pumpen stannade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felsök Sveriges sämsta HT+ C9-anläggning!
« Svar #27 skrivet: 04 juni 2009, 13:11:10 »
OK, dÃ¥ är jag med.  Thumbsup
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!