Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 410p dÃ¥lig framlednings temp  (läst 1369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 410p dålig framlednings temp
« skrivet: 24 september 2021, 10:21:43 »
Hej!

Har en Nibe 410p från 2009. Har märkt nu de sista 2 åren att fram lednings temperaturen inte höjer sig ibland när det blir kallare ute.
Bor i Skåne med betong platta så värmekurvan är satt på 5 och ingen förskjutning.

Kollar jag på kanal 02 så visar den 21c och tittar jag på kanal 10 så visar den 29c och ca 5-6 grader ute och merparten av slingorna ropar på värme.
Höjer jag på förskjuten värmekurva till +5 så höjer den på kanal 10 kanske till 35c men kanal 02 visar fort farande 21c

Justerar jag shuntmotorn manuellt så är det inga problem att få upp värmen och handtaget och shunten rör sig lätt.
Höjer jag manuellt så kan den sen gå ner till samma grader som kanal 10 visar och stanna där. minskar jag sen värmekurvan på förskjutnings ratten så sänker den framledning, men vrider jag sen upp ratten igen händer ingenting. Man hör inget relä klicka eller shuntmotorn gå så som när den sänker.

Brukar något styr kort paja på denna värmepump eller kan shuntmotorn vara paj?

Har mätt på utgångarna på reläkortet när den sänker kommer där ström på ena utgången men när jag höjer står där 0v.

Är där någon fördröjning när den skall höja? eller det skall gå lika fort som när man sänker värmekurvan. Kommer inte ihåg hur den var när den var ny.

mvh Mattias

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #1 skrivet: 24 september 2021, 10:32:26 »
Hej! Det är ett ganska enkelt styrsystem. Om du bara mäter ström till shuntmotorn när den ska sänka temperaturen men inte när den ska öka temperaturen så misstänker man ju fel på reläkortet. Ett nytt reläkort kostar 1579 kr hos JS Energi. Man ska också komma ihåg att golvvärme i betongplatta är väldigt värmetrögt så det tar lång tid från att man vill höja temp tills det faktiskt blivit varmare. Vänta minst ett dygn, gärna två för att se resultatet.
« Senast ändrad: 24 september 2021, 10:40:25 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #2 skrivet: 24 september 2021, 10:35:23 »
Har du rumsgivare inkopplad?
Bara nämner det ifall att, min visar sällan något logiskt sedan när rumsgivaren kopplades in.

Skulle du behöva nytt styrkort så kan jag tänka mig sälja mitt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #3 skrivet: 24 september 2021, 15:21:08 »
Tack för infon, jag har mät i mellan stiften när jag både höjt och sänkt värmekurvan och i mellan stift 26 och 27 var det 230v när shunten stänger.
Mellan 27 och 28 var det 0v när man höjer värmekurvan.

Har ingen nibe rumsgivare RG10, utan det sitter en LK rumstermostat i varje rum som styr drivdonen vid matningen av golvslingorna.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #4 skrivet: 24 september 2021, 15:39:02 »
Mellan (L)27 och (L)28 ska det aldrig vara spänning. Mellan (N)26 och (L)27 eller (N)26 och (L)28 beroende på shuntriktning ska det vara spänning. På kortet står det Shunt Ö eller liknande för öppna-reläet, men det tror jag du har sett.

Kontrollera att utomhusgivaren ger stabil signal. Kanal 3.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #5 skrivet: 24 september 2021, 16:26:49 »
Testa precis mäta på kortet.

Vred tillfällig värmekurva ratten  till max min dÃ¥ fick jag 240v mellan (N)26 och (L)27
Vred tillfällig värmekurva ratten  till max plus dÃ¥ fick jag 0v mellan (N)26 och (L)28

Reläna i bild rör sig när man vrider på ratten max/min

Kanal 03 visar 19c och den köpte jag ny förra året då jag trodde det var den det var fel på.


 


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #6 skrivet: 24 september 2021, 16:33:29 »
19 grader? Har du så varmt ute? Utegivaren ska sitta i skugga, så nordligt som möjligt.

Då verkar den styra rätt i alla fall. Frågan är om inte din shuntmotor är kass om den inte rör sig? Normal hastighet är 2 minuter mellan varje ände. Den ska följa styrsignal så länge ratten inte är intryckt och "undanvriden" och inte är i ett ändläge. Är den ratten ute går den inte vrida manuellt. Är ratten inne går den vrida manuellt.
« Senast ändrad: 24 september 2021, 16:35:55 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #7 skrivet: 24 september 2021, 16:43:32 »
Shuntmotorn har ett litet handtag istället för ratt på de senare årsmodellerna. Olika modeller av shuntmotorer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #8 skrivet: 27 september 2021, 09:02:50 »
Givaren satte de på norr sidan under takfoten, kan få lite morgonsol ibland tyvärr. Men då jag har tittat på morgonen när det varit kallare så har inte solen gått upp.

Det är den nyare shutmotorn där man får vrida en liten plupp från A till M, står den i A så kan man inte vrida handtagen manuellt.
Men även om den skulle vara paj så att den inte kan höja, borde där ändå inte visa 240v på stiften (N)26 och (L)28? eller är där någon fördröjning?

Eller kan elektroniken känna av att den är paj och inte skickar ut ström på de stiften, känns märkligt när kortet i den ser precis ut som min gamla Comodore 64.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #9 skrivet: 27 september 2021, 09:23:21 »
Det borde komma pulser med 230 V mellan 26 och 28 då den successivt öppnar shunten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #10 skrivet: 27 september 2021, 10:46:47 »
Det sitter minst en säkring på kortet, kolla så den är hel, har du fler så kolla dessa också. Elschemat stämmer förmodligen inte över reläkortet. Mitt reläkort saknar massvis komponenter i alla fall. Har inte tre säkringar.

Så fort reläet rör sig så bör det skickas vidare spänning. Men matningen till reläerna kan ju också ha brister, säkringar som sagt och problem i övrigt kablage, flerpoliga brytare etc. Men det beror som på hur allt är kopplat. Du borde ha konstant matning på 21.
« Senast ändrad: 27 september 2021, 10:48:25 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #11 skrivet: 27 september 2021, 11:55:51 »
Det var konstant 240v på stift 21 och säkringen f3 var också hel.

Bifogra bilder på hur reläna drar.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #12 skrivet: 27 september 2021, 11:59:08 »
Relä öppet

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #13 skrivet: 27 september 2021, 12:00:04 »
helbild på reläkortet


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p dålig framlednings temp
« Svar #14 skrivet: 27 september 2021, 12:59:34 »
Men du får inte spänning samtidigt som reläet sluter?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!