Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 28 september 2021, 11:39:34 »

Haha tackar för gott skratt!

Jag tror att dessa kompressorer håller i en evighet (normal livslängd) pga hur rören är dragna jämför med 310P tyvärr.

---

Mekanisk ventilation kan vara tyst faktiskt, så det det behöver du inte bromsa för rent generellt. Men PAX, trånga spirorör, inga ljuddämpare eller Nibes 10-talspumpar.. lämnar mer att önska.
Det låter lite som du borde titta på luft/vatten framöver? Inte helt vibrationsfria de heller tyvärr. 1/3 av vibrationsvolymen får jag in med dubbel längd flexsslang, men otroligt mycket bättre karaktär på ljudet.

Nån gång i framtiden vill jag bygga ihop garaget med huset, den saknade sträckan vill jag ha gjuten platta så kan man ha en bergvärmepump där, det borde ge vibrationsfritt liv.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 28 september 2021, 10:26:46 »

Ja allt oljud i samhället kan göra en galan, det är precis överallt, är det inte det fantastiska öppna landskapet på jobbet så är det ungarnas plattor när man kommer hem, när det är dags för att sova så tar nibe 410p över och bjuder på hamrande kompressor sång. Han som tog fram dem till Nibe måste vara gravt hörselskadad. Jo jag har också fyllt allt vad det går med isolerande mattor och material utan att kompressorn riskerar att bli överhettat.

Hade jag byggt idag igen hade jag valt något där kompressorn satt på utsidan huset och ingen mekanisk ventilation.
Man blir så glad när strömmen går och huset blir knäpp tyst.

Men 410p måste vara ett missfoster, hade Nibe ute när den var ny och de fjanta bara rundor om att den skulle väsnas så mycket. Klaga ett år senare igen och då skyllde de på att jag inte hade skickat in en lapp som VVS montören hade glömt på baksidan av pannan, om 3 års tilläggsgaranti. så det var bara tack och hej.

Men jag får tacka för all hjälp här på forumet, det var relät längst ut som spöka, bytte plats med ett annat som inte såg så använt ut och då hoppa det igång. nu när man förskjuter kurvan hör man shunten öppna och stänga.

Provade även din metod 2 om att koppla 230v direkt på shuntmotorn och den går åt båda hållen.

Så jag har beställt nya relä på Elfa som kommer nästa vecka. Så kanske jag får höra kompressorn i 15 år till om jag har tur. ;) tummenupp

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 27 september 2021, 15:52:32 »

Ja de låter tröttsamt, verkligen. Inatt störde jag mig ovanligt mycket på den även om jag vet att kompressorn stannat om 10 minuter.
Har rätt så mycket ljuddämpning i min, men inget har funkat mot de grova ljudet. Många olika parallella ljud med olika långa "svävningsfrekvenser".

Läste någon artikel om hur vi som människor blir påverkade av ljud, från unga perspektivet, trygghet, klang m.m. Trodde först det var värmepumpar de skrev om, men det var sångkurs såg jag efter introduktionen. Ändå spännande hur mycket vi blir påverkade av olika ljudkaraktärer, även om de inte är höga.

Grannen ska hämta sin betongblandare snart, med lite tur får jag tummen ur och sätter dit FTX:et och tekniktanken med ny undergjutning i grunden, då den tvingas hamna på annan plats. 410P blir då förtidspensionerad.

---

Just mitt reläkort kanske inte är lika inbjudande som styrkortet. Reläkortet är original och startat och stoppat kompressorn 8 år till. Men det funkar ju.

Det går att laga ditt kort som du har. Löda loss och byta den relämodulen som är skadad.

Det kan gå att laga det ändå utan att löda, här är en teori:
Öppna-reläet matas via att stängreläet inte är draget via NC-kontakten. Skulle det vara fel på NC-kontakten är öppnareläets matning alltid föreglad.

Så frågan är om du kan plocka loss kortet och mäta om det är fel på NC-kontakten i stängreläet? Mät resistans mellan 21 och COM på öppnareläet som saknar namn, men mäts på undersidan av kretskortet.

Den gratis åtgärden skulle vara att ta av plastlocket på stängreläet och undersöka varför det inte blir kontakt, förmodligen bara böja till plåten som håller kontakten pyttelite så borde problemet vara åtgärdat.

---

Något du skulle kunna testa innan är att kolla så shunten verkligen fungerar. Tre sätt som skulle kunna funka:

1. Koppla loss kontaktstycket till shunten. Byt plats på kablarna 27 och 28 och sen sänk värmen. Se så ställdonet ökar.
Kontaktstycket är öppningsbart, men lite pilligt att sätta i och ur kablarna.

2. Koppla loss kontaktstycket, klipp av och skala en apparatkabel/lampsladd med stickpropp och trycka in ledarna i öppnasignalen och nollan. Sen stoppa in i stickproppen i väggen. Stå still så inget ramlar isär, dra ur sladden ur väggen efter 30 sekunder och kolla sen om shunten flyttat på sig.

3. Göra testet med spänning på och bara bygla mellan 21 och 28 funkar utan att "modifiera" något. Men öppnar donet kommer den tillslut ge en stängsignal, det är förmodligen inte bra om stäng och öppnasignal är samtidigt. Men vrider du upp värmen i bott innan så finns det väl ingen chans att en stängsignal kommer plötsligt med all det kalla returvatten som kommer. Kanske är bästa alternativet?
Amperemätningsläget (med flyttade probar i instrumentet) är en smidig bygel.

---

Bra du uppmärksammat farorna i den elpanelen, skruva gärna ur säkringarna om du tar loss reläkortet. Det är spänning på ganska många ställen med avstängd strömbrytare.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 27 september 2021, 14:17:42 »

Det är bra gjort om den klarat 15 år med samma kompressor hittills! För egen del har kompressorerna bara hållit 7 år i snitt. För att få ner ljudet från kompressorn ska man ha de senaste kompressorfötterna (grå och rödrosa). De gör stor skillnad men en sliten kompressor låter tyvärr mer än en ny. Man kan också justera fötterna lite försiktigt upp/ner på hela pannan om det är problem med resonans i plåtarna. Man kan också sätta på ljuddämpningsmattor för bilar på plåtarna.

Det nya reläkortet är säkert bara en rationalisering för att ersätta varianter av det gamla reläkortet och funktionen är densamma. Konstigt om det inte kommer 230 V pulser när den ska öppna shunten Sc:,h Det är bara enkel relälogik.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 27 september 2021, 13:28:55 »

Jag får ju inte det konstigt nog. Så frågan är om inte kortet är paj, om det inte är något annan signal den måste få samtidigt, för att börja höja.
Men det ser ju inte ut så om man kollar på el-schemat.

Den ser ju ut att vara ifrån 2006, så 15år får man nog vara glad för och än så länge fungerar kompressorn, fast man får ha 2 dörrar stängda
för att slippa höra den, men den har skramlat så ända sen den var ny. Man undra om de hitta kompressorerna billigt i Ryssland.

Där är ju 240v överallt nästan så man vågar ju inte pilla med fingrarna för mycket.

Det ser ut som de har ändrat på kortet och att de nya korten skall ha nr: NI-518382 mitt har nr NI-418096

Var dit kort nytt som du kanske kunde sälja?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 27 september 2021, 12:59:34 »

Men du får inte spänning samtidigt som reläet sluter?
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 27 september 2021, 12:00:04 »

helbild på reläkortet

Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 27 september 2021, 11:59:08 »

Relä öppet
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 27 september 2021, 11:55:51 »

Det var konstant 240v på stift 21 och säkringen f3 var också hel.

Bifogra bilder på hur reläna drar.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 27 september 2021, 10:46:47 »

Det sitter minst en säkring på kortet, kolla så den är hel, har du fler så kolla dessa också. Elschemat stämmer förmodligen inte över reläkortet. Mitt reläkort saknar massvis komponenter i alla fall. Har inte tre säkringar.

Så fort reläet rör sig så bör det skickas vidare spänning. Men matningen till reläerna kan ju också ha brister, säkringar som sagt och problem i övrigt kablage, flerpoliga brytare etc. Men det beror som på hur allt är kopplat. Du borde ha konstant matning på 21.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 27 september 2021, 09:23:21 »

Det borde komma pulser med 230 V mellan 26 och 28 då den successivt öppnar shunten.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 27 september 2021, 09:02:50 »

Givaren satte de på norr sidan under takfoten, kan få lite morgonsol ibland tyvärr. Men då jag har tittat på morgonen när det varit kallare så har inte solen gått upp.

Det är den nyare shutmotorn där man får vrida en liten plupp från A till M, står den i A så kan man inte vrida handtagen manuellt.
Men även om den skulle vara paj så att den inte kan höja, borde där ändå inte visa 240v på stiften (N)26 och (L)28? eller är där någon fördröjning?

Eller kan elektroniken känna av att den är paj och inte skickar ut ström på de stiften, känns märkligt när kortet i den ser precis ut som min gamla Comodore 64.

Skrivet av: Josth
« skrivet: 24 september 2021, 16:43:32 »

Shuntmotorn har ett litet handtag istället för ratt på de senare årsmodellerna. Olika modeller av shuntmotorer.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 september 2021, 16:33:29 »

19 grader? Har du så varmt ute? Utegivaren ska sitta i skugga, så nordligt som möjligt.

Då verkar den styra rätt i alla fall. Frågan är om inte din shuntmotor är kass om den inte rör sig? Normal hastighet är 2 minuter mellan varje ände. Den ska följa styrsignal så länge ratten inte är intryckt och "undanvriden" och inte är i ett ändläge. Är den ratten ute går den inte vrida manuellt. Är ratten inne går den vrida manuellt.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 24 september 2021, 16:26:49 »

Testa precis mäta på kortet.

Vred tillfällig värmekurva ratten  till max min då fick jag 240v mellan (N)26 och (L)27
Vred tillfällig värmekurva ratten  till max plus då fick jag 0v mellan (N)26 och (L)28

Reläna i bild rör sig när man vrider på ratten max/min

Kanal 03 visar 19c och den köpte jag ny förra året då jag trodde det var den det var fel på.


 

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 september 2021, 15:39:02 »

Mellan (L)27 och (L)28 ska det aldrig vara spänning. Mellan (N)26 och (L)27 eller (N)26 och (L)28 beroende på shuntriktning ska det vara spänning. På kortet står det Shunt Ö eller liknande för öppna-reläet, men det tror jag du har sett.

Kontrollera att utomhusgivaren ger stabil signal. Kanal 3.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 24 september 2021, 15:21:08 »

Tack för infon, jag har mät i mellan stiften när jag både höjt och sänkt värmekurvan och i mellan stift 26 och 27 var det 230v när shunten stänger.
Mellan 27 och 28 var det 0v när man höjer värmekurvan.

Har ingen nibe rumsgivare RG10, utan det sitter en LK rumstermostat i varje rum som styr drivdonen vid matningen av golvslingorna.

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 september 2021, 10:35:23 »

Har du rumsgivare inkopplad?
Bara nämner det ifall att, min visar sällan något logiskt sedan när rumsgivaren kopplades in.

Skulle du behöva nytt styrkort så kan jag tänka mig sälja mitt.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 24 september 2021, 10:32:26 »

Hej! Det är ett ganska enkelt styrsystem. Om du bara mäter ström till shuntmotorn när den ska sänka temperaturen men inte när den ska öka temperaturen så misstänker man ju fel på reläkortet. Ett nytt reläkort kostar 1579 kr hos JS Energi. Man ska också komma ihåg att golvvärme i betongplatta är väldigt värmetrögt så det tar lång tid från att man vill höja temp tills det faktiskt blivit varmare. Vänta minst ett dygn, gärna två för att se resultatet.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 24 september 2021, 10:21:43 »

Hej!

Har en Nibe 410p från 2009. Har märkt nu de sista 2 åren att fram lednings temperaturen inte höjer sig ibland när det blir kallare ute.
Bor i Skåne med betong platta så värmekurvan är satt på 5 och ingen förskjutning.

Kollar jag på kanal 02 så visar den 21c och tittar jag på kanal 10 så visar den 29c och ca 5-6 grader ute och merparten av slingorna ropar på värme.
Höjer jag på förskjuten värmekurva till +5 så höjer den på kanal 10 kanske till 35c men kanal 02 visar fort farande 21c

Justerar jag shuntmotorn manuellt så är det inga problem att få upp värmen och handtaget och shunten rör sig lätt.
Höjer jag manuellt så kan den sen gå ner till samma grader som kanal 10 visar och stanna där. minskar jag sen värmekurvan på förskjutnings ratten så sänker den framledning, men vrider jag sen upp ratten igen händer ingenting. Man hör inget relä klicka eller shuntmotorn gå så som när den sänker.

Brukar något styr kort paja på denna värmepump eller kan shuntmotorn vara paj?

Har mätt på utgångarna på reläkortet när den sänker kommer där ström på ena utgången men när jag höjer står där 0v.

Är där någon fördröjning när den skall höja? eller det skall gå lika fort som när man sänker värmekurvan. Kommer inte ihåg hur den var när den var ny.

mvh Mattias

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!