Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut gammal bergvärme tips och rÃ¥d  (läst 4567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« skrivet: 16 januari 2021, 10:07:05 »
Hittar ingen tråd så prövar en ny.
Vi har en Thermia classic från 2001 med separat vvberedare. Borrhål 175 m och efter hjälp här på forumet bytte jag ut kompressor samt cirkpumpar kall/ varmsida och installerade expansionskärl på kallsidan för att motverka infarkt på kollektorslangen vi haft några gånger tidigare.
Huset är från -29 om 350 kvm med hederliga sektionsradiatorer.
2001 räknade man lite annorlunda jämfört med idag och anläggningen är förmodligen underdimensionerad då elpatron aktiveras redan vid utetemp -3˚C

Kan jag installera ny anläggning men använda gamla borrhålet och vilka garantier finns detta funkar?
Vad är vitsen med att borra ett till kompletteringshål för att avlasta befintligt jämfört med att strunta i det gamla och borra ett nytt och förmodligen djupare?

Vad är rimlig årsbrukning och vilken anläggning rekommenderas?

Jag har använt mig av Energioffert idag och inväntar svar, men tacksam för era synpunkter och erfarenheter, särskilt de av er som installerat ny bergvärme för ett eller ett par Ã¥r sedan och vad som varit bra  och inte.


Tack på förhand

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2021, 10:47:37 »
Ett äldre hus på 350 m² kan man tro har ett effektbehov på 50 W/m² d.v.s. 17,5 kW vid DUT. Finns då villan i Linköping så har den ett energibehov på runt 50 000 kWh/år. Det säger att ett borrhål på 170 meter är allt för lite.

Men då du inte avslöjar något om nuvarande anläggning, förbrukning och position, så är det svårt att ge några råd. Jag kan tänka mig att det är en Villa 120 du har idag, som då har en hel del tillskott.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2021, 14:52:25 »
Hej!
Bor i Stockholm och har haft förvånadsvärt låg årsförbrukning om 21000 kwh, men vintrarna har ju varit hyfsat milda de senaste åren och jag fixade iordning anläggningen 2015.
Nu när vi haft -8 till -10 utetemp drar förbrukningeniväg, men nytt är att det blivit kallare i huset. Jag tycker jag plötligt får för låg temp på radiatorvattnet.

Läser av nu med utetemp -1˚C är framledning 36 (43) och retur 33 (47)
Kb från -8 och Kb till -1
Har höjt rumbör från 20 till 21 ˚C

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2021, 15:12:05 »
Glömde skriva det är en Thermia Classic 105

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2021, 15:41:51 »
Det är lite för lågt flöde till borrhålet. Kan du skruva upp hastigheten lite, så det blir 3° in och 6° tillbaka, så är det en fördel.

På varma sidan är det däremot lite för snabbt flöde. Du kan sänka flödet så det blir 5° skillnad mellan fram och retur.

Ditt borrhål behöver återladdas, då den har varit för hårt belastad under många år. Gissar att den går dygnet runt nu vid -1°.

Har du grannar med bergvärme?

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2021, 15:57:09 »
Bytte pump på kallsidan för två år sedan till Wilo Yonos Maxo/D med nytt köldmedium och den går redan på max.
Varmsidan har en 5 år gammal Danfoss i läge 3 så den lan jag sänka till läge 2.

Hur återladdar man ett borrhål och när på året ska det ske?

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2021, 16:15:57 »
Grannarna installerade bergvärme ungefär samtidigt som jag. Det som tillkommit är skolan knappa hundra meter ifrån mig som borrade flera hål för bergvärme 2018, om det nu har någon inverkan

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2021, 16:39:21 »
Wilon kan justeras på två sätt. Vrider man till vänster ser det ut som om jag justerar efter en linjär graf medans till höger är det efter en konstant graf. Max 7,0 i displayen.
Nu har den varit vriden till vänster i sitt maxläge och jag har ändrat det till höger istället med samma värden Kb fr -8 och Kb till -2. Vad är skillnaden?

Varmsidan i läge 2  (3) ger fram 38 (43) och retur 32 (47)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2021, 16:59:47 »
Skolan stör inget, men däremot kan din borra och dina grannars borror påverka varandra negativt d.v.s. ni hämtar energi från samma bergmassa.

Finns det frånluft att återvinna så är det guld.

Bergkyla d.v.s. du kyller villan på sommaren direkt från borrhålet.

Solpaneler där köldbäraren snurrar hela sommaren dygnet runt, så länge utetemperaturen är varmare än den vätska som kommer från borran.

En fläktkylare som körs utomhus pÃ¥ sommarn, sÃ¥ länge utetemperaturen  är varmare än den vätska som kommer frÃ¥n borran.




Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2021, 17:19:30 »
Oj nu talar du i termer jag som lekman inte riktigt hänger med i.
Vi flyttade in 2004 och då gick bergvärmen perfekt med elpatron först vid utetemp -6 vilket ju är riktigt bra tycker jag.

Kompressorn kraschade 2012.

Mitt dilemma är om jag ska fortsätta med nuvarande anläggning eller om det går att förbättra den.
Kraftigare pump kallsidan, finns det och är det lösningen?
Solpanel, hur kopplas den in för att få köldbäraren att snurra sommartid? Är det detta du menar med att återladda borrhålet?

Förstår inte vad du menar med frånluft. Huset är original 1929 med självdrag.

Fläktkylare...?

Tack för ditt engagemang så här långt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2021, 17:33:25 »
Vi flyttade in 2004 och då gick bergvärmen perfekt med elpatron först vid utetemp -6 vilket ju är riktigt bra tycker jag.

Första åren hade du en medeltemp på ±0° och nu är det -4,5° d.v.s. värmepumpen ger 2 kW mindre effekt som i sin tur gör att tillskottet går in runt nollan.

Kraftigare pump till borrhålet är ingen lösning som ger nämnvärt bättre prestanda.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2021, 18:14:00 »
Hänger som sagt inte riktigt med. Du skrev tidigare att kunde jag öka flödeshastigheten i borrhålet skulle det vara bra och härigenom helst uppnå -3 in och -6 retur, men nu skriver du att en kraftigare pump inte är lösningen.
Hur ska jag annars kunna öka flödeshastigheten?


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2021, 18:30:42 »
Du har tappat 2 kW genom att borrhålet är underdimensionerat och nerkylt.

En kraftigare cirkulationspump skapar bättre verkningsgrad på värmepumpen, men ger inte ett varmare borrhål.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2021, 18:39:39 »
Tack då är jag med

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2021, 09:32:37 »
Rumbör 21 är för högt för en villa på över 300kvm.
Det är delvis därför din patron går in och att du har för lågt delta på returen. din pump står säkert på integral 60 så den startar rätt ofta va?

Din borra hinner inte återhämta energi utan du maxar på för mycket.

Min pump stÃ¥r pÃ¥ rumbör 19, integral 110 och jag har en villa pÃ¥ 200 kvm.  19,5 grader i alla rum.
Jag har runt -2 pÃ¥ returen och  +2 grader in
 


Sänk till rumbör 20 och höj integralen så borran hinner få lite energi. Och du slipper start och stopp för ofta.

Skönt med 21 grader, men din kompressor tycker inte riktigt om det. Speciellt när du har en stor villa. Risken är att din borra fryser eller att din kompressor får snart bytas igen.

SÃ¥g nu att du hade 105. Du skulle haft 155 modellen som har en ZR61 kompressor.  Din pump är för klen samt borrhÃ¥ll.   

Din och min pump har en low heat sköldmedia. R404a man  fÃ¥r dÃ¥ kompromissa med inomhusklimatet eftersom vi har ganska lÃ¥g hetgastemp.  Men pumpen fÃ¥r i sin tur jobba ihjäl sig.
Är intresserad av vad din integral står på . -620 ska patron gå in och jag tror du har runt -700 i stort sett hela tiden.
« Senast ändrad: 17 januari 2021, 09:58:27 av BergAdde »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!