Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic TV 75 tum  (läst 3880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Panasonic TV 75 tum
« skrivet: 29 december 2019, 22:38:23 »
Någon som har koll på Panasonic 75GX942E  :)
Bu eller bä
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #1 skrivet: 31 december 2019, 13:23:17 »
Lite koll. Senaste Pansonic ska vara riktigt bra faktiskt. Så köp!
Ja köpte min Samsung 75 7005 tror ja den heter för exakt fyra år sedan. Den är inte ultra bra men helt okej. Skönt med stor och bra bild i alla fall.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2020, 19:11:09 »
Lite beslutsångest !!
Om man tänker att Panasonics OLED 65GZ960E kostar lika mycket som 75 tummaren , avståndet till tv är 3-4m.
Kommer man ångra sig om man väljer den större på grund av bildkvaliteten????
Man är dock sugen på en stor tv .
Någon som har sett båda ”live” och har någon synpunkt?

Och är inte intresserad av något annat märke  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2020, 13:55:55 »
Jag har en 70" LG TV... ingen värsting modell, sitter inte så långt från TV:n. Ångrar inte det köpet alls.
Att köpa något under 70" idag är dumt om du frågar mig.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2020, 14:53:54 »
Lite beslutsångest !!
Om man tänker att Panasonics OLED 65GZ960E kostar lika mycket som 75 tummaren , avståndet till tv är 3-4m.
Kommer man ångra sig om man väljer den större på grund av bildkvaliteten????
Man är dock sugen på en stor tv .
Någon som har sett båda ”live” och har någon synpunkt?

Och är inte intresserad av något annat märke  ;)
Med det avståndet så hade jag lutat lite åt 65-tummaren. 65" är ju trots allt en stor TV på 3-4 meter. Man får akta sig så det inte blir "titta omkring" som på främsta bioraden. Jag värderar bildkvalité. Hade en 65" ett dygn innan jag lämnade tillbaka den. Ojämn balans mellan cyan och magenta från ena till andra sidan. Både höger och vänster sida var felaktiga åt olika håll. Svärtans stabilitet över ytan var horribel. Detta var en Panasonic av referensklass LCD för ett par år sedan. Kolla runt bland lite tester där testmänniskor jämför med andra modeller. Googla modellen och review, eller test. Om EISA har någon av modellerna som årets produkt i klassen så skulle jag säga valet är enkelt.

Om man matar sitt material med Netflix, HBO etc så vill man nog inte ha för stor bildyta. Upplösningen är låg.

Såg på Netflix för första gången igår. Det var precis som jag förväntade mig. Uppsamlad 720P men snyggt smoothad.. Ingen 5.1. Nepp, inget för mig. Om man tittar på detta materialet är en korrekt återgivning viktigare. Nej vänta, nu stänger jag åsikterna, jag är ingen normal människa.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2020, 16:44:05 »
Har 60 idag och en 65:a ger ca 10cm på diagonalen extra, min känns inte på långa vägar att jag måste titta omkring så därav min fundering på att hoppa upp lite till om man ändå håller på.
Panasonics nya OLED 65 har jag sett i butik och den hade grym bild och även fått bra betyg där jag kollat.
75:an har jag bara hört att den ska ha riktigt bra bild och den delar mycket av styr/hårdvara från tex nya OLED , ljud och bild är dom enda jag sett test ifrån på 75:an
På båda kan man från hörlursuttaget dra kabel till en subwoofer så man får basen som oftast saknas på en tv för att få skapligt ljud till filmer, är ingen direkt bionörd så behöver ej något större system.

Hmm
Ett i-landsproblem men vill inte köpa ”fel” storlek eller bildkvalité och en 75 OLED är bara att glömma då det är galna priser.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2020, 17:37:54 »
Hade en 65 tums LG plasma tidigare bytte till 75 tums LG led tv jag kan säga att jag är inte besviken har canaldigital och dom har många HD kanaler och jag som vanlig tittare har inget att klaga på, sitter mellan 2,5-3m ifrån och har inget problem med att den är för stor :)
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2020, 17:43:21 »
Jag har en 65” och en 55” OLED och är extremt nöjd för en gång skull.
Jag kommer definitivt vänta in 77” OLED på rätt pris, 2019 blev det ju 39900:-.
Jag hoppas på 29900:- i år då är det ett solklart köp!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2020, 18:07:32 »
Dom riktigt bra OLED över 70 ligger väl på över 60000:-  Sc:,h
Men frågan är om en vanlig dödlig ser skillnad på dom  :)

77 tum är då LG antar jag.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2020, 19:10:44 »
Ordinarie pris är väl just nu ca 60-70000:- men under black friday var det 39900:-
Sedan finns det endast en tillverkare av OLED-paneler och det är LG.
Endast bildbehandlingen skiljer mellan en LG och Panasonic alltså.
Jag anser att LG har mer av det jag vill ha men Panasonic kan i vissa fall ha marginellt bättre bildbehandling.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2020, 19:23:27 »
Ja panelerna gör LG , dessvärre måste jag säga då man tänker på deras luftvärmepumpar  ::)
Vilken man sen tycker är ”bäst”  av tex LG, Sony, Philips eller Panasonic är nog som sagt en smaksak .
Skiljer galet mycket i pris på tex Panasonics värsting på 65 tum och en ”vanlig” OLED och man måste ha galet bra syn och en fet plånbok samt förmodligen en del tv-nörd för att slänga upp 50000:- extra eller mer .

Mitt lilla problem är bra 75tum eller ännu bättre 65tum , bildytan lockar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2020, 19:50:56 »
Dagens skärmar är så ljusstarka , någon som testat Philips Ambiligt  ?   Om det känns "mjukare" för ögonen ?
Är själv i funderingar om en 55-65 tummare . Tittaravstånd 3,5  meter . Max pris ca ca 10000SEK
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2020, 20:16:32 »
Hajar inte riktigt vad du menar, en naturtrogen bild kan väl inte skilja sig i ljusstyrka om den inte är inställd manuellt på högre ljusstyrka ?
Har inte koll på Philips men trodde det där bling bling ljuset ”bakom” tv:n var ambilight men har tydligen riktigt dålig koll på Philips  ::)

Kul att det verkar vara lite intresse för att köpa nytt så man får lite input  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2020, 20:41:37 »
Dagens skärmar är så ljusstarka , någon som testat Philips Ambiligt  ?   Om det känns "mjukare" för ögonen ?
Är själv i funderingar om en 55-65 tummare . Tittaravstånd 3,5  meter . Max pris ca ca 10000SEK

Kan glädja dig med att på en LG OLED kan du ställa ljusstyrkan utan att det påverkar övriga parametrar.
Just nu är det dock en tävling i att vara ljusstarkast men det gäller HDR-material i första hand.
De flesta TV kan idag ställas in att återge i det närmaste korrekt bild, åtminstone rakt framifrån, sedan är vissa bättre på svärta än andra.

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic TV 75 tum
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2020, 20:51:14 »
Jag har en 65” och en 55” OLED och är extremt nöjd för en gång skull.
Jag kommer definitivt vänta in 77” OLED på rätt pris, 2019 blev det ju 39900:-.
Jag hoppas på 29900:- i år då är det ett solklart köp!

Kapar denna tråd med en fråga till Mike

Jag har förstått att du kan TV marknaden rätt så bra.
Kan du inte lägga upp en tråd när 77" Oled är kring 35000 och det är något som du tycker duger.
Jag är på jakt efter en OLED TV men ville gärna passera 65" om jag ändå ska handla.
Har idag en 52" LED som duger för stunden. Sitter på cirka 5-6 meter så den är liten

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!