Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjare med bergvärmepump  (läst 22050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #45 skrivet: 08 februari 2008, 14:51:24 »
Vid den temperaturen ska inte maskinen stoppa så ofta.

Vi borde ha något handfast att utgå ifrån.
Tycker du gör så här.

1)
Först kolla att flödet är tillräckligt över värmepumpen.
Temperaturskillnaden mellan till/från värmepump måste vara mindre än den starthysteres som satts (5 grader?) för att det ska fungera bra. Givaren sitter i princip i tillflödet från VP så är den större kommer den att stå och slå till och från.

2)
Om det är ok så är frågan om du kör så hög radiatortemp så att det kan vara det som gör att maskinen slår ifrån (du nämner 70 grader). Temperaturen i botten på tanken. dvs till värmepump får under inga omsändighter gå över ca 48-50 grader för att det ska fungera.

Om det är så kan du sänka radiatorflödet

Berätta hur det går...


mvh
Uddo   



1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #46 skrivet: 08 februari 2008, 21:43:05 »
Vid den temperaturen ska inte maskinen stoppa så ofta.

Vi borde ha något handfast att utgå ifrån.
Tycker du gör så här.

1)
Först kolla att flödet är tillräckligt över värmepumpen.
Temperaturskillnaden mellan till/från värmepump måste vara mindre än den starthysteres som satts (5 grader?) för att det ska fungera bra. Givaren sitter i princip i tillflödet från VP så är den större kommer den att stå och slå till och från.

2)
Om det är ok så är frågan om du kör så hög radiatortemp så att det kan vara det som gör att maskinen slår ifrån (du nämner 70 grader). Temperaturen i botten på tanken. dvs till värmepump får under inga omsändighter gå över ca 48-50 grader för att det ska fungera.

Om det är så kan du sänka radiatorflödet

Berätta hur det går...
Du kanske är bättre på detta än jag.

1. Är INTE sant om du har ett tvÃ¥ rör system och stryper elementen för mycket kommer sÃ¥ kommer du att fÃ¥ tillbaka en retur som är mindre än 5 graders skillnad i förhÃ¥llande till framledning, dvs framledning - retur < 5 grader.  (dÃ¥ faller dessutom punkt tvÃ¥). Kan vara annat om du har för kraftigt dimensionerade element, men det borde inte vara sÃ¥ dÃ¥ framledningstemperaturen verkar vara rätt hög.

2. 70 grader är på elpatronen den sitter i toppen som du vet. att ha denna ställd så högt kan precise säger ställa till det speciellt om det är en tidigare modell av ecoheat utan skiktpåten.

Jag vill fortfarande veta mer om elementen och hur temperaturen är på dessa och fördelningen av värmen är.

70 grader på elpatronen genom att ställa den svarta ratten (bertil skräcken) är FEL och ställer bara till det. Den är i huvudsak till för att användas vid ett kompressor haveri så att huset INTE blir utan värme. STÄLL ned den till 30 grader eller F.

Är det problem med varmvattnet sÃ¥ till 99% beror det pÃ¥ att du har stort flöde pÃ¥ pÃ¥ varmvattnet, det innbär att vattnet inte hinner värmas upp och de flesta fixar felet genom att öka temperaturen pÃ¥ eldelen. sätt istället  en strypning pÃ¥ varmvattnet sÃ¥ du inte kan tappa varmvattnet för fort. köp tex ett snÃ¥l spolande dusch munstycke. 

Du kommer att spara en massa pengar på det.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #47 skrivet: 11 februari 2008, 09:50:30 »
Vid den temperaturen ska inte maskinen stoppa så ofta.

Vi borde ha något handfast att utgå ifrån.
Tycker du gör så här.

1)
Först kolla att flödet är tillräckligt över värmepumpen.
Temperaturskillnaden mellan till/från värmepump måste vara mindre än den starthysteres som satts (5 grader?) för att det ska fungera bra. Givaren sitter i princip i tillflödet från VP så är den större kommer den att stå och slå till och från.

2)
Om det är ok så är frågan om du kör så hög radiatortemp så att det kan vara det som gör att maskinen slår ifrån (du nämner 70 grader). Temperaturen i botten på tanken. dvs till värmepump får under inga omsändighter gå över ca 48-50 grader för att det ska fungera.

Om det är så kan du sänka radiatorflödet

Berätta hur det går...
Du kanske är bättre på detta än jag.

1. Är INTE sant om du har ett tvÃ¥ rör system och stryper elementen för mycket kommer sÃ¥ kommer du att fÃ¥ tillbaka en retur som är mindre än 5 graders skillnad i förhÃ¥llande till framledning, dvs framledning - retur < 5 grader.  (dÃ¥ faller dessutom punkt tvÃ¥). Kan vara annat om du har för kraftigt dimensionerade element, men det borde inte vara sÃ¥ dÃ¥ framledningstemperaturen verkar vara rätt hög.

Är sant, menar naturligtvis värmepumpens temperaturer (i.e. tempfall över växlaren), inte radiatorkretsens.

Och om man stryper radiatorflödet så minskar inte temperaturfallet, det ökar.

Syftet med denna operation är att felsöka på ett systematiskt sätt för att kunna utesluta en sak i taget, och enklast är att först validera VP funktion.

Vill man spekulera så ligger det nära tillhands att tro att värmebehovet minskat i och med isolering mm och att det är det som ligger bakom problemen men jag tycker det är för tidigt för det.
« Senast ändrad: 11 februari 2008, 09:52:04 av Uddo »
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #48 skrivet: 11 februari 2008, 10:50:30 »
Citera
Är sant, menar naturligtvis värmepumpens temperaturer (i.e. tempfall över växlaren), inte radiatorkretsens.
OK :)

Citera
Och om man stryper radiatorflödet så minskar inte temperaturfallet, det ökar.
Det beror på hur hårt du stryper dina radiatorer eller...

Jag vill gÃ¥ andra vägen, se till att elementen levererar maximalt med värme och det är genom att kolla elementen och fÃ¥ dessa sÃ¥  jämnvarna som möjligt. Vanligt fel är att elementen är strypta för att passa oljebrännare och att termostater är kvar och hindrar flödet.

SEDAN att ha eldelen satt till 70 grader, kan få vp att spunka ur (via svarta ratten eller meny inställning). temporärt kan detta vara OK (tex många skall dusha)

Om det är så att värme behovet minskat pga isolering fönsterbyte mm, så verkar detta felaktigt motverkats på något sätt man stryper på termostater. i stället för att strypa på VP'n.

Skulle vara kup om vi fick lite feedback från strumpan.



CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #49 skrivet: 11 februari 2008, 11:30:06 »
Citera
Och om man stryper radiatorflödet så minskar inte temperaturfallet, det ökar.
Det beror på hur hårt du stryper dina radiatorer eller...

När flödet minskar måste delta T öka för at behålla samma effekt.
Jämför så här, om du stryper med termostaten så flödet minskar blir ju elementet kallare nertill.

« Senast ändrad: 11 februari 2008, 11:32:16 av Uddo »
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #50 skrivet: 11 februari 2008, 12:31:01 »
Jag kanske har missförstÃ¥tt allt men har inte ett tvÃ¥ rörs system en "bypas" sÃ¥ att utgÃ¥end Vb f kommer fram till nästa element och blir Ã¥ter till VP (blir Vb r).  Det jag kan se är att Delta T över elementet ökar,  sedan om det marginellt ökar eller minskar mellar vb f och VB r är enligt mig oväsentligt pÃ¥ CTC.
 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #51 skrivet: 19 februari 2008, 11:48:55 »
Skulle vara lite kul om vi fick höra hur det går strumpan ...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad strumpan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #52 skrivet: 21 februari 2008, 09:22:58 »
Hej! Ja det har stÃ¥tt lite stilla här ett tag, vi har en bebis pÃ¥ gÃ¥ng inom de närmaste dagarna sÃ¥ värmepumpen kommer lite i andra hand just nu! Jag har dragit ner värdet vid -15 till 48 nÃ¥nting och det fungerar bra, har fullt drag pÃ¥ elementen, men ska fÃ¥ lite hjälp med att fylla pÃ¥ vatten i elementen och lufta dessa. Förra ägaren visste inte hur man gör sedan bergvärmen drogs in, bara hur han gjorde innan.  ???
Antalet start-stopp har minskat lite men är fortfarande rätt många, runt 40.

Men jag känner att jag inte kan göra så mkt tills jag har fått fylla på elementen, en polare ska komma hit och kolla hur man gör.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #53 skrivet: 22 februari 2008, 13:55:45 »
Jag ökade start/stopp diff från 5 till 8 grader, vilket innebar minskat antal starter från runt 40 till 30-32 per dygn. Märker ingen skillnad i vv eller inomhuskomfort det var ett bra drag.
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!