Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare med bergvärmepump  (läst 22050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #30 skrivet: 06 februari 2008, 11:39:06 »
Jag har läst denna tråd med intresse eftersom jag också har "förhållandevis" många starter med min EcoHeat 8.5, runt 35-45 per dygn nu när temperaturen ligger från +2 till -2 ute. (Har för övrigt också 1-rörs system, som fungerar bra...)
Men hjälp mig med logiken här:

- Om man minskar pumpens börvärde vid -15 från 54 till t ex 47 (i mitt fall) så borde väl det innebära ännu fler starter och kortare gångtider?

- Om man lyckas med att justera sin värmekrests så att den effektivt avger värmen så kommer väl även det att bidra till en ökning av antalet starter om man har en överdimensionerad pump. Eller om man justerar börvärdet så att det överensstämmer, åtminstonde inte minska antalet starter?

Min pump ligger på ett börvärde på 39-40 grader under ovan nämnda förhållanden och VPmin satt till 34, så när den gör en normal körning så går den från 34 till 39-40 grader. Vilket den gör på ett nafs o sedan stannar. Så egentligen skulle jag ju vilja att den hade lite högre börvärde än 39-40 grader, för att minska antalet starter. Om det går...? För sänker jag VPmin ännu mer så kommer varmvattnet att bli lidande...
Till saken hör att jag ligger på 6-7 grader in på KB, så ett högre börvärde borde inte påverka COP så negativt?
« Senast ändrad: 06 februari 2008, 11:42:39 av lajo01 »
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #31 skrivet: 06 februari 2008, 18:33:46 »
Nä med 35-40 starter så blir de inte mer än 3 i COP oavsett kb. Dit med en volymtank om du är intresserad av att höja din COP
35-40 starter de är 1 vecka för mig
Mest kyla men lite värme också

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #32 skrivet: 06 februari 2008, 19:11:59 »
Min pump ligger på ett börvärde på 39-40 grader under ovan nämnda förhållanden och VPmin satt till 34, så när den gör en normal körning så går den från 34 till 39-40 grader. Vilket den gör på ett nafs o sedan stannar. Så egentligen skulle jag ju vilja att den hade lite högre börvärde än 39-40 grader, för att minska antalet starter. Om det går...? För sänker jag VPmin ännu mer så kommer varmvattnet att bli lidande...
I den kodade fabriksinställningen kan du ändra 'diff K stt/stp' frÃ¥n default 5ºC -> ex. 7ºC och testa.  Sc:,h
Det innebär att om du nu vid ett tillfälle har ett börvärde för framledning på 35 ºC, så jobbar värmepumpen normalt mellan 35 och 40ºC, och om du ändrar enl ovan så blir det mellan 35 och 42ºC.
Det innebär färre starter, men oxå lite längre mellan 55ºC-körningar så i värsta fall kan varmvattnet bli lidande även då.

En helt annan sak är att omsättning pÃ¥ radiatorvattnet kan vara hög, se om det gÃ¥r att minska hastigheten pÃ¥ cirk-pumpen (eller strypa pÃ¥ returledningen) för dÃ¥ kyler man inte ner vattnet i vp lika fort och behöver en ny vp-start. Men det är givetvis husets värmebehov som styr hur mycket som behövs  *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #33 skrivet: 06 februari 2008, 19:52:17 »
Du kan ju alltid höja inomhustempen   ;D ;D ;D
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #34 skrivet: 06 februari 2008, 20:36:54 »
Vill bara göra ALLA uppmärksamma på attt vi nu verkar prata om två varianter av CTC ecoheat, dvs V2 och V3. och att dessa INTE har samma inställningar. Detta kan bliförvirrande när de varvas.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #35 skrivet: 07 februari 2008, 07:57:45 »
Nä med 35-40 starter så blir de inte mer än 3 i COP oavsett kb. Dit med en volymtank om du är intresserad av att höja din COP
35-40 starter de är 1 vecka för mig

Jag förstår inte riktigt vad antalet starter har med COP att göra... ??? Många starter o korta gångtider vid låga temperaturer borde väl ge högt COP, kompressorn är väl effektivast vid låga temperaturer? Annars kunde man ju likaväl fullkondensera jämt...?

CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #36 skrivet: 07 februari 2008, 08:02:19 »
Min pump ligger på ett börvärde på 39-40 grader under ovan nämnda förhållanden och VPmin satt till 34, så när den gör en normal körning så går den från 34 till 39-40 grader. Vilket den gör på ett nafs o sedan stannar. Så egentligen skulle jag ju vilja att den hade lite högre börvärde än 39-40 grader, för att minska antalet starter. Om det går...? För sänker jag VPmin ännu mer så kommer varmvattnet att bli lidande...
I den kodade fabriksinställningen kan du ändra 'diff K stt/stp' frÃ¥n default 5ºC -> ex. 7ºC och testa.  Sc:,h
Det innebär att om du nu vid ett tillfälle har ett börvärde för framledning på 35 ºC, så jobbar värmepumpen normalt mellan 35 och 40ºC, och om du ändrar enl ovan så blir det mellan 35 och 42ºC.
Det innebär färre starter, men oxå lite längre mellan 55ºC-körningar så i värsta fall kan varmvattnet bli lidande även då.

En helt annan sak är att omsättning pÃ¥ radiatorvattnet kan vara hög, se om det gÃ¥r att minska hastigheten pÃ¥ cirk-pumpen (eller strypa pÃ¥ returledningen) för dÃ¥ kyler man inte ner vattnet i vp lika fort och behöver en ny vp-start. Men det är givetvis husets värmebehov som styr hur mycket som behövs  *vinkar*

OK, ska prova diff inställningen, den verkar användbar. Vi är inga storkonsumenter av VV och elpatronen kan få koka lite vatten om så skulle behövas.

Cirkpumpen är i läge 2, vet inte om jag vill gå ner på 1 eftersom huset är i tre våningar.

Idén om volymtank har jag haft sedan jag sett avensis äventyr här på forum, men tänkte kombinera den med solfångare i framtiden. Plånboken håller fortfarande på att återhämta sig från VP installationen i höstas... :)
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #37 skrivet: 07 februari 2008, 08:23:13 »
Nä med 35-40 starter så blir de inte mer än 3 i COP oavsett kb. Dit med en volymtank om du är intresserad av att höja din COP
35-40 starter de är 1 vecka för mig

Jag förstår inte riktigt vad antalet starter har med COP att göra... ??? Många starter o korta gångtider vid låga temperaturer borde väl ge högt COP, kompressorn är väl effektivast vid låga temperaturer? Annars kunde man ju likaväl fullkondensera jämt...?

JAg är också undrande över Luckymans påstående. Vad finns det för belägg för att det är så?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #38 skrivet: 07 februari 2008, 17:20:45 »
Det finns nog hur mkt som helst skrivet om detta.
För det första COP 5 eller 7 de kvittar på årsbasis hamnar man på över 3 så är det bra eller 3,2 som de bättre vp ger, så jag är så trött nät de undrar 4,3 eller 5,4, kallare eller varmare??
Sen med mer starter så blir ju driftkostnaden högre vilket motsvarar på svenska högre förbrukning för samma värme, vilket i sin tur sänker COP!!
För de 3e, så håller inte en kompressor med 40 starter/dygnet inte lika länge som en med hälften så drar det kostnadsbytet ner COP till botten ;D
Varför är en inverter effektivare än en on-off??
« Senast ändrad: 07 februari 2008, 18:27:58 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #39 skrivet: 07 februari 2008, 18:20:58 »
Det finns nog hur mkt som helst skrivet om detta.


Då kanske vi kan få en hänvisning till något skrivet med substans i.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #40 skrivet: 07 februari 2008, 18:29:15 »
Vad jag har läst om kompressorn i moderna luft/vatten-pumpar, så är kompressorn (scroll) dimensionerad för att hålla cirka 420 000 starter, det kan man läsa bl a på FAQ-sidan här på forumet. Det innebär att kompressorn håller cirka 28 år med 40 starter per dygn, så just den biten behöver man nog inte oroa sig för.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #41 skrivet: 07 februari 2008, 18:45:02 »
Det låter ju bra, men förstår inte varför jag är ute och byter 10- åriga Copeland scrollar på löpande band Sc:,h
Men de som de menar kanske inte har hunnit ut än Sc:,h
Mest kyla men lite värme också

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #42 skrivet: 07 februari 2008, 19:02:58 »
Det låter ju bra, men förstår inte varför jag är ute och byter 10- åriga Copeland scrollar på löpande band Sc:,h
Men de som de menar kanske inte har hunnit ut än Sc:,h

beror detta på antal start/stopp eller är det någon annan anledning?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #43 skrivet: 07 februari 2008, 23:16:26 »
Först, Nu är vi lite offtopic här.....


- Om man minskar pumpens börvärde vid -15 från 54 till t ex 47 (i mitt fall) så borde väl det innebära ännu fler starter och kortare gångtider?

- Om man lyckas med att justera sin värmekrests så att den effektivt avger värmen så kommer väl även det att bidra till en ökning av antalet starter om man har en överdimensionerad pump. Eller om man justerar börvärdet så att det överensstämmer, åtminstonde inte minska antalet starter?

Som jag ser det :
justera elementen så de blir så jämn varma som möjligt, det innebär att maximalt vatten finns att tillgå för VP'n och ökar gång tiden för kompressorn och minska start och stop. Om vi nu sänker bör värdet vid -15, för att inte det skall bli varmare inomhus borde minska tiden kompressorn går då den snabbar/lättare kommer upp till börvärdet. Det innebär en kwh besparing då kompressorn dra mindre energi vid lägre temperaturer me &så öka start och stopp.

Frågan är bara om detta är ett nollsummespel eller inte. Min uppfattning är att trots detta minskar start och stopp lite. MEN detta är bara vad jag tror, det kan till och med vara så att start och stopp ökar.

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nybörjare med bergvärmepump
« Svar #44 skrivet: 07 februari 2008, 23:19:58 »
Det låter ju bra, men förstår inte varför jag är ute och byter 10- åriga Copeland scrollar på löpande band Sc:,h
Men de som de menar kanske inte har hunnit ut än Sc:,h
Ny teknik för värme pumpar, och dessa igentligen inte var byggda för värmepumpar ???


@strumpan:
Hur är det med dina element och strypningen av dessa ??
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!