Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll  (läst 2221 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gabbie

  • Gäst
Gabbie
CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« skrivet: 18 november 2021, 21:40:28 »
Hejsan. Jag har precis flyttat in i en gård byggd sent 1800-tal, uppvärmning sker med en vedeldad CTC v20, årgång -99 tror jag. Ingen ackumulatortank.

Jag har i stort sett ingen aning om vad jag gör, har inte vågat mig på några knappar eller ventiler eller något, men har med hjälp av manualen åtminstone lyckats hålla det någorlunda varmt här. Dock så gick det lite segt att få eld de senaste dagarna, så rensade ur askan från påfyllningslucka- och asklucka, samt så var vinkelröret uppepå i stort sett helt igentäppt, så swishade runt en lång stålvajersak tills allt åkt ner i askluckan och jag kunde ta ut det.

Till problemet, nästa eldningsstillfälle kunde jag inte dra ut spjället alls, satt tok-fast, får inte loss sotluckan heller. Med lite våld och envishet så fick jag loss spjället och det verkade funka som det ska, kan känna med handen genom hålet i taket på påfyllnadsluckan att spjället stängs och öppnas som det ska (antar jag, inte varit där och känt tidigare). Men sen dess så går det inte att elda alls om inte spjället är helt utdraget. För jag in det ens tills första hacket så bolmar det ut rök från den stängda påfyllningsluckan, och elden kvävs omedelbart. Det brinner på bra när spjället är helt utdraget som sagt, så antar att felet inte är längre upp i skorstenen eller liknande.

Någon som har tips på hur jag löser detta? Tvinga upp sotluckan? Den har inte ens "låsbollarna" kvar så verkar vara fastklämd eller något. Undrar om mitt petande i vinkelröret kan ha lossat på nåt skit som täppt till där kanske?

Till saken hör också att jag bor här ensam så jag har ingen annan att fråga, och jag blev nyligen av med jobbet efter nästan 3 års sjukskrivning, så att ringa hit en expert eller liknande är dessvärre inte en ekonomisk möjlighet just nu.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« Svar #1 skrivet: 18 november 2021, 22:02:22 »
Du säger flyttat in, har det eldats i pannan för dig, kolla i skorsten så du inte bo där. kråkorna gillar bygga på i sådana. Kan du lägga en ficklampa i skorsten eller sot lucka och gå upp på taket och se om du ser lyset nerifrån. Pipan kan vara lite krokigt murad men något ljus ska du kunna se.

Gabbie

  • Gäst
Gabbie
SV: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« Svar #2 skrivet: 18 november 2021, 22:09:21 »
Jodå, skulle specificerat, mina bröder bodde här tidigare, skorstenen rensades i somras, och har eldat regelbundet i ett par veckor nu. Gått felfritt tills rensningen jag gjorde igår. Och med spjället helt öppet så brinner det bra och kommer rök ur skorstenen, så tror felet är mer kopplat till spjället.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« Svar #3 skrivet: 18 november 2021, 22:20:38 »
Ryker det in även när pannan är varm och då ska det vara ett bra drag i skorstenen. Du kan se hur draget är i pipan genom att hålla ett ljus där och ändra på spjället, vet inte men om spjället är stängt så kanske ljuset släcks. Kolla så inte baypassspjälet bråkar, man tänder med det öppet och när pannan är varm stänger man det, rökgaserna får då en längre väg att avge värmen. Har du manualen för den.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« Svar #4 skrivet: 19 november 2021, 03:23:27 »
Ja, tänder alltid med spjället öppet, och när det tagit fyr så stänger jag. Alltid funkat jättebra. Nu är det skitsamma hur rejält det brinner, stänger jag spjället så börjar det bolma ur rök från alla tänkbara springor och elden dör på sekunder. Har manual men finns inte direkt nån felsökning, enda jag kan komma på är att nåt har täppt till bypass-spjället.  Får kika på det imorgon, om jag får loss den jävla luckan.

Ryker det in även när pannan är varm och då ska det vara ett bra drag i skorstenen. Du kan se hur draget är i pipan genom att hålla ett ljus där och ändra på spjället, vet inte men om spjället är stängt så kanske ljuset släcks. Kolla så inte baypassspjälet bråkar, man tänder med det öppet och när pannan är varm stänger man det, rökgaserna får då en längre väg att avge värmen. Har du manualen för den.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« Svar #5 skrivet: 19 november 2021, 07:01:10 »
Har du en flock kajor i närheten så bygger de snabbt bo i skorstenen.
En undran jag har är varför du vill stänga spjället så länge det brinner - det låter väl som nåt man inte gör?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« Svar #6 skrivet: 19 november 2021, 07:55:39 »
Jag antar vi talar om det kombinerade baffel/direktspjället, så det ska mycket riktigt vara stängt när elden tagit sig.

Saknar någon manualen så finns den (i skrivandes stund) här: https://ctc.se/file-download/21cd79394a4105034243629d54614d02.pdf

Jag tycker det låter som en tänkbar förklaring till problemet är att det vid sotningen/uraskningen blivit stopp i rökgaskanalen någonstans före direktspjället, kanske just vid "Pos. 1" som i manualen pekas ut som särskilt viktig att kolla (se bifogad bild.)
« Senast ändrad: 19 november 2021, 08:01:10 av Capt.M »
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« Svar #7 skrivet: 19 november 2021, 11:32:19 »
Öppna upp luckan där spjället är och se. kanske fullt med sot där. Sen det med pannan det är en underbrännare och primärluften är den som  ska ge syre till fyren. Sekundärluften , längst ner, om den är öppen för mycket så kommer det att ryka i genom övre luckan. Det ska bara pysa in lite i den nedre luckan och luckan primär öppnas upp mycket. Sen en sak som är viktig, du ska elda efter rökgastempen som är direkt efter pannan mot skorstenen, mellan 180 -240 C inte mer, strypes in med att primären stryps lite. En panna är gjord för att ta åt sig en viss kW och din är en liten en på 20 kW och kan inte ta åt sig mer, oavsett om du sprängeldar den, bara kråkorna som trivs.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« Svar #8 skrivet: 19 november 2021, 12:30:20 »
Har du en flock kajor i närheten så bygger de snabbt bo i skorstenen.
En undran jag har är varför du vill stänga spjället så länge det brinner - det låter väl som nåt man inte gör?

Har inte sett kajor eller några andra fåglar i närheten av skorstenen alls.
Det står i manualen att man inte ska elda med spjället helt öppet i mer än typ en kvart, men helt ärlig osäker på varför. Något med rökgaser, tror jag? Själv har jag stängt när det brinner för att strypa syrestillgången lite, så att det inte brinner upp för snabbt. Har varit idén iaf.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC v20, ryker in och kväver elden vid stängt spjäll
« Svar #9 skrivet: 19 november 2021, 12:38:44 »
Tack, ska kolla sotluckan, just nu sitter den fast på något sätt, men ska få upp den på något sätt.

Jag har läst om rökgastemp, men det är fortfarande förvirrande. Hur ser jag den? Enda temp-mätare jag sett är en direkt efter cirkulationspumpen uppepå pannan, och den visar sällan mer än 40⁰, när jag eldat ett tag. Ska ner och kolla ordentligt efter en annan mätare, men finns nåt annat sätt att veta?

Öppna upp luckan där spjället är och se. kanske fullt med sot där. Sen det med pannan det är en underbrännare och primärluften är den som  ska ge syre till fyren. Sekundärluften , längst ner, om den är öppen för mycket så kommer det att ryka i genom övre luckan. Det ska bara pysa in lite i den nedre luckan och luckan primär öppnas upp mycket. Sen en sak som är viktig, du ska elda efter rökgastempen som är direkt efter pannan mot skorstenen, mellan 180 -240 C inte mer, strypes in med att primären stryps lite. En panna är gjord för att ta åt sig en viss kW och din är en liten en på 20 kW och kan inte ta åt sig mer, oavsett om du sprängeldar den, bara kråkorna som trivs.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!