Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av solfÃ¥ngaren till vedanläggningskrets  (läst 3558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Hej!

Jag har en Dalatanken 950 som jag ska ha som primär acktank i mitt system. Denna tank har två VV-slingor på totalt 22m (som jag har tänkt använda för just VV), men saknar solslinga. Jag har köpt en solfångaranläggning bestående av 6st solfångaren (Finspångs Solvärme AB), god för ca 8400kWh/år med egen värmebärarkrets (propylenglykol) som jobbar mot en VVX. Jag håller på att skissa på ett värmesystem bestående av ovanstående solkrets samt en Baxi Solo Innova 50 vedpanna.

Total ackvolym är ~4600l, uppdelad på tre tankar. Sommartid när fastigheten inte behöver någon uppvärmning vill jag enbart använda solkretsen+primärtanken för VV, medan vintertid har jag tänkt "krana om" tankarna och elda mot samtliga tre.

Min fråga till er är hur jag ska koppla in solfångarna mot ovanstående värmesystem? :-)

Tackar för svar på förhand! :-)
/Aron

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av solfångaren till vedanläggningskrets
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2018, 17:13:30 »
Sidan 9 tänker jag passar bra om du bara tänker använda 1 tank pÃ¥ sommaren. https://www.sp.se/sv/units/risebuilt/energy/Documents/ETk/Handbok_biosol-version_2010-1.pdf 

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Inkoppling av solfångaren till vedanläggningskrets
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2018, 09:00:10 »
Sidan 9 tänker jag passar bra om du bara tänker använda 1 tank på sommaren. https://www.sp.se/sv/units/risebuilt/energy/Documents/ETk/Handbok_biosol-version_2010-1.pdf
Tack för svaret, jag ska studera skisserna noggrannt! ;-)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av solfångaren till vedanläggningskrets
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2018, 18:50:53 »
Stora frågan är väl om det finns några lediga anslutningar på tanken med vvb i? Du behöver ju koppla in din värmeväxlare någonstans på tanken så den kan ladda den utan att sabba skiktningen. Jag kopplade in mig på returen till pannan och sedan till ett ledigt uttag för elpatron som var ledigt. Då kunde jag få solfångaren att jobba med det kalla vattnet i botten av tanken i första hand. Innan dess var den inkopplad så det uppvärmda vattnet gick in i toppen av tanken och det sabbade skiktningen i de flesta fall eftersom solfångaren inte orkade värma vattnet uppåt 50 grader som det kunde skilja mellan botten och toppen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av solfångaren till vedanläggningskrets
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2018, 19:24:54 »
Dalatanken har utgÃ¥ngar sÃ¥ det räcker https://www.stocksbro.se/produkter/dalatanken.html  Ju större anslutningar som används ju mindre omrörning som stör skiktningen.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Inkoppling av solfångaren till vedanläggningskrets
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2018, 13:57:53 »
Stora frågan är väl om det finns några lediga anslutningar på tanken med vvb i? Du behöver ju koppla in din värmeväxlare någonstans på tanken så den kan ladda den utan att sabba skiktningen. Jag kopplade in mig på returen till pannan och sedan till ett ledigt uttag för elpatron som var ledigt. Då kunde jag få solfångaren att jobba med det kalla vattnet i botten av tanken i första hand. Innan dess var den inkopplad så det uppvärmda vattnet gick in i toppen av tanken och det sabbade skiktningen i de flesta fall eftersom solfångaren inte orkade värma vattnet uppåt 50 grader som det kunde skilja mellan botten och toppen.

// Magnus
Kanske en dum fråga, men går det inte att parallellkoppla sol-VVX-en med pannan?

P.S. Bifogar bild på min tank. Den har alltså två VV-kamflänsbatterier, men ingen dedikerad solslinga.

Funderar också på att koppla in en TVA i stället och sno den nedre slingan för solvärmen (men är osäker på hur detta påverkar skiktningen, samt om konvektionen blir optimal - nedre slingans övre muff sitter ju rätt högt).

Många frågor på en gång... :-)

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av solfångaren till vedanläggningskrets
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2018, 17:32:29 »
Ska du ha tva så kan du använda båda slingorna till sol. Bästa sättet att behålla skiktningen. En termisk ventil räcker för att optimera laddningen.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Inkoppling av solfångaren till vedanläggningskrets
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2018, 22:14:27 »
Ska du ha tva så kan du använda båda slingorna till sol. Bästa sättet att behålla skiktningen. En termisk ventil räcker för att optimera laddningen.
Det låter bra. Men dessa slingors anslutningspunkter (och kanske även kamflänsrörens tjocklek?) är väl dimensionerade för VV-urtag. Kommer detta inte att störa skiktningen i sig? Eller kan det avhjälpas med en termisk ventil? Du får gärna utveckla principen lite! :-)

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av solfångaren till vedanläggningskrets
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2018, 07:43:34 »
Du har 22mm slingor. Original solslingor i dalatanken är 18 mm men 22 går utmärkt. Har du en reglercentral som klara en växelventil med motor så är den lite säkrare i längden än den vanliga termiska.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!