Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: JordvärmefrÃ¥gor frÃ¥n en nybörjare!  (läst 4055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« skrivet: 03 januari 2009, 09:56:54 »
Hej!
Vi har precis köpt ett hus som har en jordvärmepump (TerraTherm) som är ca 10-15 Ã¥r gammal. Vad jag förstÃ¥tt finns inte tillverkaren kvar längre men det är ju en annan historia. Jag har för övrigt ingen aning om hur mycket slang som är nedgrävt i trädgÃ¥rden. Vi har en ackumulatortank pÃ¥ 500 liter kopplad till värmepumpen och även en gammal kombipanna som vi eldar i, som ocksÃ¥ är kopplad till acktanken. FrÃ¥gan är hur och om man överhuvudtaget ska köra värmepumpen när det är riktigt kallt ute? (10-15 minusgrader) Jag har fÃ¥tt för mig att man sÃ¥ sakteliga skapar "permafrost" i backen om man kör pumpen när tjälen slagit till. Eller hur gÃ¥r detta till egentligen? 
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2009, 11:38:30 »
Det är normalt ingen fara att köra jordvärme hela vintern, solen tinar upp marken på sommaren. Det som kan hända är att blommor och gräs kommer lite senare på den delen av trädgården på våren. Om marken är tjäl-känslig så kan den bli ojämn på våren om slingan är lite för kort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2009, 20:14:42 »
Det kan ju vara läge att kolla, medan den gamla VP funkar, vad du har för värden. Kolla temperaturen in och ut från jordslingan och in och ut från radiatorkretsen nu när det är skapligt kallt. Klarar VP att hålla huset varmt utan hjälp av pannan? Sådana saker kan vara bra att veta när det är dags för att förnya anläggningen.

 
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2009, 10:22:18 »
I natt var det 13-14 grader kallt ute och då orkade pumpen nätt och jämt hålla uppe temperaturen, går för fullt och "missar" då inställd temperatur med ca 0,5-1 grad, (inställd: 19,5 grader, uppmätt 18,8 grader), ut-temperatur på radiatorerna är 45 grader. Jag får ställa framledningtemperaturen manuellt, men detta är nog max vad VP mäktar med, tror den orkar upp i 52 grader eller något sådant.

Jag lyckades inte mäta temperaturen ut i jordslingan men in från marken håller den +3,2 grader just nu. Bra/dåligt?
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2009, 12:20:08 »
Jag lyckades inte mäta temperaturen ut i jordslingan men in från marken håller den +3,2 grader just nu. Bra/dåligt?

Det låter fantastiskt bra, normalt ligger det kring +1 till 0 så här års på jordvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2009, 13:13:48 »
OK, det var ju bra att höra. Kan det bero på att jag eldat rätt mycket den här hösten? Jordvärmen går i princip bara nattetid, ibland på dagtid om man varit borta.
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2009, 09:39:08 »
Jag har nu kommit på att jag har s.k direktförångning av köldmediet ut i backen. Så fungerar det kanske inte i moderna jordvärmepumpar? Nämner detta p.g.a att jag hade ovanligt "hög" tempertur in från marken på köldmediet, +3,2 grader. Följdfrågan är givetvis om dessa jordslingor går att använda då vi framöver behöver byta VP?
« Senast ändrad: 07 januari 2009, 09:42:02 av jeanlindroos »
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2009, 10:14:07 »
Det finns vp med direktförångning fortfarande idag
www.sirius.se
Men de större märkerna har idag inga sådana vp utan med dem måste man byta och ha en plastslang dim. 40mm i trädgården, du har kopparslinga dim. 12-15mm
Så troligt blir till att byta slingan eller lägga ner en ny
Mest kyla men lite värme också

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2009, 11:17:06 »
Det ante mig. Länken du skickade fungerade inte tyvärr.

Vad kan det kosta att gräva/byta ut slangen? Och hur mycket behöver jag? Vårt hus är 2.5 plan nyggt 1930, tilläggsisolerat och nya energifösnter 2006, och vi planerar att även inreda vinden och får då totalt 303 kvm att värma upp. Hur mycket slang kan det då gå åt? Jag misstänker även att föregående ägare av huset försökt sig på att borra ett bergvärmehål men misslyckats, det är numera en extra brunn för bevattning i trädgården bl.a... ;)
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2009, 13:44:08 »
med de maskiner jag tillhandahåller IVT så rent av så en 14 eller 17kw maskin
Slanglängd..... 2x400 eller 3x300meter
Men för att man eller den som ska ordna fram detta behöver titta/känna av ditt hus, för att få en rimlig uppfattning av värmebehov, jag säljer aldrig per telefon eller mail.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärmefrågor från en nybörjare!
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2009, 15:04:32 »
Det ante mig. Länken du skickade fungerade inte tyvärr.


http://www.siriusab.se/

Skall det vara. Men jag vet inte om det är något att satsa på.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!