Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron och periodisk höjning pÃ¥ F1245?  (läst 18398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #15 skrivet: 30 november 2010, 21:39:06 »
Delrapport.

Vid 57 ºC på returen slår växelventilen över ca 15 sekunder (till värme) och kyler ned. Verkar vara en funktion för den gör det varje gång.

Exprimentet fortsätter...

Hur varmt är vv i botten vid 57 i retur Sc:,h

Jag hade 54 ºC och började labba med vbpumpen vilket resulterade i "hög kond" eller nått sånt, och utvisning 20 min ;D
Återkommer när mina 20 straffminuter gått. Kanske får skjuta upp testet, vi har -15 ºC ute. Men jag gör ett försök till.

Är ju synd om du ska behöva frysa bära för att jag är nyfiken *roflmao* vad ligger kb in på i slutet av en värme körning är nyfiken på det med efter som vi har lika pumpar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kidde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #16 skrivet: 30 november 2010, 21:47:38 »
Jaha, då var jag tillbaka på forumet igen.
Hade en kompis här igår som kör samma panna men han hade direktverkande el innan och har gjort ett jättejobb och dragit alla rör och satt alla element själv. Han har ju då 2-rörssystem och "dubbla" radiatorer överallt.
Jag har enrörs och endast 2 dubbla radiatorer i källaren + några enkla och enbart enkla på markplanet.
Det han reagerade över när han var inne och ändrade i menyerna var att inget direkt hände efter diverse justeringar. På hans så händer det grejer direkt om han skulle ändra temperatur eller ändra någon pumphastighet osv, osv. Här var det ganska händelselöst.

Det "vi" gjorde var att ändra dels från värmekurva 10 och temp -2 till värmekurva 9 och -2. Därutöver ändrades pumphastighet på både köldbärare och värmebärare. Hängde dock inte med 100% då detta är ett svårt område för mig.

Start tillsats var mycket rätt ställd på -400 och den ändrade vi till -600 först. Idag när jag kom hem så gick tillsatsen då gradminuterna var uppe på 604 eller nåt sånt. Höjde då upp till -800 istället och ändrade kurva 9 till -3 på tempen. Efter ca en timme kollade jag pumpen igen och då var gradminuterna uppe i 802 och således gick eltillsatsen igen...
För en liten stund sen ändrade jag till -4 på värmekurva 9 och ändrade start tillsats till -1000. Vet ju att jag ändrar, men vet inte riktigt utgången av det hela???? Är ett nytt område för mig detta och skulle behöva en hel del malande med denna info. Andra siffror som kanske är intressanta för "panelen" är att vp klarar trycka upp framledningstempen i strax över 45 grader. Nu är det enligt vp:s givare drygt 10 minusgrader.
En annan högst relevant fråga: Varför ser man inte vad man skriver???? Scroll-listen i meddelandefönstret hoppar upp och ner hela tiden så man har ingen aning om vad man skriver...
Blir det så för er andra också?
Detta gör att jag inte skriver mer just nu om mina siffror utan hoppas på svar på detta först innan jag går djupare in i en ev diskussion.
/Kidde

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #17 skrivet: 30 november 2010, 22:08:03 »
Delrapport.

Vid 57 ºC på returen slår växelventilen över ca 15 sekunder (till värme) och kyler ned. Verkar vara en funktion för den gör det varje gång.

Exprimentet fortsätter...

Hur varmt är vv i botten vid 57 i retur Sc:,h

Jag hade 54 ºC och började labba med vbpumpen vilket resulterade i "hög kond" eller nått sånt, och utvisning 20 min ;D
Återkommer när mina 20 straffminuter gått. Kanske får skjuta upp testet, vi har -15 ºC ute. Men jag gör ett försök till.

Är ju synd om du ska behöva frysa bära för att jag är nyfiken *roflmao* vad ligger kb in på i slutet av en värme körning är nyfiken på det med efter som vi har lika pumpar.

Nä för f-n, jag slog upp en whisky och gasar vidare...

55.5 ºC varmvatten (vilket skulle bevisas)
ca 60 ºC vb fram
ca 57-58 ºC Vb retur

Vb fram och retur är svårt att avläsa då vexelventilen slår om när värdena börjar komma upp. Har nog inget direkt samband med returen som jag skrev tidigare då det varierar med olika pumphastigheter. Men över 58 på returen har jag inte sett.

Kb in är förvånande nog runt 1,8 ºC. Det ligger nog runt nollan vid värmeproduktion.

Oj Oj, nu bröt pumpen igen, hann inte se på vad och inga larm i loggen. Avslutar nog nu med 55,7 ºC på varmvattenladdningen Thumbsup

//2000
« Senast ändrad: 30 november 2010, 22:09:39 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #18 skrivet: 30 november 2010, 22:18:50 »
Får väl gratullera att du kunde köra legionella höjning utan patron även om det krävdes 2 försök ;D Kollar jag på min logg ligger vv tempen ca 5 grader lägre än vbr. Det kan vara en längre slinga i din beredare vet inte hur det går för andra med 1245or
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ludolf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klöverträsk, Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #19 skrivet: 30 november 2010, 22:23:59 »
Testade ikväll att köra legionella med blockerad tillsats. Pumpen går kanske 15min tillskottssymbolen tänds och släcks vilar 20 min startar går 3-4min tillskottssymbolen tänds och släcks direkt stannar vilar 20 min startar går 3-4min stannar då gav jag upp 52,5 i botten och 57,2 i topp. Cp:n på 50% tror framledning kom upp i ca 63 och returen ca 56. Varför går den bara nån minut och sen stannar? Inga larm i loggen.
Nibe F1245 12Kw 2x400m slang. Värmer ett hus byggt 1935 140+93 kvm samt ett garage 110 kvm

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #20 skrivet: 30 november 2010, 22:27:08 »
Får väl gratullera att du kunde köra legionella höjning utan patron även om det krävdes 2 försök ;D Kollar jag på min logg ligger vv tempen ca 5 grader lägre än vbr. Det kan vara en längre slinga i din beredare vet inte hur det går för andra med 1245or

Ja, man blir lite fundersam om hur legionella körningarna fungerar. Troligtvis är det något som skiljer mellan vanlig varmvattenkörning och legionella körning. Hmmmm, blir till att beställa fram en legionella körning på 60 ºC utan eltillsats och sätta sig framför pumpen igen. Men inte idag...

Ha det
//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #21 skrivet: 30 november 2010, 22:29:29 »
Testade ikväll att köra legionella med blockerad tillsats. Pumpen går kanske 15min tillskottssymbolen tänds och släcks vilar 20 min startar går 3-4min tillskottssymbolen tänds och släcks direkt stannar vilar 20 min startar går 3-4min stannar då gav jag upp 52,5 i botten och 57,2 i topp. Cp:n på 50% tror framledning kom upp i ca 63 och returen ca 56. Varför går den bara nån minut och sen stannar? Inga larm i loggen.


Så där höll min vp på när jag hade installerad eleffekt 0 fast den stog på drift auto efter 5 tim stog en varning i displayen att den försökt göra periodisk höjning i 5 tim och misslyckas. Pumpen bryter på endera hög retur 58 grader eller max framledning 65 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #22 skrivet: 30 november 2010, 22:31:05 »
Får väl gratullera att du kunde köra legionella höjning utan patron även om det krävdes 2 försök ;D Kollar jag på min logg ligger vv tempen ca 5 grader lägre än vbr. Det kan vara en längre slinga i din beredare vet inte hur det går för andra med 1245or

Ja, man blir lite fundersam om hur legionella körningarna fungerar. Troligtvis är det något som skiljer mellan vanlig varmvattenkörning och legionella körning. Hmmmm, blir till att beställa fram en legionella körning på 60 ºC utan eltillsats och sätta sig framför pumpen igen. Men inte idag...

Ha det
//2000

60 grader lär den inte klara kan inte bli högre än returen men lycka till återkom med rapport *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #23 skrivet: 30 november 2010, 22:36:40 »
Testade ikväll att köra legionella med blockerad tillsats. Pumpen går kanske 15min tillskottssymbolen tänds och släcks vilar 20 min startar går 3-4min tillskottssymbolen tänds och släcks direkt stannar vilar 20 min startar går 3-4min stannar då gav jag upp 52,5 i botten och 57,2 i topp. Cp:n på 50% tror framledning kom upp i ca 63 och returen ca 56. Varför går den bara nån minut och sen stannar? Inga larm i loggen.


Den bryter på något. Om du har första sidan under infofliken öppen (info 3). Den med "serviceinfo", "kompressorinfo","tillsatsinfo" och "larmlogg" på. Där tror jag att den meddelar i kompressorinforutan vad den bryter på. Där det normalt står "kör" eller är en timer som räknar ned när den brutit. Det står bara i några sekunder så man får vara snabb...Kan ju ha fel, såg det bara en gång.
Min tillsatssymbol tändes aldrig.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #24 skrivet: 30 november 2010, 22:38:35 »
Får väl gratullera att du kunde köra legionella höjning utan patron även om det krävdes 2 försök ;D Kollar jag på min logg ligger vv tempen ca 5 grader lägre än vbr. Det kan vara en längre slinga i din beredare vet inte hur det går för andra med 1245or

Ja, man blir lite fundersam om hur legionella körningarna fungerar. Troligtvis är det något som skiljer mellan vanlig varmvattenkörning och legionella körning. Hmmmm, blir till att beställa fram en legionella körning på 60 ºC utan eltillsats och sätta sig framför pumpen igen. Men inte idag...

Ha det
//2000

60 grader lär den inte klara kan inte bli högre än returen men lycka till återkom med rapport *vinkar*

Precis, jag vill ju veta vad som händer när den får en omöjlig uppgift...
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #25 skrivet: 04 december 2010, 15:03:58 »
Kollade i loggen efter en legionella körning vp går in med elpatron på 1 kw och ökar 1 kw per minut när den är uppe i 6 kw ligger den kvar i 5 min antar att det finns lika många elsteg när (om) vp behöver elstöd till värme. Min vp stannade på 6 kw för det är max installerad eleffekt hos mej.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #26 skrivet: 04 december 2010, 15:24:43 »
Kollade i loggen efter en legionella körning vp går in med elpatron på 1 kw och ökar 1 kw per minut när den är uppe i 6 kw ligger den kvar i 5 min antar att det finns lika många elsteg när (om) vp behöver elstöd till värme. Min vp stannade på 6 kw för det är max installerad eleffekt hos mej.

Jag har funderat en del på det där. Vad får du för mervärde på tidsfaktorn vid en legionellakörning? Jag har bara 5.5 totalt. Har inte fullkoll på när dessa tillkommit, men vid installationen första veckan i januari (burr) körde vi upp systemvärmen med tillsats. Sedan fick jag riva en yttervägg i februari (burr 2)pga vattenskada, mera tillsats och så har jag sett tillsats ett par ggr senaste veckorna. Ändå bara 5.5. Hmmm. Sc:,h
Hur mycket tillsats ger en legionellakörning?
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #27 skrivet: 04 december 2010, 15:37:29 »
Kollade i loggen efter en legionella körning vp går in med elpatron på 1 kw och ökar 1 kw per minut när den är uppe i 6 kw ligger den kvar i 5 min antar att det finns lika många elsteg när (om) vp behöver elstöd till värme. Min vp stannade på 6 kw för det är max installerad eleffekt hos mej.

Jag har funderat en del på det där. Vad får du för mervärde på tidsfaktorn vid en legionellakörning? Jag har bara 5.5 totalt. Har inte fullkoll på när dessa tillkommit, men vid installationen första veckan i januari (burr) körde vi upp systemvärmen med tillsats. Sedan fick jag riva en yttervägg i februari (burr 2)pga vattenskada, mera tillsats och så har jag sett tillsats ett par ggr senaste veckorna. Ändå bara 5.5. Hmmm. Sc:,h
Hur mycket tillsats ger en legionellakörning?
En körning gav 0.10 2 st 0.20 3 st 0.20 kan inte bli många kwh per år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #28 skrivet: 04 december 2010, 16:19:12 »
Kollade i loggen efter en legionella körning vp går in med elpatron på 1 kw och ökar 1 kw per minut när den är uppe i 6 kw ligger den kvar i 5 min antar att det finns lika många elsteg när (om) vp behöver elstöd till värme. Min vp stannade på 6 kw för det är max installerad eleffekt hos mej.

Jag har funderat en del på det där. Vad får du för mervärde på tidsfaktorn vid en legionellakörning? Jag har bara 5.5 totalt. Har inte fullkoll på när dessa tillkommit, men vid installationen första veckan i januari (burr) körde vi upp systemvärmen med tillsats. Sedan fick jag riva en yttervägg i februari (burr 2)pga vattenskada, mera tillsats och så har jag sett tillsats ett par ggr senaste veckorna. Ändå bara 5.5. Hmmm. Sc:,h
Hur mycket tillsats ger en legionellakörning?
En körning gav 0.10 2 st 0.20 3 st 0.20 kan inte bli många kwh per år.

Mina vänner, vi står inför en historisk händelse. Jag erkänner att jag har haft FEL. Något som jag inte gjort/har haft sedan någon gång på 80-talet.

Jag beställde fram en Legionella körning. Pumpen jobbade på fint tills den uppnått Vb fr/retur 61/57 ºC och vv drygt 52 ºC. Då bryter den på hög kondensator temp, slår över till tillskott och toppar upp de sista 2-3 graderna till 55 ºC. Detta resulterar i 0,1 tidsenhet tillsats.
Min slutsats är att det visst behövs tillsats för legionellakörningen och att jag haft fel. Men bara lite fel. Så lite att det inte märkts a:gl

Bryter din pump också Smurfen, eller är det något jag skall försöka justera bort?

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron och periodisk höjning på F1245?
« Svar #29 skrivet: 04 december 2010, 17:06:12 »
Kollade i loggen efter en legionella körning vp går in med elpatron på 1 kw och ökar 1 kw per minut när den är uppe i 6 kw ligger den kvar i 5 min antar att det finns lika många elsteg när (om) vp behöver elstöd till värme. Min vp stannade på 6 kw för det är max installerad eleffekt hos mej.

Jag har funderat en del på det där. Vad får du för mervärde på tidsfaktorn vid en legionellakörning? Jag har bara 5.5 totalt. Har inte fullkoll på när dessa tillkommit, men vid installationen första veckan i januari (burr) körde vi upp systemvärmen med tillsats. Sedan fick jag riva en yttervägg i februari (burr 2)pga vattenskada, mera tillsats och så har jag sett tillsats ett par ggr senaste veckorna. Ändå bara 5.5. Hmmm. Sc:,h
Hur mycket tillsats ger en legionellakörning?
En körning gav 0.10 2 st 0.20 3 st 0.20 kan inte bli många kwh per år.

Mina vänner, vi står inför en historisk händelse. Jag erkänner att jag har haft FEL. Något som jag inte gjort/har haft sedan någon gång på 80-talet.

Jag beställde fram en Legionella körning. Pumpen jobbade på fint tills den uppnått Vb fr/retur 61/57 ºC och vv drygt 52 ºC. Då bryter den på hög kondensator temp, slår över till tillskott och toppar upp de sista 2-3 graderna till 55 ºC. Detta resulterar i 0,1 tidsenhet tillsats.
Min slutsats är att det visst behövs tillsats för legionellakörningen och att jag haft fel. Men bara lite fel. Så lite att det inte märkts a:gl

Bryter din pump också Smurfen, eller är det något jag skall försöka justera bort?

//2000

Funkar lika hos mej med fast nu har jag sänkt cp för att få högre vbf tänkte få 65 grader fram och 58 retur samtidigt. Min pump bryter också på 57 grader fast dom ska gå till 58 grader huvuddunk vet inte varför men vid 58 grader syns ett larm nr 163 i loggen står nog för hög retur men den bryter vid 57 Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!