Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plast under trägolv=problem i grunden?  (läst 32696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #15 skrivet: 23 oktober 2010, 00:53:15 »
@ Roland: Lägg märke till att jag inte sa något om temperaturerna.
Det var ett exempel med en s.k. pedagogisk förenkling. Men du får
gärna anta att det är samma temperatur på båda sidor om fuktspärren
om du tycker att exemplet blir bättre då.

Se'n kan du ju gärna kommentera om det bara var en detalj i mitt exempel du
hängde upp dig, eller om du faktiskt tycker fuktspärren i golvet är OK...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #16 skrivet: 23 oktober 2010, 11:15:48 »
@ Roland: Lägg märke till att jag inte sa något om temperaturerna.
Det var ett exempel med en s.k. pedagogisk förenkling. Men du får
gärna anta att det är samma temperatur på båda sidor om fuktspärren
om du tycker att exemplet blir bättre då.

Se'n kan du ju gärna kommentera om det bara var en detalj i mitt exempel du
hängde upp dig, eller om du faktiskt tycker fuktspärren i golvet är OK...

Det är väl rimligt att anta att det är samma temperatur på bägge sidor om fuktspärren, det är ju en plastfolie som inte isolerar mycket. Är det +10 i krypgrunden och 85 % relativ fuktighet betyder det att vattenångans partialtryck är ca 10,5 mbar. Är det då +18 vid fuktspärren blir relativa fuktigheten där 51 % då vattenångans partialtryck där är detsamma som längre ner, 10,5 mbar.

Jag har kan inte inse att det, om det är samma temperatur och relativa fukthalt under huset i fallen med och utan fuktspärr, blir någon skillnad i fukthalt i golvet vid den nivå där det är +18 vare sig det finns fuktspärr eller inte. Detta under förutsättning att det i fallet där fuktspärr saknas sker ett luftflöde uppåt genom golvet och det är väl det normala.

Om det är vettigt med fuktspärr eller inte har jag inga synpunkter på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad canonball

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #17 skrivet: 24 oktober 2010, 19:18:30 »
min grund vad tycks?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #18 skrivet: 24 oktober 2010, 22:21:14 »
Ja, några kommentarer kan man väl tänka sig....

Finkornigt material som sand och gammalt murbruk är inte så lämpligt under huset.
Är materialet ditlagt eller står hela huset på sand? Om du behöver något som håller
plasten på plats så är natursten bättre.

Vad är det röda för nÃ¥got material. Det ser ju ut som storm i röda havet  ;D
Verkar vara ganska smala remsor, vilket inte är bra. Är materialet överhuvudtaget diffusionstätt?
Tycker du skall riva bort alltihop, kontrollera att inget organiskt material blir kvar på marken.
Jämna av och ersätt eventuellt ytlagret med kapillärbrytande material såsom tvättat grus.
Täck över med diffusionstät plast, sätt in en hygrometer och håll koll på vad den visar....
Blir det vattendroppar under plasten betyder det att den gör sin tjänst.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad canonball

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #19 skrivet: 25 oktober 2010, 07:43:55 »
Marken huset står på är sand. Det röda är faktiskt plasten. Under plasten blir det i bland lite blöt vilket tyder på att den gör sin sak,eller?

Vissa delar av min grund kommer jag inte åt att byta plasten men jag tror den funkar som jag har,har redan en mätare i grunden ca 1 år. Okt-April var den aldrig över 75% Inte förrän 22 Maj kom den över 75%. Under sommaren låg den på mellan 82-92% fram till 12 okt då den kom under 75 igen. Och detta trots att golvplasten blev inlagd i Feb.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #20 skrivet: 26 oktober 2010, 07:14:14 »
Under sommarmånaderna borde det vara tillräckligt varmt i grunden för att en kondensavfuktare skall fungera. Billigt och enkelt. 75% är på gränsen till hög fukt och lite åtgärder behövs på sikt för säkerhets skull.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!