Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solvärme i grunden  (läst 7765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solvärme i grunden
« Svar #15 skrivet: 29 augusti 2007, 12:19:12 »
Min kondensavfuktare har hållit RF vid <70% hela sommaren vid en snittenergiförbrukning av 5.2 kWh per dag. Jag har haft ca 16.5 grader. Antag att halva RFsänkningen åstadkoms av avfuktningen och andra halvan av temperaturökningen. Detta skulle medföra att man måste tillföra värme i storleksordningen 10 kWh per dag för att erhålla en tillräcklig avfuktning enbart med värme.

Hur mycket ger en luftsolfångare per dag?

Om du inte når upp detta värmetillskott är det risk att du enbart kör in lite uppvärmd fuktig luft i en alldeles för kall grund och du har inte vunnit något utan enbart förvärrat situationen.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solvärme i grunden
« Svar #16 skrivet: 29 augusti 2007, 13:14:44 »
Varför inte bara använda värmepumpen om man nu ska värma grunden, har man redan solpaneler sÃ¥ är det väl en sak men att införskaffa dessa i syfte att värma grunden verkar väl inte det mest kostnadseffektiva. Vill man även avfukta kan man väl vvx brine  till en krets med en bilkylare eller nÃ¥t. Detta förutsätter sÃ¥ klart bergvärme, har ni som skriver här inte sÃ¥dan sÃ¥ glöm mitt inlägg dÃ¥ ;)

Hmm.. känns kanske som en vanlig avfuktare är enklast och troligen billigast.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad bmos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Solvärme i grunden
« Svar #17 skrivet: 03 augusti 2008, 01:42:58 »
Hej!

Uppar tråden lite eftersom jag funderat på solvärme i min gamla torpargrund.

Min fundering på det hela är att skapa ett så energisnålt koncept som möjligt för att ventilera grunden och ändå ge den lite mysig värme.

Självklart måste ju uteluften avfuktas på något vis och jag ser följande framför mig:


Två luftsolfångare,
en sorptionsavfuktare (som ju vad jag vet inte behöver energi för själva torkprocessen utan för att rotera nån disk med sorptionsmedel),
en enkel styrning för att kunna välja recirkulation eller intag av ny frisk utomhusluft,
solceller.

Vad skulle detta kunna göra då?

Kanske skulle man på dagarna få hjälp med avfuktning och ventilation i grunden då solen styr allt:

1. Sol skiner på luftsolfångare och solceller
2. Uppvärmd luft från första solfångaren (ny/recirkulerad) passerar sorptionsavfuktaren (vars roterande disk drivs av solen ju) på väg in
3. Luft som ska ut ur grunden släpps (fläktas ut) ut eller recirkuleras i den första solfångaren
4. Den andra solfångaren har som enda uppgift att värma och torka den roterande disken i sorbtionsavfuktaren. På så sätt avges den fukt som disken tagit upp tidigare på sitt varv.

Så tänkte jag mig när jag funderade. Dock finns en rätt stor hake förutom att allt bara funkar när solen skiner. Solfångare nummer 2 skickar ju luft med samma luftfuktighet igenom disken och då borde ju diskens torkning inte bli särdeles välartad. Om inte man kopplar allt på nåt finurligt sätt förstås...som jag givetvis inte kommit på än...

Således, ska vi slå ihop skallarna och försöka komma på nåt smart som ger oss enkel avfuktning?

Utloggad bmos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Solvärme i grunden
« Svar #18 skrivet: 05 augusti 2008, 01:10:39 »
Kom precis på en möjlig lösning på sorbtionsskivetorkningsproblemet (låångt ord):

SolfÃ¥ngaren som ska torka disken ska naturligtvis ha ett lägre flöde än den första solfÃ¥ngaren. DÃ¥ ökar ju temperaturen högst avsevärt (hoppas jag) och den relativa luftfuktigheten sänks...Voila! Luften kan ta med sig ett fuktöverskott ut helt  plötsligt!

Undra nu vad en sorbtionsskiva kostar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!