Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Undvika grannfejd  (läst 8873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johans

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Undvika grannfejd
« skrivet: 04 oktober 2010, 14:26:23 »
Hej

Jag har en EcoAir 107 som enligt en granne ger ifrån sig störande ljud. Vi har ärvt installationen av tidigare ägare och vi själva lider inte av detta men jag vill inte att den ska orsaka osämja varför jag funderar på olika sätt att dämpa ljudet från pumpen utan att störa pumpens funktion.

Hur har andra gjort för att dämpa ljud? GÃ¥r det att dämpa effektivt? 

Installationsplatsen idag erbjuder inte sÃ¥ mÃ¥nga alternativ, antingen sätter jag en huv á la "väderstation" runt pumpen med snedställda lameller av nÃ¥got skivmaterial men den kommer i sÃ¥dant fall att sitta ca 1 dm - 2 dm frÃ¥n utblÃ¥set, jag vet inte om det automatiskt leder till att 107:an blir kortsluten luftmässigt? Alternativt sÃ¥ sätter jag upp ett plank 1,5 meter frÃ¥n pumpen (ev. med glasfiberplatta pÃ¥ fläktsidan för absorption). 


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undvika grannfejd
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2010, 16:16:27 »
Lägg inte ner för mycket jobb och pengar i onödan.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35829.msg331554#msg331554

För en del personer kvittar det vilka åtgärden man gör, det är inte bra ändå.
Billigaste åtgärden är kanske att beställa en bullermätning på en gång?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undvika grannfejd
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2010, 16:18:39 »
Vilken typ av störande ljud rör det sig om, lågfrekvent eller "susande" fläktljud.
Det lågfrekventa buller som ibland kan uppstå från en värmepump kan låta som en långtradare på tomgång utanför väggen, och kan säkert vara irriterande, men de rena fläktljuden bör inte störa.
Vet du varför tidigare ägare sålde?
Kanske är grannen typen som klagar på allt, och som gör det svårt att bo kvar...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Undvika grannfejd
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2010, 16:35:02 »
Titel för en ny biosucce?
Fläkten är värst.
En rysare full med skrämmande ljudeffekter, kalla kårar, och tryck i handlingen.
Eller kanske om övernaturliga ting?
En kondenserad berättelse om ett media som går upp i rök. Förångas....

Sorry kunde inte låta bli.
MÃ¥ndag
:-[

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Undvika grannfejd
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2010, 19:39:27 »
För mig är detta ett klassiskt fall....

I ungdomens dagar när volymen var för hög så höjde man 3 steg och senare sänkte 2 ( under hela kvällens lopp).
På så sätt fick vi njuta av musiken medan innehavaren av bostaden var nöjd.

Således producera högre ljud med något annat för att sedan "sänka volymen" vips så är alla nöjda. *roflmao*
   
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
SV: Undvika grannfejd
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2010, 19:53:23 »
  

Jag satte upp ett L format plank ca 180 från pumpen med stenull mot pumpen som suger upp ljudet. Obs. stenullen ska vara öppen. Jag satte galvat nät som håller isoleringen på plats och plank mot grannen så att ljudet inte studsar fram och tillbaka. Blev stor skillnad. Men det tyckte inte grannen. Men det är ju svårt att erkänna ett nederlag. ;D

[/quote]
« Senast ändrad: 04 oktober 2010, 19:54:54 av pirre »

Utloggad ErkanCTC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Undvika grannfejd
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2010, 19:57:59 »
Hej johans,

Det här med ljud (oljud) är mycket subjektivt men på frågan om det går att reducera ljud av värmepump, se följande länk till ett examensarbete i frågan:
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:206009/FULLTEXT01

För egen del har vi haft problem med grannens gamla luftvärmepump (IVT OPTIMA 700) som faktiskt lät som "en långtradare på tomgång" de senaste åren, tills ägaren lät byta fläktmotor och del andra vitala delar nu våras. Nu är det i princip tyst, så kanske är det något som behöver bytas ut i din värmepump (kolla med en CTC-installatör).

MVH
Erkan
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3, installerad mars -09.
Klassisk  1½-plans tegel/trä villa med källare frÃ¥n 1962, Lerum. Boyta 135 m2 (20-21 grader), + biyta pÃ¥ 85 m2 (källare 21 grader) + uterum vÃ¥r/höst+ 24 m2, totalt 244 m2.

Samtliga fönster (24 st) utbytta till lågenergi Elitfönster -07. Samtliga radiatorventiler och termostater utbytta till MMA. Självdrag. Braskamin Contura installerad -04 (ca: 1,5 kubik/säsong).

Har sänkt årsförbrukningen från totalt 33 000 kWh/år (tidigare ägarens elpanna) till runt 15 000 kWh/år. Två vuxna & två tonåringar.

Utfall 2021
Ecoair   6 476 kWh
Ecoel    2 498 kWh
hh-el    6 420 kWh
Totalt 15 394 kWh

Bytt givare samt styrkort två gånger pga fel på lågtryckpressostat (garantijobb). Dessutom själv bytt båda lagren i fläktmotorn 2021.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Undvika grannfejd
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2010, 20:12:45 »
Titel för en ny biosucce?
Fläkten är värst.
En rysare full med skrämmande ljudeffekter, kalla kårar, och tryck i handlingen.
Eller kanske om övernaturliga ting?
En kondenserad berättelse om ett media som går upp i rök. Förångas....

Sorry kunde inte låta bli.
MÃ¥ndag
:-[

;D
Kreativt skrivet för att vara måndag.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad johans

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Undvika grannfejd
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2010, 20:28:39 »
 

Jag satte upp ett L format plank ca 180 från pumpen med stenull mot pumpen som suger upp ljudet. Obs. stenullen ska vara öppen. Jag satte galvat nät som håller isoleringen på plats och plank mot grannen så att ljudet inte studsar fram och tillbaka. Blev stor skillnad. Men det tyckte inte grannen. Men det är ju svårt att erkänna ett nederlag. ;D

[/quote]

180 cm? 180 mm?


Utloggad johans

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Undvika grannfejd
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2010, 20:48:20 »
Hej johans,

Det här med ljud (oljud) är mycket subjektivt men på frågan om det går att reducera ljud av värmepump, se följande länk till ett examensarbete i frågan:
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:206009/FULLTEXT01

För egen del har vi haft problem med grannens gamla luftvärmepump (IVT OPTIMA 700) som faktiskt lät som "en långtradare på tomgång" de senaste åren, tills ägaren lät byta fläktmotor och del andra vitala delar nu våras. Nu är det i princip tyst, så kanske är det något som behöver bytas ut i din värmepump (kolla med en CTC-installatör).

MVH
Erkan

Mycket intressant uppsats! Frågan är om det är ok långsiktigt att sätta en skärm så nära fläkten? CTC 107:an är inte gammal alls.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Undvika grannfejd
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2010, 22:30:56 »
Lägg inte ner för mycket jobb och pengar i onödan.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35829.msg331554#msg331554

För en del personer kvittar det vilka åtgärden man gör, det är inte bra ändå.
Billigaste åtgärden är kanske att beställa en bullermätning på en gång?

Håller tyvärr med Carl..

men om du kan vrida Ecoairen 90 grader så får du en markant skillnad i bullerdiagrammet, som du kan se i installationsanvisningen. (Den är slangansluten)

En annan variant är att kolla med CTC om du kan byta till den nya tystare propellern.

Tyvärr tror jag som andra här: har grannen bestämt sig så är det bara hårda siffror från en auktoriserad bullermätning som gäller.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undvika grannfejd
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2010, 23:58:55 »
Och om så är fallet kanske du skall överväga ett 180 cm högt staket mellan dig och grannen, kalla det bullerskydd, men låt det vara ett grannskydd för dig...

Nu kanske jag låter negativ i överkant, men du kan väl pelja läget lite med grannarna och höra om din granne är en "gnällspik" rent generellt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
SV: Undvika grannfejd
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2010, 16:38:38 »
 

Jag satte upp ett L format plank ca 180 från pumpen med stenull mot pumpen som suger upp ljudet. Obs. stenullen ska vara öppen. Jag satte galvat nät som håller isoleringen på plats och plank mot grannen så att ljudet inte studsar fram och tillbaka. Blev stor skillnad. Men det tyckte inte grannen. Men det är ju svårt att erkänna ett nederlag. ;D


180 cm? 180 mm?


[/quote]




180 cm givetvis. Ctc rekommenderar ingenting närmre än 1 m ifrån pumpen.
« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 16:40:24 av pirre »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Undvika grannfejd
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2010, 21:13:26 »
Brännvinsadvokat...

är jag inte. Men har funderat en del på kommunernas självpåtagna (och som jag tycker - meningslösa men ansvarskrävande) roll som utfärdare av diverse tillstånd för värmepumpar. Inte bara bergvärme utan oxå LL och L/V pumpar.

Om man har fått ett sådant tillstånd av kommunen är det väl bara att sticka det i näbben på grannen när han klagar på att pumpen bullrar ... eller?

En fastighetsägargranne fick ett tillstånd att borra hål för VP på en nogrannt angiven plats. Tillståndet hade malts genom kommunens kvarnar ett halvår. Han hade inte borrat mer än 20m så träffade han på....tunnelbanan!

Men kommunen hade naturligtvis inte gjort något fel.
« Senast ändrad: 06 oktober 2010, 14:22:21 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Undvika grannfejd
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2010, 21:31:58 »
...
En fastighetsägargranne fick ett tillstånd att borra hål för VP på en nogrannt angiven plats. Tillståndet hade malts genom kommunens kvarnar ett halvår. Han hade inte borrat mer än 20m så träffade han på....tunnelbanan!
...
*roflmao*
Ibland känns det som man inte får full valuta för det man betalar i kommunalskatt.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!