Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F730: Trycket vill inte öka  (läst 366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pavlo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F730: Trycket vill inte öka
« skrivet: 26 november 2023, 12:03:18 »
Jag har luftat alla 4 ventiler på F730 och försöker nu att öka trycket till 1 bar. Men tryckmätaren vill inte röra sig då jag öppnar ventilen. Jag hör att vatten strömmar igenom. Det enda som händer är att spillvattenkoppen svämmar över. Var kan felet vara?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730: Trycket vill inte öka
« Svar #1 skrivet: 26 november 2023, 12:30:57 »
Trasig manometer ( inte ovanligt ) eller en massa skit i lilla hålet på den som ska känna trycket, ingen ventil då som är stängd. I bland sitter en sådan under för att kunna byta. En del har en en ventil under sig som stänger när man skruvar loss den. Finns för anslutning direkt bakåt eller rakt ner, men klurigt, det kan vara antingen 10 mm eller 12 mm, försök mäta med skjutmått på gängan. Foto i närbild på hela och så att anslutningen kommer med är bra.

EDIT Fel av mig det är bara en typ av avluftare som har ventil under sig. Så att byta manometern så blir det att ömma ner trycket till noll om det inte finns ventiler att stänga, brukar sitta vid exspansionskärlet eller på ett rör, då går det inte utan tappa ner.
« Senast ändrad: 26 november 2023, 12:42:08 av 25fOCUS »

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F730: Trycket vill inte öka
« Svar #2 skrivet: 27 november 2023, 10:53:41 »
Motionera säkerhetsventilen för värmesystemet och se till att det är stängd ordentligt. Kan vara skit där eller trasig?
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!