Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor slÃ¥r pÃ¥ och av, CTC GSI 12  (läst 964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
Kompressor slår på och av, CTC GSI 12
« skrivet: 29 november 2021, 07:51:46 »
Hej! Min ctc gsi 12 har i natt slagit till och från hela natten. Se kurvor, är det någon som vet varför den beter sig såhär? Den är ju frekvens styrd så den ska ju inte behöva gå såhär?

Mvh Rickard

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressor slår på och av, CTC GSI 12
« Svar #1 skrivet: 29 november 2021, 10:22:55 »
Kolla sÃ¥ inte värmebärarpumpen brÃ¥kar, även filtren om det finns ( skit i )  dÃ¥ kan tempen som VP tillverkar Ã¥ka jojo , med resultat att den tror att det är varmt nog. VP mÃ¥ste ha ett visst flöde över sig för att mÃ¥ bra

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Kompressor slår på och av, CTC GSI 12
« Svar #2 skrivet: 29 november 2021, 19:15:49 »
Testa sänk kurvlutning eller öppna termostaterna/se till att de verkligen öppnat fullt.
Temperaturen ska ställas på pumpen, inte på elementen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Kompressor slår på och av, CTC GSI 12
« Svar #3 skrivet: 29 november 2021, 19:32:08 »
Testa sänk kurvlutning eller öppna termostaterna/se till att de verkligen öppnat fullt.
Temperaturen ska ställas på pumpen, inte på elementen.

Termostaterna är helt öppna. Ang kurvlutningen så har jag både inne och utetempgivare spelar lutningen någon större roll då? Den styr ju som sagt på innetempen också.

Ang Delta t på radiatorkretsen så fick jag detta svar från CTC "optimal delta på 3-4 grader. Flödet bör ställas efter att få en så bra diff som möjligt, så långt flöde som möjligt utan att deltat blir högre än 5"

Vad anser ni om detta?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Kompressor slår på och av, CTC GSI 12
« Svar #4 skrivet: 29 november 2021, 22:25:55 »
Termostaterna är helt öppna. Ang kurvlutningen så har jag både inne och utetempgivare spelar lutningen någon större roll då? Den styr ju som sagt på innetempen också.

Ang Delta t på radiatorkretsen så fick jag detta svar från CTC "optimal delta på 3-4 grader. Flödet bör ställas efter att få en så bra diff som möjligt, så långt flöde som möjligt utan att deltat blir högre än 5"

Vad anser ni om detta?
Synd att det inte var enklare läsning än det jag skrev. Antog att det var första kylan och termostaterna började begränsa och pumpen gjorde allt för att bli av med beräknad energi "utan mottagare".

Innegivare brukar bara "späda grundinställningen" så är det för tokigt så hjälper den inte.
Testa sänk till 50, inaktivera innegivaren så den inte påverkar. Då kan du bedöma grundinställningen så den matchar ditt hus. Så temperaturen är konstant även när utomhustemperaturen svänger. Väl injusterat kan du slå på innegivaren så den kompenserar för solinstrålning till våren.

Det har varit mycket om delta på nätet bland olika tillverkare det senaste. Jag förstår inte varför det inte finns auto som ger optimalt för pumpens drift? De lär ju ha labtester på vad som är optimalt vid varje framledningstemperatur.
Finns det ingen auto kan du sätta så det blir så nära deras rekommendation som möjligt.

Generellt brukar radiatorer vara 5-8 grader. Golvvärme 4 grader. För mycket flöde är ingen nackdel om det är mer optimalt för pumpen. Men det har en tendens att ge strömningsljud som man kan bli tokig på. Då där får man lägga känslorna emellan tycker jag och köra lite högre delta så det blir tystare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!