Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad klarar en tryckstegringspump?  (läst 3934 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad klarar en tryckstegringspump?
« skrivet: 23 augusti 2015, 15:12:14 »
Jag har en borrad brunn, som numera endast används till bevattning. Nu har den dränkbara Flygtpumpen från 60-talet börjat ge upp.  En ny pump skulle inte betala sig på många decennier eftersom den kommunala vattentaxan har en stor del som är fast och en liten del som beror på förbrukningen. Däremot är vattentrycket alldeles för lågt för att det ska gå att vattna effektivt.
Alternativet är en tryckstegringspump. Kan man använda en vanlig ”pumpautomat”? En sådan kan väl suga 0,8 kp/kvmm? Vad kan man förvänta sig för flöde om inkommande vatten har ett statiskt tryck av 1,8 kp/kvmm och ett fritt flöde av 13 liter per minut i anslutningspunkten?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad klarar en tryckstegringspump?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2015, 09:55:12 »
Jag har en borrad brunn, som numera endast används till bevattning. Nu har den dränkbara Flygtpumpen från 60-talet börjat ge upp.  En ny pump skulle inte betala sig på många decennier eftersom den kommunala vattentaxan har en stor del som är fast och en liten del som beror på förbrukningen. Däremot är vattentrycket alldeles för lågt för att det ska gå att vattna effektivt.
Alternativet är en tryckstegringspump. Kan man använda en vanlig ”pumpautomat”? En sådan kan väl suga 0,8 kp/kvmm? Vad kan man förvänta sig för flöde om inkommande vatten har ett statiskt tryck av 1,8 kp/kvmm och ett fritt flöde av 13 liter per minut i anslutningspunkten?

Edit:
Efter en massa surfande tror jag mig förstå att det maximala flödet jag kan få efter en tryckstegringspump är mindre än 18 liter per minut. Det är vad pumpen kan suga från anslutningsstället. Är jag rätt ute?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad klarar en tryckstegringspump?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2015, 16:28:17 »
Du menar att du ska behålla och köra den gamla sänkpumpen och samtidigt använda en pumpautomat för att höja flödet?
det funkar, men exakt vilket flöde du får är ju svårt att säga när man inte vet kapaciteten på sänkpumpen.
Du får koppla ihop någon smart variant så pumpautomaten inte går utan sänkpump för då kommer den att suga ihjäl sig.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad klarar en tryckstegringspump?
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2015, 19:20:05 »
Du menar att du ska behålla och köra den gamla sänkpumpen och samtidigt använda en pumpautomat för att höja flödet?
det funkar, men exakt vilket flöde du får är ju svårt att säga när man inte vet kapaciteten på sänkpumpen.
Du får koppla ihop någon smart variant så pumpautomaten inte går utan sänkpump för då kommer den att suga ihjäl sig.
Nej, tanken var att höja trycket på det kommunala vattnet som inte ens har ett tryck på 2 kp/kvmm.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad klarar en tryckstegringspump?
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2015, 20:36:32 »
väljer du en vanlig centrufegal pump typ valco tex , blir det som pump i serie
har du 2 bar in och med ett max tryck på 4,8 bar får du 6,8 bar som mest på slangen ,
har du tillräckligt  stor slang kan du nog få upp emot 1 lps att vattna med ,,

Satte en gång en pump i serie till en brandslang som dom spola grov silen i en stor avloppspumpstation.
den gav ca 140 lpm längst ut på kurvan ,,
Det blev nästan 12 bar på slangen tummenupp  grabbarna som skulle använda den va överlyckliga ,,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad klarar en tryckstegringspump?
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2015, 21:44:42 »
väljer du en vanlig centrufegal pump typ valco tex , blir det som pump i serie
har du 2 bar in och med ett max tryck på 4,8 bar får du 6,8 bar som mest på slangen ,
har du tillräckligt  stor slang kan du nog få upp emot 1 lps att vattna med ,,

Satte en gång en pump i serie till en brandslang som dom spola grov silen i en stor avloppspumpstation.
den gav ca 140 lpm längst ut på kurvan ,,
Det blev nästan 12 bar på slangen tummenupp  grabbarna som skulle använda den va överlyckliga ,,
cc
Jag har en vattenutkastare genom ytterväggen. Där får jag som sagt bara 0,2 lps vid vattentrycket knappt 2 bar. Om jag fattat rätt kan pumpen bara suga i sig högst 0,3 lps. Så även om jag kan få bra tryck räcker det ändå inte till.
Jag saknar den gamla sänkpumpen. Den hade en enorm kapacitet. Man blev bortskämd.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad klarar en tryckstegringspump?
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2015, 22:07:24 »
vad har röret för dimension som utkastaren är kopplad emot?

0,3lps? vilken pump har du tittat på?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad klarar en tryckstegringspump?
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2015, 20:16:22 »
vad har röret för dimension som utkastaren är kopplad emot?

0,3lps? vilken pump har du tittat på?
cc
Före utkastaren är det 2 m Prisolrör 12 mm YD, 4 m 22 mm YD, 5 m 28 mm YD, vattenmätare och inkommande slang med 41 mm YD.
Jag inser att flödet skulle öka över 3 ggr om jag byter från 12 mm till 22 mm rör, om de var mycket långa. Vet inte vad skillnaden skulle bli om jag byter 2m-biten.
Jag har inte tittat på någon specifik pump utan grunnar på vad jag kan få för flöde ut. Om det är en framkomlig väg.

Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad klarar en tryckstegringspump?
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2015, 20:30:10 »
Ta bort 12 röret . koppla en pump med en inbyggd flödesvakt och anslut utkastaren med ett 22 rör .
sen matar du bevattningen med en 3/4 slang ,
Nu har du tryck och flöde för bevattning till en villa trädgård
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad klarar en tryckstegringspump? Uppdatering
« Svar #9 skrivet: 07 juni 2016, 20:42:01 »
Efter en hel del funderingar drogs ett 22 mm rör direkt ut genom väggen. Det anslöts till en 25 meter lång 32 mm PEM-slang, som grävdes ned till boden där tidigare min 700 liters hydrofortank stod och anslöts till tomtens bevattningssystem. Flödet blev då så bra att jag inte behöver någon tryckstegringspump. Skulle jag ändå vilja ställa dit en pump, har jag tillräckligt flöde för fullt ös med 4-4,5 Bar till vattenspridare.
« Senast ändrad: 07 juni 2016, 20:59:22 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!