Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump  (läst 51281 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« skrivet: 09 januari 2011, 19:22:14 »
Först och främst bör man bekanta sig lite om Kylteknik, detta är den rent fundamentala principen för värmpumpar!

Här finns ett antal böcker skrivna flest på engelska men några riktigt bra på Svenska!

När man förstått principen mellan olika gasers egenskaper vid kompression och expansion, så är det dags att titta lite på tryckkurvor.
Inte alltid så lätt att förstå, men när man beräknat och ritat dessa kurvor vid olika tryck/temperatur så förstår man vikten av att välja rätt gas.
Vad gäller Värmepumpar så finns i dagsläget inte så mycket att välja mellan, R410a är den absolut vanligaste, men inte den mest optimala.
Här gäller miljöanpassning och det kommer fler bättre gaser i framtiden.
Nu när vi förstår att när en gas utsätts för vakum sjunker temperaturen i förhållande till det vakum som kan åstadkommas kontra den mängd gas som kan transporteras, ger effekten av energiinnehållet!
Omvänt när gasen komprimeras, får vi en värmeutveckling och gasen omvandlas till vätska vid höga tryck.
Detta är principen för en värmepump, en gas utsätts för ett vakum och temperaturen sjunker, denna leds då in i det vi kallar för en värmeväxlare eller motsvarnde i våra termer en förångare, denna temp kan då uppgå till ca minus 50 grader eller lägre, när vi nu blåser uteluft genom förångaren så värmer vi kylmediat och det får ett högre energiinnehåll.
Expansionsventilen reglerar då vakum på ena sidan genom att strypa gasflödet vid förångaren och samtidigt trycker kompressorn på trycket i innedelen som då är en kondensor och här stiger temperaturen med det motsvarande upptagna energiinnehållet från uteluften.
Nåja, detta behöver man inte veta för att installera en värmepump, men när något går snett, alltid bra som kunskap.
Det funkar inte att ha en enkel vakumpump med inbyggd manometer!
För att verifiera en anläggnings funktion måste man ha ett manometerställ kopplat till pumpen för att kontrollera tryck/Temp Vacum/temp annars är man lost!!

Om man nu ändå vill installera själv! Kostnad för vakumpump ca 2500 kronor + kostnad för manometerställ ca 4500 kronor + kostnad för servicehandbok för att avläsa värden ca 400 kr + kostnad för Kylteknikernas handbok = 8000 kronor i runda slängar!

Utnyttja rotavdraget, betala 2500 kronor, få en perfekt installation och glöm resten  :-*

För alla som vill själv montera sin egen värmepump eller kylanläggning för att intressets skull väger mer än kostnadsbesparingen, mer än att tjäna pengar på installationen, rekommenderar jag starkt att först läsa boken ”Praktisk Kylteknik” och kan beställas via Svenska Kyltekniska och kostar ca 600 kr. Här kommer länken:
http://www.kyltekniska.se/


MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 16 januari 2011, 16:53:07 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2011, 19:31:04 »
Så var det Sveriges lag, får ej installera själv..Eller man kan förjobba, och ringa kylkillen som gör kyljobbet, ca 1 timme.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2011, 19:35:14 »
Apan,

Om du så gör hur mycket du vill, kan du aldrig få det billigare än 2500 kronor, Inte ens om man är en Apa  tomte::

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2011, 19:40:41 »
Gjort så med alla pumpar.. Funkar mycket bra..! Varför leja kylkillen leka snickare och elektriker? Ta hål i väggen och dra el och hänga upp delarna kan man själv göra, och 1 timmes kyljobb, inte många kr...

Och installationen blir precis som man vill ha det, ville ha pumpen ovanför altantaket, Polarpumpen som endast sålde Nocrian med installation vägrade sätta pumpen där, de ville ha byggställning och staket och lyftkran för att få upp utedelen dit..! Och dyrare installallation..

Köpte pumpen lös och gjorde allt jobb utom just kyljobbet, och full garanti..
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 19:44:35 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2011, 19:45:11 »
Apa,


Lägg gärna ut de auktoriserade kylfirmor som är beredda att slutföra din installation,,, Nada  *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2011, 20:05:22 »
hmm,av någon annledning så gör man detta till Raket vetenskap samt att man sjunger ut att det är olagligt som om man hanterar knark?
Jag monterade min första pump i slutet av 90 talet och använde då en enkel enstegspump med tilhörande så kallade skräpklockor,det fungerade utan några som hällst problem,vaccumsugningen blev nog perfekt med tanke på att pumpen gick i 10 år?
monterat ex antal pumpar efter det med min "enstegs dyngpump och dom går fortfarande fast jag använde min gammla dyngpump.

För att göra en installation så behövs följande ingredienser.
1:nå´t mått av händighet givetvis.
2: En vanlig enstegspump(för vi har ju all tid i världen och ska inte iväg på nästa jobb?)Den kostar 1500:-
komplett med så kallade skräpklockor,pumpa tills pumpen håller på att brinna upp om det känns bättre?
3: En dator där du kan förkovra dig över operationen på internett=kostnad 0 kr
4: trycksätta systemet,enligt mig bara svammel,visst om jag bytt komponenter och gjort omfattande rörarbeten och skall ge en garanti åt en kund,då kan jag köpa det,men nu handlar det"i dom flesta fall" om en installation med förfylld utedel och 2 stackars "färdigkonade" rör,dessa stackars rör är det som vi ska vaccumsuga,är det föressten svårt att flära,dvs göra koner,nja jag tycker det var bökigare att konstruera a-armarna till framvagnen på GT40:n?..dvs allt är relativt,men i min värld är detta bland det simplaste man kan göra.
Utan det handlar om att man är å tuggar på företagens levebröd och därför vill man inte uppmuntra hemmapulare.
och gnäller man om miljön,ja men sälj bilen då och cykla på jobbet.
Tog jag i nu?.. a:gl

Dogge


Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad laban333

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2011, 20:09:39 »
hej


nu är det ju så i verkligheten, som man kan se på många trådar, att bara för att en kyltekniker har installerat pumpen
är det ingen garanti för att det kommer att fungera utan problem. Oddsen är väl bättre kanske. men ett problem som uppstår senare
och som beror på trasiga sensorer eller elektronik  har ju inget med att göra om installatören var kyltekniker eller inte.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 20:12:08 »
Hej Dogge,

Nääää, jag tycker inte att du tog i :)

Men enligt dig själv så har du installerat ett antal pumpar med din dyngvakumpump`?

Jag avsåg de som aldrig någonsin installerat en pump, men vill göra!  *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2011, 20:14:39 »
Apa,


Lägg gärna ut de auktoriserade kylfirmor som är beredda att slutföra din installation,,, Nada  *vinkar*

MVH/Fidusen

Ja men det är ju här problemet är,hade det funnits firmor som kunde ta på sig enbart igångsättningen så försvann ju hemmapularna,dom hade ju samtidigt gjort en god gärning för miljön,eller kanske det inte var det primära?
Nej precis,Vi monterar inte pumpar som vi inte sålt själva,det är standard frasen,varför gör man det,jo annars så har man ju grävt sin egen grav,alla skulle köpt billiga pumpar på internett butiker.
Detta är anledningen till allt tjafs..Pengar på banken.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2011, 20:15:09 »
Laban,

Nej, det är riktigt!

Men det har med garantin att göra, slarvar installatören kostar det inget allls

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2011, 20:19:02 »
Dogge,

Du gav precis svaret på frågan!

Du kan med all säkerhet lägga ut namnet på den auktoriserade firman som gjorde din slutinstallation!!
Vi andra kan väl meer än väl utnyttja samma företag, även om dom måste köra 30 mil  studs

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2011, 20:30:50 »
Det finns rätt många firmor som installerar åt Polarpumpn, TS Comfort och liknande aktörer, 5000-6000 kr för varje installation, och de gör 2-3/dag är inte dåligt betalt.
Efter ROT runt 2500 kr är prisvärt tycker jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2011, 20:31:53 »
Dogge,

Du gav precis svaret på frågan!

Du kan med all säkerhet lägga ut namnet på den auktoriserade firman som gjorde din slutinstallation!!
Vi andra kan väl meer än väl utnyttja samma företag, även om dom måste köra 30 mil  studs

MVH/Fidusen

Ha ha..Nu var du lustig va. :D. Thumbsup
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2011, 20:36:34 »
Dogge,

Upp till bevis,

Annars förlorar du all kred på forumet >:D
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Konsten att installera sin egen Luft/LuftVärmePump
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2011, 20:39:40 »
Det finns rätt många firmor som installerar åt Polarpumpn, TS Comfort och liknande aktörer, 5000-6000 kr för varje installation, och de gör 2-3/dag är inte dåligt betalt.
Efter ROT runt 2500 kr är prisvärt tycker jag.

Javisst men inte om du köper en begagnad pump eller på någon internet auktion som kvd netbid eller om du importerar din egen pump.
då sitter du där i båten som ett fån,det måste vara den enda servicetjänsten som man inte kan beställa ett jobb om man inte köpt pumpen av precis dom.
tänk om vi hade samma sak inom bilindustrin,alla bilar på blocket får man repa själv..finns ju visserligen en positiv sak för dom som kan skruva,ej existerande andrahandsvärden,precis som det nu är med värmepumpar.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!