Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 11 kg övervikt  (läst 14070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
11 kg övervikt
« skrivet: 16 januari 2008, 09:53:04 »
Hej.

Någon som känner igen sig ?

Cykeltest och mätning av handleder/fotleder för att beräkna det ideella BMI-talet. Jag ligger 11 kg över min idealvikt.  :-[ :-[ :-[  NU FÃ…R DET VARA NOG. Nu ska kilona BORT.

Vad är bäst för att bränna fett ? Jag går just ju 7,5 km följt av 2,5 km löpning, trappar upp sakta. Vill inte riskera belastningsskador. Någon sa att 60-70% av maxpulsen är bäst...man brukar säga att 200 minus åldern är ett riktvärde på maxpuls.

På förra jobbet körde vi ett BMI-race, alla fick väga in sig på måndagar.

BMI = vikt i kg / (längd i m upphöjt i 2).  Normal BMI för män är 19-25. Jag ligger pÃ¥ 27...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: 11 kg övervikt
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2008, 10:04:56 »
Hej.

Någon som känner igen sig ?
...
BMI = vikt i kg / (längd i m upphöjt i 2).  Normal BMI för män är 19-25. Jag ligger pÃ¥ 27...

MVH/Gano


Jodå jag är 11 cm för kort ;)




Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2008, 10:11:19 »
Ja det stämmer man har inte sträckt på sig tillräckligt,
visst finns det såna sträckbänkar man kan lägga sig i >:D


BjörnK

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: 11 kg övervikt
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2008, 10:48:05 »
Hej.

Någon som känner igen sig ?
...
BMI = vikt i kg / (längd i m upphöjt i 2).  Normal BMI för män är 19-25. Jag ligger pÃ¥ 27...

MVH/Gano

Jodå jag är 11 cm för kort ;)


Samma här jag är åxå för kort.
Det värsta är att man blir kortare och kortare för vare år
« Senast ändrad: 16 januari 2008, 12:31:02 av Gla »
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2008, 11:36:35 »
Hej Gano

Sättet du motionerar på verkar väl helt ok.

Maxpulsen är väldigt individuell, 200 - åldern är ett väldigt generellt mått, jag har haft runt 230 som maxpuls och har fortfarande runt 200 och är över 60 år. Man brukar räkna med pulsområdet dvs maxpuls minus vilopuls. har man 200 i maxpuls och 60 i vilopuls så har man ett pulsområde på 200-60=140 att utnyttja. Ligger man på 80% av sitt pulsområde så motsvarar det en hård ansträngning som man måste vara vältränad för att kunna hålla en lähgre stund. Runt 50% av pulsområdet kan väl vara ett hyfsat motionstempo.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2008, 13:56:36 »
Hej Gano

Sättet du motionerar på verkar väl helt ok.

Maxpulsen är väldigt individuell, 200 - åldern är ett väldigt generellt mått, jag har haft runt 230 som maxpuls och har fortfarande runt 200 och är över 60 år. Man brukar räkna med pulsområdet dvs maxpuls minus vilopuls. har man 200 i maxpuls och 60 i vilopuls så har man ett pulsområde på 200-60=140 att utnyttja. Ligger man på 80% av sitt pulsområde så motsvarar det en hård ansträngning som man måste vara vältränad för att kunna hålla en lähgre stund. Runt 50% av pulsområdet kan väl vara ett hyfsat motionstempo.

//Ronnie

Hej

Tack för svar. Verkar som om 130 i puls skulle vara ganska lagom för mej. Jag kör en vecka med minst denna träningsdos per dag så får jag se om det biter. Känns det bra så ökar jag något på längden (tiden !). Försökte även gå-springa-gå-springa, men man blir så nedkyld då.

MVH/Gano

« Senast ändrad: 16 januari 2008, 14:12:51 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: 11 kg övervikt
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2008, 14:09:05 »
När jag cyklade mycket en gång i tiden så var ett tempo där man fortfarande kan vissla (inte för andfådd alltså) ett lagom lågintensivt tempo, idealiskt för fettförbränning och skonsamt för kroppen. Funkar INTE om det alltid är motvind, då är det svårt att hålla pulsen nere.

/Paj

1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2008, 14:36:55 »
Det är nog riktigt, jag cyklade och tävlade lite som yngre oldboys och uppåt för cykelklubben här i stan. Man brukar också säga, att om man kan prata obehindrat med kompisen så är det ett lagom motionstempo.

När man tävlar ligger man däremot ofta runt 90% av sin maxpuls, speciellt på typ tempolopp.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2008, 19:46:31 »
Vad är bäst för att bränna fett ? Jag går just ju 7,5 km följt av 2,5 km löpning, trappar upp sakta. Vill inte riskera belastningsskador. Någon sa att 60-70% av maxpulsen är bäst...man brukar säga att 200 minus åldern är ett riktvärde på maxpuls.
50-60% Belastning kan vara ett bra riktvärde om man har stort egenvärde i att förbränna så stor del fett som möjligt under ett pass.
med 60% belastning menar jag (Maxpuls-Vilopuls) * 0,6  + Vilopuls.
Många hävdar tex att det bästa är att gå för man förbränner mer fett än kolhydrater när man går. Det är inte hela sanningen. Man förbrännner större del fet, men totala förbränningen blir högre vid högre intensitet. Dessutom fortsätter förbränningen även efter passet. "Du är uppe i varv" längre efter ett hårdare pass. Sen är variation bästa sättet att få bättre kondition vilket mann bör sträva efter. Ju bättre kondition du får detstå bättre blir du på att förbränna fett så det är bättre att titta långsiktigt och variera träningen.

Ska du träna tex 4 dagar i veckan, försök köra varannan dag istället för flera dagar i sträck. Du har förhöjd förbränning upp till 48 timmar efter ett avslutat träningspass.  Bäst effekt fÃ¥r du om du varavar konditionsträning med styrketräning.

Träna regelbundet. Hellre flera korta pass en fåtalet långa och tunga pass.

Något att ta hänsyn till om målet är att minska i vikt kan vara saker som att om du promenerar så gör det på morgonen innan frukost då insulinnivåerna i blodet är låga. Då är förbränningen som bäst. En kaffe en halvtimme innan kan vara bra då det hjälper till att frigöra fettsyrorna. Kör dock inte för hårt om du kör innan frukost för då förbränner du även muskelvävnad.

Ät gärna så snart som möjligt efter passet. Då återhämtar kroppen sig snabbare. Förbränningen är även som högst efter ett pass.

Försök aktivera så stora muskelgruppper som möjligt.
Undvik snabba kolhydrater och ät mycket protein som är mättande och som det går åt mer energi att bryta ner.

Drick ett par liter vatten om dagen så att blodet blir mer lättflytande transporten av fett från fettcellerna till musklerna där de ska förbrännas bättre....

När det gäller maxpulsen brukar många få mer exakt uppskattning genom 210 - halva åldern.

« Senast ändrad: 16 januari 2008, 20:04:10 av MangeH »

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2008, 00:03:03 »
..Vad är bäst för att bränna fett ?..
Simma är inte så dumt, då slipper man fundera på belastningskador. Jag har precis införskaffat ett årskort på badhuset i stan ( sundsvall ). Halva kostnaden står firman för. I höstas simmade jag 2 ggr i veckan ( totalt 3,5 km/vecka ) och det började ge resultat efter ett tag.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Tommy K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: 11 kg övervikt
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2008, 08:29:23 »
Hej.

Någon som känner igen sig ?

Cykeltest och mätning av handleder/fotleder för att beräkna det ideella BMI-talet. Jag ligger 11 kg över min idealvikt.  :-[ :-[ :-[  NU FÃ…R DET VARA NOG. Nu ska kilona BORT.

Vad är bäst för att bränna fett ? Jag går just ju 7,5 km följt av 2,5 km löpning, trappar upp sakta. Vill inte riskera belastningsskador. Någon sa att 60-70% av maxpulsen är bäst...man brukar säga att 200 minus åldern är ett riktvärde på maxpuls.

På förra jobbet körde vi ett BMI-race, alla fick väga in sig på måndagar.

BMI = vikt i kg / (längd i m upphöjt i 2).  Normal BMI för män är 19-25. Jag ligger pÃ¥ 27...

MVH/Gano

Elva kilo är nog inga problem att plocka bort med GI-metoden, speciellt kombinerat med den nivå på träning/motion som du är inne i. Dom 11 kilona bör vara borta till försommaren...

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2008, 10:18:34 »
Hej

Tack för alla tips. Det var en hel del som jag inte var medveten om.

Jag kör 7,5 km promenad + 2,5 km löpning ett tag till. Dessutom har jag börjat cykla till jobbet 7 + 7 km. Jag undviker sötsaker, pizza, hamburgare etc plus att jag tar lite bättre tid på mej när jag äter och försöker undvika "det där sista lilla extra" på portionerna.

Just nu är det primära att bränna fett så att jag kan börja löpträna igen. Börjar jag med för hög vikt så får jag ont i hälar och knän trots att jag springer på mjuk skogsbana.

Jag hoppas kunna gå ner ca 1 kg i veckan och att ha kapat 11 kg till 1:e maj. Just nu står jag helt still men midjemåttet krymper. Är det fett som omvandlas till muskler ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2008, 11:25:25 »

Jag hoppas kunna gå ner ca 1 kg i veckan och att ha kapat 11 kg till 1:e maj. Just nu står jag helt still men midjemåttet krymper. Är det fett som omvandlas till muskler ?

MVH/Gano

Det stämmer nog bra. Fett väger mer än muskler. Det är vanligt att man går upp i början.
Vågen är ett dåligt mått på att det går ått rätt håll. Det är bättre att mäta midjan.
Ska man väga sig är det viktigt att göra det vid samma tid på dygnet. Hellst på morgonen när du går upp.
Vikten kan variera rätt kraftigt beroende på tex hur mycket energi du har i musklerna.
Glykogen binder vätska.
Efter ett vasalopp tex brukar jag gå ner upp till 5kg. Ca 1kg av det är fett...

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2008, 22:34:57 »
Hej

Tack för alla tips. Det var en hel del som jag inte var medveten om.

Jag kör 7,5 km promenad + 2,5 km löpning ett tag till. Dessutom har jag börjat cykla till jobbet 7 + 7 km. Jag undviker sötsaker, pizza, hamburgare etc plus att jag tar lite bättre tid på mej när jag äter och försöker undvika "det där sista lilla extra" på portionerna.

Just nu är det primära att bränna fett så att jag kan börja löpträna igen. Börjar jag med för hög vikt så får jag ont i hälar och knän trots att jag springer på mjuk skogsbana.

Jag hoppas kunna gå ner ca 1 kg i veckan och att ha kapat 11 kg till 1:e maj. Just nu står jag helt still men midjemåttet krymper. Är det fett som omvandlas till muskler ?

MVH/Gano

Snabbmat är naturligtvis inte bra, men gott att unna sig t.ex en fredagkväll. Det man kan göra är att försöka gå över till lite nyttigare snabbmat typ sushi.. Sushi är riktigt gott, och dessutom blir man skönt mätt till skillnad från pizza..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 11 kg övervikt
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2008, 22:54:20 »
En sak som är vikgit är att inte gå på svältdiet. När kroppen märker att den svälter så drar den ner på fettförbränningen och försöker hushålla med energin. En riktigt ätardag i veckan är en god ide. Med ätardag menar jag inte att man ska stoppa i sig vad som hellst. Försök undvika snabba kolhydrater, godis, läsk, vitt bröd, pasta och gå på fullkornsvarianterna istället.
Mycket fibrer är nyttigt då fett klibbar fast på dem och passerar genom kroppen.
Kosttillskott i form av krom och liponsyra kan minska sötsuget men aldra bäst är att äta mat med lågt GI så man håller jämn blodsockernivå. Blir blodsockret högt skickar kroppen ut insulin. Insulin är ett fettinlagrande hormon.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!