Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: TvÃ¥ offertar  (läst 24301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Två offertar
« skrivet: 20 november 2006, 02:52:56 »
 huvuddunkHar ett 1 1/2 plan villa pÃ¥ bonnlandet norr om Göteborg ca 3 kubik olja en del ström ocksÃ¥ för mormor kör sina oljeelement pÃ¥ övervÃ¥ningen. Sammanlagt 3 vuxna och 3 barn 7-10 Ã¥r. Har begärt offertar för bergvärme och luft vatten.

Offert 1: Nibe 1215-7 Borra till 137 meter. Pris 130000. Allt verkar ingÃ¥  priset
CTC EcoAir107/EcoEl 1550 Pris 92000

Offert 2: Thermia Diplomat 8 TWS. Borra 140 meter. Pris 131000. Tillkommer en del extrakostnader bl.a 3800 för att forsla bort gamla panna och asbetssanering?
Thermia Atria 10 TWS. Pris 109000 samma extrakostnader.

Har också fått en offert på Soyo inverter för 95000 men jag bedömmer den som för liten.

Mormor och sambo vill ha bergvärme för det låter mera rejält.
Har panelen några åsikter.
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 11:26:53 »
Nyttigt att lusläsa offertar på den ena står det borrdjup 137 men 125 m aktiv borrhålslängd.
På den andra 150 m men 10 m genom jord. Berget är synligt 10 m från hust på våra tomt.
Jag fattade på försäljaren att alla värmepumpar är i stort sett lika bra. Stämmer det
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Två offertar
« Svar #2 skrivet: 20 november 2006, 12:42:49 »
Jag fattade på försäljaren att alla värmepumpar är i stort sett lika bra. Stämmer det

Skillnaden mellan 1215-7 och Diplomat 8 är inte så jättestor.

Däremot är borrdjupet viktigt, 125 meter aktiv borra är nog lite klent, 140-150 meter aktivt djup borde dock räcka i Göteborg.

En EcoAir107 + EcoEl är inte helt fel heller men besparingen på sikt blir större med bergvärme (om man räknar lite längre än bara återbetalningstid).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Två offertar
« Svar #3 skrivet: 20 november 2006, 12:51:22 »
Co2 är på tok för klen för 3 kubik olja och dessutom en del elvärme!!!

Bergvärme är rejält och ger högsta besparingen på sikt...
Hur mycket hushållsel bränner dom.
Gissar att högst 5000 kwh /år är hushållsström resten är el till elelementen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #4 skrivet: 20 november 2006, 15:28:37 »
Tack för svaren.
Har ringt försäljaren till Nibe han säger att 125 m är väl tilltaget? Han kan komma istort sätt på en gång meds lång väntetid på Thermia och framförallt IVT.
Hur är Nibe och Thermia i förhållande till IVT har försökt att få hit någon att lägga en offert men de har inte tid en sade iallafall att jag hade fått bra priser så IVT måste vara dyrare.
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #5 skrivet: 20 november 2006, 15:36:19 »
En anna sak:
Mormor på övervåningen vill ha betydligt varmare än vi på botten. Hur löser vi det jag fattade som om alla elementen skulle ha fullt flöde.
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Två offertar
« Svar #6 skrivet: 20 november 2006, 15:58:20 »
Om du vill ha en Nibe, så röstar för en 1115-7 med minst VPA 200/70.
Borrdjupet samma som Carl föreslog.

Hur stor vattenvolym har du i systemet?
Hur hög framledningstemperatur behöver du vid t.ex. ±0°C?
Viktiga frågor!

Varmt borrhål och låg framledningstemperatur med liten VV-förbrukning, väljer du Nibe.
Kallt borrhål och hög framledningstemperatur med stor VV-förbrukning, väljer du IVT eller Thermia.
(med hög framledningstemperatur, hämtas mindre energi från borrhålet)

Kom ihåg rumsgivare....oavsett fabrikat.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Två offertar
« Svar #7 skrivet: 20 november 2006, 16:17:51 »
Kör man ostrypt eller svagt strypt dÃ¥ brukar det ofta bli varmare pÃ¥ öplan.  Blir det inte det strypar man flödet en del pÃ¥ nedre plan, helt ok med "fast" strypning.

Ang pumpar alla 3 är jämförbara. Men kan ge olika uteffekt! 
Högst uteffekt är normalt att föredra!

IVT kan va liite knepigare att justera in.

Vet du totala elförbrukningen!? Känner anbudsgivarna till att ni delvis kör med elradiatorer. det är viktigt att få med all värme i kalkylen!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Två offertar
« Svar #8 skrivet: 20 november 2006, 16:28:14 »
En anna sak:
Mormor på övervåningen vill ha betydligt varmare än vi på botten. Hur löser vi det jag fattade som om alla elementen skulle ha fullt flöde.

Byt ut en radiator mot en fläktkonvektor sÃ¥ blir det varmt  fiR:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #9 skrivet: 20 november 2006, 18:28:21 »
Om du vill ha en Nibe, så röstar för en 1115-7 med minst VPA 200/70.
Borrdjupet samma som Carl föreslog.

Hur stor vattenvolym har du i systemet?
Hur hög framledningstemperatur behöver du vid t.ex. ±0°C?
Viktiga frågor!

Varmt borrhål och låg framledningstemperatur med liten VV-förbrukning, väljer du Nibe.
Kallt borrhål och hög framledningstemperatur med stor VV-förbrukning, väljer du IVT eller Thermia.
(med hög framledningstemperatur, hämtas mindre energi från borrhålet)

Lexius Måste erkänna att nu blev det kinesiska. Hur får jag reda på hur stor framledningstemperatur jag behöver vid 0. Om borrhålet är kallt eller varmt. Låter som du tycker Thermia och IVT är bättre.
Det står ju framledningstemperatur vid DUT är 55 C är det du menar.
Vattenvolymen i systemet tror jag är rejäl. Tar lång tid att fylla på.
Jag är väl inte ute efter en Nibe utan något som fungerar bra för oss, vad ska jag använda för argument till att jag vill ha en 1115-7 och inte en 1215-7
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Två offertar
« Svar #10 skrivet: 20 november 2006, 20:48:25 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=8142.0;attach=4036

Nibe har lägre verkningsgrad vid höga temperaturer.

Djupt borrhål ger varmare vatten (brine) till värmepumpen.
Varmare brine ger bättre verkningsgrad på pumpen.
Nibe 7:a ger ca: 250-300 watt extra, vid varje grad varmare brine.
IVT och Thermia ca: 150-200 watt.
(OBS! uppgifterna kan vara felaktiga)

Med 6 personer i huset, och endast 160 liter varmvatten ger problem.
Med 1115 ges möjlighet att välja större storlek på beredaren.

Även om jag tycker att IVT ger bättre komfort, samt är lättare att justera...sÃ¥ kommer jag inte att rekommendera nÃ¥got fabrikat. 


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Två offertar
« Svar #11 skrivet: 21 november 2006, 11:53:43 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=8142.0;attach=4036

Nibe har lägre verkningsgrad vid höga temperaturer.

Inte riktigt, uteffekten blir lägre vid höga framledningstemperaturer. Detta kan ha en liten negativ inverkan då det är vid höga framledningstemperaturer som effekten behövs. Dipmomat 8:an ger lite högre uteffekt än 1215/1115-7 vid 50 ºC framledningstemp men lite lägre vid 35 ºC framledningstemp.

Citera

Även om jag tycker att IVT ger bättre komfort, samt är lättare att justera...så kommer jag inte att rekommendera något fabrikat. 


Styren på IVT med kopplingsdifferans är enklare att förstå sig på, men förstår man tänket med gradminuter (integral på Thermiaspråk) så är det ett bättre sätt att styra en on/off VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Två offertar
« Svar #12 skrivet: 21 november 2006, 13:23:48 »
Erkänner att jag inte räknat COP för de olika pumparna.

Vad jag vet är att Niben tappar mer effekt då borrhålet blir kallare, än vad skrollkompressorer gör. Det inträffar då energibehovet är som störst d.v.s. då framledningstempen är hög.

Du skriver "förstår man tänket med gradminuter"

Gradminuter i sig kanske är bra, men så länge Nibe/Thermia räknar minuterarna på framledningen blir det inte bra komfort.

Exempel:
Med börvärde VB-f 32° och 1,5° övertemp på rumsgivaren, så kommer Nibe/Thermia leverera värme till ett redan övertempererat rum.

Om du menar att gradminuterarna skall användas för att styra start/stopp, så är det ett sämre alternativ än volymtank. Detta då pumpen får jobba större delen av tiden för uppvärmning med framledningtemp över börvärdet, med försämrad verkningsgrad.

Om jag summerar dagens gradminuterpumpar, så kan inte jag se att de är bättre än pumpar som styr på kopplingsdifferans.

Lyssnar gärna till dina argument.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två offertar
« Svar #13 skrivet: 21 november 2006, 13:53:25 »
Det har blivit överkurs nu verkligen. Börja nu inte bråka grabbar. Det känns som att gå till doktorn man förstår ingenting av vad som sägs.
Bland alla dignitärer på värmepump så måste man ju veta vilken vp som är bäst eller är det en smaksak.
Det är svårt att räkna ut hur mycket Kwh man kan tänkas behöva då barnen blir stora två rum har varit avställda i många år på övervåningen. På vintrarna sista åren har vi i stort sätt tryck ihop oss i köket och eldat med ved. Bara då det har varit som kallast har vi satt på oljan. Källaren är stor och behöver en viss värme. Sätta in extra element?
Har varit inne på sidan här ock läst lite bl.a. gått igenom ordlistorna. Det är ju tusan vad kompliserat allt blivit vad mycket kuskap man behöver.
Det här on/off är det omodernt ska man ha inverter.
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Två offertar
« Svar #14 skrivet: 21 november 2006, 14:25:06 »
Det är inte komplicerat...
Lite oroad blir jag dock när du pratar om tränga ihop, och endast kört olja i nödfall...

vet dom som räknat på anläggningen att du sannolikt kommer att ha en högre förbrukning i framtiden!?
Med vp blir värmen billig då vill man unna sig varmt och skönt, det måste med i kalkylen om du ska få rätt grejor!

Thermia Nibe och IVT som du funderar på är rätt likvärdiga! Det är nyanser vi talar om påstår jag!

Men borrhålet är viktigt, det är ju där du hämtar upp "gratisvärmen" Om inst har räknat med för låga siffror blir det onödigt hård belastning på borran. Det ger kallare vatten in det resulterar i mera elåtgång!
Den vill vi minimera, alltså rejäl borra gärna lite extra då det är svårt att omvandla oljeeldning till kwh! Kostnaden för extra metrar är inte heller avskräckande!

Det där i ordlistan om högtemp resp lågtemp radiatorsystem måste man kolla. Är resultatet att man har et högtemp måste man noga undersöka och överväga tex flera /byte av radiatorer!
Kolla behov av framledn- retur-temp vid en köldknäpp. Det finns som dus äger en hel del här om hur du kollar!

När du väl valt är installationen mycket enkel, ansluta vv och kallvatten, sen värmen.. ev ett nytt expansionskärl... osså ansluta kalla sidan.
Sen ansluta elen och utegivare o rumsgivare.
Det fina är att pumpar styrdator egentligen rubbet är inbyggt från fabrik!!

Lycka till nu med dina nya värma!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 605
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!