Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen stannar aldrig... Nibe 1210 5kW  (läst 2302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Pumpen stannar aldrig... Nibe 1210 5kW
« skrivet: 10 februari 2012, 18:02:30 »
Nämde ju lite i min andra tråd jag haft att pumpen inte stannar.
För er som inte är med, snabb resume
25 jan, pumpen stannar, LP-larm.
1 feb, pumpen lagas, går som vanligt. Hål i systemet var felet.
4feb pumpen stannar igen, LP-larm, nytt hål på nytt ställe.
6feb kompressorn töms, tätas, provtrycks och fylls igen.

Nu börjar nästa problem då, nu går ju pumpen men den går ju hela tiden. Tycker inte om det riktigt, tidigare har den gått ca 15-20 minuter åt gången med en halvtimmes mellanrum ungefär när det varit riktigt kallt, inte haft nått problem när det varit 15-20 minus alls. Vad kan det vara för fel, kylsnubbarna som var här såg inget konstigt och allt fungerade som det skulle enligt dom, men jag vet inte om jag håller med riktigt. loggade alla värden nyss så någon som kan nått kanske kan utläsa nått av dessa.
VB Fram 43 (43)
Varmvatten 48C
 Utetemp -8
Rumstemp 22(21)
Vb-r 38
VV start 48(45)
KB-f 4C
Kb-r 2(12)C
Kurva 9
Rumkomp 3
Vp start 1012
VP tid 28357
TS tid 175

Tackar så mycket på förhand för alla tips...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Pumpen stannar aldrig... Nibe 1210 5kW
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2012, 18:06:08 »
Ska vara ett litet hus om en 5 kw vp inte ska gå mycket vid -8 grader är huset litet eller mycket bra isolerat ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen stannar aldrig... Nibe 1210 5kW
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2012, 20:59:05 »
vi värmer 96 m2 plus lite underhållsvärme i källaren (96m2) och det är relativt välisolerat, dock bara tvåglasfönster så inte supertätt på nått sätt.

men de senaste vintrarna så har det som jag sa tidigare varit så att pumpen gått en 15-20 minuter i taget och sen varit tyst ett tag men nu har den gått konstant sen den blev lagad, och det har inte varit jättekallt i veckan heller så jag tycker att det är lite konstigt. Den har ju gått så bra förut...

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen stannar aldrig... Nibe 1210 5kW
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2012, 11:31:33 »
Lite mer fakta...
Igår kväll så elda vi på i våran kamin ett tag för att få lite skön värme och detblev väldigt varmt. Men fast att det var klart över börvärdet på rumstemp och det inte var taget nått varmvatten alls på lång tid så gick pumpen hela tiden.

Nämnas bör att elementen var svala så det verkade inte som att den skickade ut nått i systemet så den delen verkar ju fungera.

Kan man ställa ner maxtempen på vattnet på nått sätt, vi är inga storkonsumenter av varmvatten så vi skulle klara oss med lite lägre temp, och legionella-körningen går ju i alla fall.

Min teori för tillfället är att pumpen försöker värma vattnet hela tiden men får inte till det riktigt...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pumpen stannar aldrig... Nibe 1210 5kW
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2012, 00:15:52 »
Om den går hela tiden så måste det ju bli varmt nånstans. Om inte radiatorerna blir varma så borde varmvattenberedaren koka efter några timmar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen stannar aldrig... Nibe 1210 5kW
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2012, 07:03:04 »
Jo det är ju det jag har tänkt med. Men men, nu har den fått stå ett par dagar och tuffa och det verkar faktiskt som att den går som "den ska" nu. Nu stannar den med jämna mellanrum så det känns bättre i alla fall, får väl se till att hålla koll på den ett tag framöver.

Den största skillnaden mot förut är att den inte hörs alls, så den kanske aldrig varit riktigt tät. Den har alltid brummat endel sen vi flyttade in men nu är den absolut knäpptyst... Skönt...

Utloggad whallis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen stannar aldrig... Nibe 1210 5kW
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2012, 20:13:00 »
Just det, jag undrade ju en sak som jag inte fått nått svar på.

Kan man ställa ner maxtempen på vattnet, tyckte inte att jag hittade det i manualen men det är säkert jag som missat, som jag förstått det nu kör den upp vattnet till 60 grader och det är ju lite i saftigaste laget kan jag tycka eftersom vi inte är några storkonsumenter av varmvatten i alla fall. Men finns det nått enkelt sätt att ställa ner detta eller är det bara standardvärden som gäller på detta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!