Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ökar i tryck och fÃ¥r hp larm.  (läst 2687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 88Danne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ökar i tryck och får hp larm.
« skrivet: 04 november 2012, 08:28:53 »
hej

har en vvm 300 med en f2020. som ständigt ökar tryck så att säkerhetsventilen droppar hela tiden. har kommit fram till att det är påfyllnadsventilen (535 LK) som är boven i dramat. För om man känner på röret som går från den och ut i systemet så är det kallt. Och det kan ju inte vara bra. Ska byta ut den i morgon om jag får tag på en. Nu till det andra så är det så att jag får hp-larm titt som tätt. Kan påfyllnadsventilen ställa till det så att det blir hp-larm? Och igår kväll så fick jag ett larm på att returen va för varm. Kanske har med att ventilen sprutar in kallvatten i systemet så att VP får gå på högvarv eller? Är så att jag är ny med det här har nyss köpt ett hus med det här systemet i så kom med tips och trix.

och jag har luftat som bara fan och letat efter en filter på röret till VP men det finns inte där för den ligger fortfarande uppe på pannan sedan installationen gjordes 2006..... kan detta ha förstört något som gör att man får hp-larm?

läste av givarna på ute delen och T2 var på 15grader? är det rätt? kanske har och gör med min ventil som är kass?
när det stod att returen va för varm gick jag ut och kollade felkod och då stod de värde: 14? som är HÖG FRAMLEDNINGSTEMPERATUR. hur kan jag få det när jag har en ventil som läker in ca 8gradit vatten i pannan?
« Senast ändrad: 04 november 2012, 09:02:18 av 88Danne »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ökar i tryck och får hp larm.
« Svar #1 skrivet: 04 november 2012, 11:08:07 »
du har en cirkpump som cirkulerar vattnet till utedelen i din VVM...Skillnaden mellan tillopp och retur ska vara 6-8K. du kan höja hastigheten pÃ¥ pumpen om det behövs.   tror även du har en strypventil som stryper flödet till utedelen (eller är det 240:n ??  )
Du har väl nästan alla radiatortermostater fullt öppna?   ...det ska du ha.   blir det för varm fÃ¥r du sänka framledningskurvan i VVM:en.

läckande påfyllning ger inte HP-larm.


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ökar i tryck och får hp larm.
« Svar #2 skrivet: 04 november 2012, 11:09:43 »
Om det bara droppar ur säkerhetsventilen så lär det inte "spruta in kallvatten i systemet", så jag tror inte att påfyllningsventilen är problemet.

Skriv ner lite inställningar och avlästa temperaturer när kompressorn har gått en stund.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 88Danne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ökar i tryck och får hp larm.
« Svar #3 skrivet: 04 november 2012, 15:34:32 »
hej

jag kan inte ändra hastighet pÃ¥ pumpen till ute delen. har den andra pumpen pÃ¥ steg 3 av 3. Alla radiatortermostater är fullt öppna. Hur sänker jag framledningskurvan?  har nu även fÃ¥tt hög returtemperatur. fan blir tokig pÃ¥ dessa saker. brukar det hÃ¥lla pÃ¥ att krongla med luftvattenpump?

värden vid ca 20min stillastånd

T1 6,4
T2 53,1
T3 47,2
T4 20,3
T5 36,5
T6 21,2
T7 7,0

vid körning ca 20min och ca 5min efter avläsning fick jag hp-larm

T1 6,0
T2 5,7
T3 49
T4 5,6
T5 90,0
T6 49,3
T7 0,5

inställning är helt farbriksåterställd. med kurvan på 9 och vredet ifram vid sidan av displayen på +1 varmvattem 50stopp 45start. någon mer inställning du vill veta?
hoppas någon kan hjälpa mig nu.

« Senast ändrad: 04 november 2012, 15:42:06 av 88Danne »

Utloggad 88Danne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ökar i tryck och får hp larm.
« Svar #4 skrivet: 04 november 2012, 16:44:53 »
var ut och kollade av värdena nu när den gått längre så ligger t2 42 t3 50 och så ligger t5 85.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ökar i tryck och får hp larm.
« Svar #5 skrivet: 04 november 2012, 17:22:11 »
Vad  har du för värmekurva och justering?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 88Danne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ökar i tryck och får hp larm.
« Svar #6 skrivet: 04 november 2012, 18:28:17 »
kurvlutning: 9
förskjuten värmekurva: 0
min temp framledning: 15 grader
max temp framledning: 55 grader
kompensering yttre: 0 grader
framl temp vid 20grader: 15 grader
framl temp vid -20grader: 35 grader
knäcktemperatur: 0 grader
startvärde värmepump: -60
start avfrost: 1 grader
stopp avfrost: 10 grader
max avfrostnings tid: 7min
tid emellan starter: 20min
laddpumpstyrning min10% max100% defaulthastighet 75% börväder 8

räcker detta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!