Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: placering innedel luftvärmepump  (läst 1605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kasperkasper

  • Gäst
Kasperkasper
placering innedel luftvärmepump
« skrivet: 12 februari 2023, 18:11:33 »
Hej,

vi har en rätt välisolerat fritidshus på 70 kvm. Vi har haft en fujitsu luftvärmepump med 4kw effekt. Den var placerad där jag markerat X på bilden vid fönster ovan matplats. Vi fann att det ffa var varmt i köket och korridoren men ej i vardagsrummet, dock gick det inte med den modellen att styra luftflödet annat än upp och ned.

Vi ska nu köpa en ny luftvärmepump och har offert på två olika daikan 6,2 resp 6,7kw. Jag undrar nu över bästa placering. Säljaren som var på hembesök tyckte att den kan sitta där den gamla satt och man kan vinkla utflödet 45 grader åt sidan så torde även vardagsrummet bli ok varmt. Han sa att om vi sätter den i vardagsrummet så kan ev badrum och sovrum inte bli lika varma. Dock har andra sagt att det är bättre värma upp det största rummet och man ändå kan behöva stötta med ngt element i sovrum med stängda dörrar. Alla tips uppskattas. Jag märkte ut andra platser vi diskuterade att sätta innedelen på. Vad tror ni skulle bli bäst?

MVH
Kasper

Kasperkasper

  • Gäst
Kasperkasper
SV: placering innedel luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2023, 18:18:25 »
planlösning:

https://ibb.co/Z10by21


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: placering innedel luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2023, 11:01:46 »
Hej,

vi har en rätt välisolerat fritidshus på 70 kvm. Vi har haft en fujitsu luftvärmepump med 4kw effekt. Den var placerad där jag markerat X på bilden vid fönster ovan matplats. Vi fann att det ffa var varmt i köket och korridoren men ej i vardagsrummet, dock gick det inte med den modellen att styra luftflödet annat än upp och ned.

Vi ska nu köpa en ny luftvärmepump och har offert på två olika daikan 6,2 resp 6,7kw. Jag undrar nu över bästa placering. Säljaren som var på hembesök tyckte att den kan sitta där den gamla satt och man kan vinkla utflödet 45 grader åt sidan så torde även vardagsrummet bli ok varmt. Han sa att om vi sätter den i vardagsrummet så kan ev badrum och sovrum inte bli lika varma. Dock har andra sagt att det är bättre värma upp det största rummet och man ändå kan behöva stötta med ngt element i sovrum med stängda dörrar. Alla tips uppskattas. Jag märkte ut andra platser vi diskuterade att sätta innedelen på. Vad tror ni skulle bli bäst?

MVH
Kasper
spontant är den fel monterad, man sätter endast i yttersta nödfall en pump i köket  och dÃ¥ skall detta vara stort.
Jag harde flyttat till vardagsrummet.
jag har hållt på med fujitsu i många år och vet inte om någon modell man inte kan justera i sida!

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: placering innedel luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2023, 17:12:56 »
Vinklingen i sidled är inte så stor som du tror. Räkna kanske med 30grader.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: placering innedel luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2023, 09:09:17 »
Vinklingen i sidled är inte så stor som du tror. Räkna kanske med 30grader.
knappt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: placering innedel luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2023, 09:23:08 »
Placering i övre vänstra hörnet på den planritning du länkat till, alltså i vardagsrummet med luftriktningen mot köket.
Installatören vill inte krångla med ny håltagning och omdragning av elen, han är lat.
Alla installatörer förstår att placering i köket inte är optimal.
Möjligen inte den installatör jag skulle valt.

Om din gamla pump fungerar kan du ju ha kvar den också, montera dem på var sin fas i så fall, inte på samma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 686
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!