Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation och FLM 30  (läst 9167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Ventilation och FLM 30
« skrivet: 27 september 2011, 13:24:25 »
Hej,

jag har en kort fråga. Vi bor i en villa som värms upp med en Nibe Fighter 1215 samt ett frånluftmodul Nibe FLM 30. Eller, sistnämnda är numera avstängd pga att pumpen gick sönder efter att köldmedlet från värmepumpen skönk under nivån där pumpen i FLM30-grejen sitter, det förstörde pumpen i FLM30-modulen tydligen. Sedan dess är den avstängd.

Jag tycker att luften i huset har blivit aningens sämre, eller att ventilationen inte fungerar lika väl längre sedan FLM30-modulen är avstängd - kan det ens stämma och hänger ihop på något sätt? Synnerligen i badrummen är det något fuktig numera.

Vi har inte haft någon att byta ut pumpen i FLM30-grejen eftersom det knappt var lönsamt, eftersom man uppenbarligen inte skulle spara något i energikostnader jämförd med vad det skulle kosta att byta ut pumpen (och samtidig flytta den utanför FLM30-grejen för att kunna sänka den lägre ner, så att samma sak med köldmedelnivån inte skulle hända igen).

Någon som kan hjälpa till här? Några tips eller råd?

Hälsningar,

Christoph

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #1 skrivet: 27 september 2011, 13:41:51 »
Fläkten på FLM30 måste vara på, annars har du ingen ventilation.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #2 skrivet: 27 september 2011, 13:43:35 »
Din FLM30 hanterade din ventilation.
Är den avstängd har du ingen forcerad ventilation längre.

Du mÃ¥ste alltsÃ¥ ersätta den med en ny flm30 eller ersätta den med ett vanligt icke-Ã¥tervinnande frÃ¥nluftsaggregat. Snarast :) 

Alternativt om det gÃ¥r att köra FLM30 fast utan Ã¥tervinning. alltsÃ¥ bara fläktläge. Men om detta vet jag inget om.  EDIT Ville Vessla skrev under tiden jag skrev... det verkar alltsÃ¥ vara möjligt att köra fläkten utan Ã¥tervinning och dÃ¥ är du ju safe... om du sätter pÃ¥ den det vill säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #3 skrivet: 27 september 2011, 14:22:01 »
Fläkten på FLM30 måste vara på, annars har du ingen ventilation.

Tack för svaren!

Hur sätter jag enbart på fläkten, utan återvinningen? Jag vill minnas att om jag bara trycka igång detta, börjar det tjuta efter en kort stund igen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #4 skrivet: 27 september 2011, 14:25:44 »
vet inte om detta hjälper, hittade på ett annat forum:

Citera
Bob_the_builder:
Gammal tråd, så problemet är kanske löst? Men du har väl stängt av FLM:ens cirkpump (vänstra brytaren) innan du öppnar luftskruven? Annars suger den in luft istället.

Hittade ingen vettig manual. De jag såg beskrev bara fysisk installation samt inställning av fläkthastighet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #5 skrivet: 27 september 2011, 14:46:35 »
Tack för svaren!

Hur sätter jag enbart på fläkten, utan återvinningen? Jag vill minnas att om jag bara trycka igång detta, börjar det tjuta efter en kort stund igen.
Har ingen själv men enligt manualen ska det finnas 2 knappar bakom frontluckan, den mindre(vänstra) ska slå av cirkpumpen och den större är huvudbrytaren.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #6 skrivet: 27 september 2011, 15:40:09 »
Har ingen själv men enligt manualen ska det finnas 2 knappar bakom frontluckan, den mindre(vänstra) ska slå av cirkpumpen och den större är huvudbrytaren.

Alright - precis så var det redan, så fläkten var tydligen igång men inte cirkulationspumpen. Manualen finns här:

http://www.nibeonline.com/pdf/031124-2.pdf

Så det är bara en inbildning att jag tycker att ventilationen inte är den bästa, rätt?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #7 skrivet: 27 september 2011, 16:12:57 »
Fläkten snurrar väl eller hur?

Hur är ditt borrhål dimensionerat i förhållande till värmepumpen? Blir det kallt i hålet när FLM inte funkar?

Jag vet inte hur det blir med en FLM med avstängd vattenpump... Blir det flöde genom den med värmepumpens cirkulationspump, när den går?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #8 skrivet: 27 september 2011, 19:14:10 »
Fläkten snurrar väl eller hur?

Hur är ditt borrhål dimensionerat i förhållande till värmepumpen? Blir det kallt i hålet när FLM inte funkar?

Jag vet inte hur det blir med en FLM med avstängd vattenpump... Blir det flöde genom den med värmepumpens cirkulationspump, när den går?

Vilka frågor du ställer ;) - borrhålet är 145m djup - om det blir kallt i hålet har jag ingen aning om - hur kollar man upp sådant? Generellt: hur skulle ni göra, laga pumpen?

Flöde... Ingen aning där heller. Vad skall jag kolla på, lyssna på något?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #9 skrivet: 27 september 2011, 20:08:30 »
Du har en display på värmepumpen där du kan läsa av köldbärartemperaturer. Om "köldbärare in" blir minusgrader så skulle jag reparera FLM.
145 m borrhål är ju lite grunt, hur stor är pumpen (kW)?
Du kan knappast kolla temperaturerna nu, det skall man göra i slutet av vintern när värmepumpen gått länge.
Jag tror att du kan låta den gamla havererade pumpen sitta kvar, den bromsar inte vattnet mycket.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #10 skrivet: 27 september 2011, 20:34:41 »
Du har en display på värmepumpen där du kan läsa av köldbärartemperaturer. Om "köldbärare in" blir minusgrader så skulle jag reparera FLM.
145 m borrhål är ju lite grunt, hur stor är pumpen (kW)?
Du kan knappast kolla temperaturerna nu, det skall man göra i slutet av vintern när värmepumpen gått länge.
Jag tror att du kan låta den gamla havererade pumpen sitta kvar, den bromsar inte vattnet mycket.

Låt mig först säga att du är en sann klippa - det har du säkert hört tidigare, men det tål att upprepas. Stort tack för hjälpen, än en gång.

Ja, det är sant - det brukar visa runt 8 grader sådär i mars, april, vill jag minnas. Just nu står det

KB-f 22*C
KB-r 22 (- 8) *C

Det är i sin ordning så, antar jag? Pumpen är en Nibe 1215 på 8.5 kW.

Hälsningar,

Christoph

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #11 skrivet: 27 september 2011, 20:35:38 »
Du måste kolla kb temperaturerna när värmepumpen går. Gärna ett par minuter in i körningen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #12 skrivet: 27 september 2011, 20:36:44 »
Har du fått pris på vad det skulle kosta att åtgärdw cirkulationspumpen i FLM30?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #13 skrivet: 27 september 2011, 20:37:37 »
Du måste kolla kb temperaturerna när värmepumpen går. Gärna ett par minuter in i körningen

Jaha, oki - skall kolla då.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation och FLM 30
« Svar #14 skrivet: 27 september 2011, 20:38:17 »
Har du fått pris på vad det skulle kosta att åtgärdw cirkulationspumpen i FLM30?

500€, ca. - är det rimlig?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!