Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200  (läst 1255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« skrivet: 24 augusti 2023, 21:14:31 »
Hejpa.

Har en gammal ctc ecoair (osäker om det är 105 eller 107), ctc family 1200 (enbart elpatron då oljetanken är borttagen) och detta styrs av en ecologic (äldsta modell) https://www.dinvvsbutik.se/bilder/artiklar/zoom/6246440_1.jpg?m=1365156604. Har även en vvb som komplement.

Jag tror att allting installerades i tidigt 2000-tal och jag misstänker att systemet går på övertid.

Vi bor i Stockholm, villa om 62+62(källare), vattenburen värme uppe och nere. Två vuxna, två barn.

Jag skulle gärna vilja samla på mig några offerter men innan det undrar jag vilken pump som skulle vara bäst lämpad för oss.

Tack!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2023, 21:26:14 »
Hej! I dagens läge skulle man förmodligen säga "8 kW" värmepump men det kan vara lurigt med luftvattenvärmepumpar och man måste dyka ner i specifikationerna och se vad de ger vid t.ex. -7 och -15 °C ute och jämföra. Hus byggt typ 1937? Förmodligen en hel del värmeförluster via skorstenen som det är nu. Leveranstiden för en ny värmepump kan dock vara lång. Man ska både få en från fabriken och sedan måste ju en VVS-firma ha tid att installera den också. Kö-biljett kan behövas i Stockholm. Försök med Bosch/IVT, CTC, Daikin, Mitsubishi Electric, NIBE, Thermia och Vaillant tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2023, 21:29:54 »
Hej! I dagens läge skulle man förmodligen säga "8 kW" värmepump men det kan vara lurigt med luftvattenvärmepumpar och man måste dyka ner i specifikationerna och se vad de ger vid t.ex. -7 och -15 °C ute och jämföra. Hus byggt typ 1937? Förmodligen en hel del värmeförluster via skorstenen som det är nu. Leveranstiden för en ny värmepump kan dock vara lång. Man ska både få en från fabriken och sedan måste ju en VVS-firma ha tid att installera den också. Kö-biljett kan behövas i Stockholm. Försök med Bosch/IVT, CTC, Daikin, Mitsubishi Electric, NIBE, Thermia och Vaillant tycker jag.

Tack! Ja huset är byggt -52 utan några som helst tilläggsisoleringar efter dess. Det var ju de flesta tillverkarna som man hittar, alltså nästan fritt fram. Får höra vad försäljarna säger..

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #3 skrivet: 18 september 2023, 15:05:31 »
Hej! I dagens läge skulle man förmodligen säga "8 kW" värmepump men det kan vara lurigt med luftvattenvärmepumpar och man måste dyka ner i specifikationerna och se vad de ger vid t.ex. -7 och -15 °C ute och jämföra. Hus byggt typ 1937? Förmodligen en hel del värmeförluster via skorstenen som det är nu. Leveranstiden för en ny värmepump kan dock vara lång. Man ska både få en från fabriken och sedan måste ju en VVS-firma ha tid att installera den också. Kö-biljett kan behövas i Stockholm. Försök med Bosch/IVT, CTC, Daikin, Mitsubishi Electric, NIBE, Thermia och Vaillant tycker jag.

Har samlat på mig några offerter och Mitsubishi ecodan 8kw hamnar lägst i pris. Nästan 50tkr billigare med Mitsubishi än med NIBE.

Finns det något att oroa sig för om man skulle köra på Ecodan? Varför är det så stor prisskillnad (förutom märkena såklart).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #4 skrivet: 18 september 2023, 15:37:43 »
Bra tummenupp  Ecodan har tyvärr en del problem med oljud frÃ¥n kompressorn i utedelen men det verkar bara som det är vissa som rÃ¥kar ut för det. Kan bli lÃ¥ngrandig garantihantering. Tror annars Mitsubishi vill ha ett lÃ¥gt pris för att ta marknadsandelar i Sverige. Det är verkligen stor skillnad i pris, men NIBE har bra produkter och mycket stor efterfrÃ¥gan sÃ¥ de verkar kunna höja priset väldigt mycket men de har ocksÃ¥ haft komponentbrist och höjda priser frÃ¥n sina underleverantörer. Sedan ska man ocksÃ¥ jämföra om det t.ex. är 1-fas eller 3-fas utedel, det senare är dyrare, samt storlek och vikt pÃ¥ utedelen. En relativt stor utedel har ocksÃ¥ en stor förÃ¥ngare som fungerar bättre när det blir riktigt kallt ute och en tyngre utedel har förmodligen en extra stabil konstruktion och gott om ljudisolering.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #5 skrivet: 18 september 2023, 18:19:09 »
Bra tummenupp  Ecodan har tyvärr en del problem med oljud frÃ¥n kompressorn i utedelen men det verkar bara som det är vissa som rÃ¥kar ut för det. Kan bli lÃ¥ngrandig garantihantering. Tror annars Mitsubishi vill ha ett lÃ¥gt pris för att ta marknadsandelar i Sverige. Det är verkligen stor skillnad i pris, men NIBE har bra produkter och mycket stor efterfrÃ¥gan sÃ¥ de verkar kunna höja priset väldigt mycket men de har ocksÃ¥ haft komponentbrist och höjda priser frÃ¥n sina underleverantörer. Sedan ska man ocksÃ¥ jämföra om det t.ex. är 1-fas eller 3-fas utedel, det senare är dyrare, samt storlek och vikt pÃ¥ utedelen. En relativt stor utedel har ocksÃ¥ en stor förÃ¥ngare som fungerar bättre när det blir riktigt kallt ute och en tyngre utedel har förmodligen en extra stabil konstruktion och gott om ljudisolering.

SÃ¥g att det var en del som har haft problem med ljud, bÃ¥de fläkt och kompressor. Undrar hur mÃ¥nga % av alla installationer som det blir strul med.. kan det vara sÃ¥ att mÃ¥nga som väljer Ecodan är lite snÃ¥la och allmänt grinigare? 😂

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #6 skrivet: 18 september 2023, 19:10:35 »
I Skåne vet jag att ganska många Ecodan utedelar fått bytas ut på garantin men har tyvärr ingen närmare siffra. Folk som blivit berörda har klagat rejält på ljudproblemen. Det gäller också att ha en bra och förstående återförsäljare som driver garantiärendet om det behövs. De som väljer billigaste alternativet är nog de som håller hårt i slantarna i allmänhet och inte tittar så mycket på prestanda och design. Men det har ju också blivit mycket svårare att få banklån och så för de flesta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #7 skrivet: 20 september 2023, 09:38:08 »
I Skåne vet jag att ganska många Ecodan utedelar fått bytas ut på garantin men har tyvärr ingen närmare siffra. Folk som blivit berörda har klagat rejält på ljudproblemen. Det gäller också att ha en bra och förstående återförsäljare som driver garantiärendet om det behövs. De som väljer billigaste alternativet är nog de som håller hårt i slantarna i allmänhet och inte tittar så mycket på prestanda och design. Men det har ju också blivit mycket svårare att få banklån och så för de flesta.

Skulle IVT vara ett säkrare kort? Hur brukar IVT ligga i pris jmf med Nibe?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #8 skrivet: 20 september 2023, 10:45:07 »
IVT har väl varit känt som ett exklusivt och ganska dyrt märke med extra lång garanti. Stor egen serviceorganisation som snabbt kan ta hand om eventuella problem hos kunderna. IVT har dock bara 1-fas på sina mindre utedelar av AirX. Ta gärna in en offert och jämför modellerna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #9 skrivet: 20 september 2023, 10:56:29 »
IVT har väl varit känt som ett exklusivt och ganska dyrt märke med extra lång garanti. Stor egen serviceorganisation som snabbt kan ta hand om eventuella problem hos kunderna. IVT har dock bara 1-fas på sina mindre utedelar av AirX. Ta gärna in en offert och jämför modellerna.

Tack! Vad skiljer sig egentligen 1fas mot 3fas på utedelen, blir effekten sämre? Om man köper 9kw 1fas, är den sämre än 9kw 3fas?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #10 skrivet: 20 september 2023, 11:46:56 »
Värmeeffekten från värmepumpen blir precis densamma men belastningen på el-nätet i huset blir mindre fördelaktig med 1-fas. Har man 3-fas utedel kanske man kan klara sig med mindre huvudsäkringar än med en 1-fas utedel men det beror också på hur bra man är på att fördela totala belastningen på de 3 faserna i husets gruppcentral. Sedan beror det på hur mycket man får betala per år eller månad för de olika storlekarna på huvudsäkringar. Kan se väldigt olika ut beroende på elnätsägare där man bor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #11 skrivet: 20 september 2023, 12:30:42 »
Värmeeffekten från värmepumpen blir precis densamma men belastningen på el-nätet i huset blir mindre fördelaktig med 1-fas. Har man 3-fas utedel kanske man kan klara sig med mindre huvudsäkringar än med en 1-fas utedel men det beror också på hur bra man är på att fördela totala belastningen på de 3 faserna i husets gruppcentral. Sedan beror det på hur mycket man får betala per år eller månad för de olika storlekarna på huvudsäkringar. Kan se väldigt olika ut beroende på elnätsägare där man bor.

Jaså, förstår jag. Tack!

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #12 skrivet: 21 september 2023, 12:11:14 »
 :P
Värmeeffekten från värmepumpen blir precis densamma men belastningen på el-nätet i huset blir mindre fördelaktig med 1-fas. Har man 3-fas utedel kanske man kan klara sig med mindre huvudsäkringar än med en 1-fas utedel men det beror också på hur bra man är på att fördela totala belastningen på de 3 faserna i husets gruppcentral. Sedan beror det på hur mycket man får betala per år eller månad för de olika storlekarna på huvudsäkringar. Kan se väldigt olika ut beroende på elnätsägare där man bor.

Det blir en AirX 409.

Tack för hjälpen!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #13 skrivet: 21 september 2023, 12:45:27 »
Kul att du hittade ett alternativ som känns bra! Den modellen ska säkert klara av att värma ert hus även om isoleringen är i original från den tiden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2023, 13:59:49 »
Kul att du hittade ett alternativ som känns bra! Den modellen ska säkert klara av att värma ert hus även om isoleringen är i original från den tiden.

Hej Josth.

Nu är den IVTn installerad. Hur tycker du jag bör göra med den tidigare anslutningen till skorstenen från kombipannan? Jag har två frånluftsfläktar i källaren, en konstant i badrum och en fuktstyrd i tvättstuga så är inte orolig över frånluften.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #15 skrivet: 17 oktober 2023, 15:10:24 »
Oftast murar man in ett enkelt ventilationsgaller av någon sort så att man bibehåller en viss ventilation i pannrummet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2023, 19:22:02 »
Oftast murar man in ett enkelt ventilationsgaller av någon sort så att man bibehåller en viss ventilation i pannrummet.

Har flyttat nya pannan till tvättstugan. Och det tidigare pannrummet är rummet bredvid badrummet så det hålet blir tilluft med tanke på den konstanta mekaniska frånluften, vilket drar in kall luft via skorstenen. Är det inte bättre att plugga den? Har redan tilluft i det rummet via väggventil.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #17 skrivet: 17 oktober 2023, 19:27:19 »
Ok, ja då låter det som bäst att plugga hålet med stenull och puts på. Sedan huv på skorstenen så det inte regnar in, om det saknas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal ctc ecoair/ecologic/family 1200
« Svar #18 skrivet: 18 oktober 2023, 19:19:45 »
Ok, ja då låter det som bäst att plugga hålet med stenull och puts på. Sedan huv på skorstenen så det inte regnar in, om det saknas.

Tack! LÃ¥ter som en plan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!